Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 teams hadden 38 miljoen minder te verdelen in 2017

Door teruglopende opbrengsten van de Formule 1, en stijgende kosten, hebben de Formule 1 teams in 2017 liefst 38 miljoen euro minder ontvangen van Liberty Media.

De overname van de Formule 1 door Liberty Media betekent nog niet direct dat alle oude problemen zijn opgelost. De inkomsten van de sport lopen al jaren terug, zo ook in 2017. De inkomsten uit de pot van de Formule 1 teams daalden van 785 naar 747 miljoen euro. Dit betekent dat de teams in totaal 38 miljoen euro minder ontvingen vanuit Liberty Media. De omzet daalde onder andere doordat er in 2017 maar 20 races op de kalender stonden ten opzichte van 21 een jaar daarvoor. Daarnaast stijgen de kosten voor de organisatie van de Formule 1, daalden de vergoeding voor de organisatie van de GP van Brazilië en zag Liberty twee belangrijke sponsoren verdwijnen. Daar tegenover stond de investering in de vernieuwing van de sport. "Onze kosten zijn voornamelijk gestegen door engagement met de fans, het filmen in ultra HD-kwaliteit en hogere vrachtkosten. De administratieve kosten lagen ook hoger door de oprichting van nieuwe kantoren en het aannemen van extra personeel", luidt de verklaring.

Formule 1 CEO Chase Carey ziet de investeringen als toekomstgericht en meldt dat er ook in 2018 meer geld wordt uitgegeven in het belang van de sport. "Er werken nu 120 mensen in het hoofdkantoor in Londen en tegen het einde van dit jaar zijn er dat 150. De extra kosten zijn ongeveer 40 miljoen euro hoger ten opzichte van 2016." " We willen ook onze financiële situatie verbeteren. Een jaar geleden hadden we nog 3,25 miljard aan uitstaande leningen, nu nog maar 2,6 miljard." Het uiteindelijke doel is om de inkomsten van de Formule 1, en daarmee ook de teams, te verhogen in de komende jaren. De focus ligt daarbij op de langere termijn. Zo wil Liberty Media meer Formule 1 races organiseren, is het vooruitstrevend in digitalisering van de sport en is het bezig met een plan om de F1 in 2021 spannender en spectaculairder te maken. Dat laatste moet de dalende kijkcijfers een halt toe roepen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"