Formule E regels 2024
De Formule E-regels veranderen in 2024 op enkele manieren, maar blijven grotendeels hetzelfde. We zetten alle belangrijkste Formule E-regels voor je op een rij.
De Formule E is een elektrische raceklasse die werd opgericht in 2014 en zich focust op racen door de straten van grote steden. Door de jaren heen zagen we Formule E-bolides al racen door de straten van steden als Londen, Berlijn, Parijs, Rome, New York, Miami en Peking. In de toekomst zullen daar nog nieuwe steden bijkomen, waaronder waarschijnlijk ook in Nederland.
De krachtbronnen van de Formule E-wagens zijn volledig elektrisch en de verschillen tussen de verschillende teams zijn heel klein, waardoor er op het circuit vaak veel actie is met veel inhaalpogingen, intense gevechten en verschillende winnaars. Vanaf het seizoen 2022 kunnen de Formule E-wagens tijdens de race 220 kW energie gebruiken onder normale omstandigheden, tegenover de 200 kW in 2021. Door de ontwikkeling van de auto's en het vormen van nieuwe generaties hebben de bolides sinds 2023 maar liefst 350 kW energie ter beschikking.
Maar hoe werkt de Formule E-klasse nou eigenlijk precies? We proberen het je zo goed mogelijk uit te leggen.
Let op: Tegenwoordig is er geen sprake meer van de zogeheten 'Fan boost', zoals weergegeven in de bovenstaande video.
Welke coureurs en teams doen mee aan de Formule E?
In 2024 staan er elf teams en 22 coureurs op de Formule E-grid. Met Nyck de Vries en Robin Frijns hebben we twee Nederlanders die het rood-wit-blauw vertegenwoordigen. Zo rijdt Robin Frijns voor Envision en Nyck de Vries voor het team van Mahindra.
Bij de teams zien we grote namen als McLaren Jaguar, Porsche en Nissan. Check hieronder het overzicht van alle teams en coureurs die in 2024 meedoen in de Formule E.
Formule E-coureurs en teams 2024
Team | Coureur |
---|---|
Mahindra | Nyck de Vries |
Mahindra | Edoardo Mortara |
Envision | Robin Frijns |
Envision | Sebastien Buemi |
Jaguar | Mitch Evans |
Jaguar | Nick Cassidy |
Andretti | Jake Dennis |
Andretti | Norman Nato |
Porsche | Jake Pascal Wehrlein |
Porsche | Antonio Felix da Costa |
DS Penske | Stoffel Vandoorne |
DS Penske | Jean-Eric Vergne |
Maserati | Maximillian Gunther |
Maserati | Jehan Daruvala |
Nissan | Sacha Fenestraz |
Nissan | Oliver Rowland |
McLaren | Jake Hughes |
McLaren | Sam Bird |
NIO 33 | Sergio Sette Camara |
Dragon/Penske | Dan Ticktum |
Abt | Lucas di Grassi |
Abt | Nico Muller |
Hoe ziet een Formule E weekend eruit?
In de Formule E kennen we eigenlijk een racedag en geen raceweekend. De racedag in een Formule E-weekend is altijd op zaterdag, maar in het geval er twee races in een weekend worden verreden, worden deze op zaterdag en zondag verreden.
Op vrijdag rijdt men een zogeheten shakedown, waarbij de coureurs alle systemen testen. Daarbij hebben ze slechts 110 kW (van de maximale 250 kW) energie tot hun beschikking en kunnen ze dus niet vol gas rijden. Tegelijkertijd kunnen de coureurs feedback geven over het circuit en kunnen er eventueel nog minimale aanpassingen worden gemaakt.
Een racedag begint met een vrije training van dertig minuten, gevolgd door nog een vrije training van dertig minuten. In het geval er twee races worden verreden tijdens een weekend is er maar een enkele training van een half uur. Daarbij krijgen de coureurs beschikking over de maximale 250 kW.
Zo werkt de Formule E-kwalificatie
Vanaf 2022 zien we één grote verandering in de Formule E, die ongetwijfeld voor een andere dynamiek zal gaan zorgen. De kwalificatie is namelijk compleet op de schop gegaan. Tot 2021 werden de coureurs verdeeld in vier groepen, die in de omgekeerde volgorde van de tussenstand de baan op mochten om een tijd neer te zetten. De beste zes tijden gingen verder naar de Super Pole-sessie, waar zes coureurs streden om de poleposition.
De Formule E-kwalificatie werkt vanaf 2022 dus anders. Voor het eerste deel van de kwalificatie worden de coureurs nu verdeeld in twee groepen van elf. De eerste groep bestaat uit de coureurs met een even plek in de tussenstand van het kampioenschap, en de andere groep zijn de coureurs die op een oneven plek staan.
Elke groep gaat apart de baan op en krijgt 10 minuten de tijd om een zo snel mogelijke ronde neer te zetten. De vier beste coureurs van beide groepen (in totaal dus 8) gaan door naar de volgende fase van de kwalificatie. De rest wordt verdeeld over de (achterkant van de) startgrid. Tijdens de groepsfase hebben de coureurs beschikking over 220 kW.
Vervolgens krijgen we vier kwartfinales, twee halve finales en een finale waarbij de coureurs elke keer één snelle ronde neerzetten en het tegen elkaar opnemen. Daarbij mogen ze gebruik maken van het maximale vermogen van 250 kW. De verdeling voor deze kwartfinales wordt gemaakt op basis van de posities waarop de coureurs in de groepsfase zijn geëindigd.
De winnaars van kwartfinale A en B nemen het tegen elkaar op in de eerste halve finale en datzelfde geldt voor de winnaars van kwartfinales C en D. Die winnaars mogen met zijn tweeën gaan strijden om de poleposition. De man die het snelste is in de finale, start de race vooraan en mag 3 WK-punten bijschrijven.
Hoe werkt een Formule E-race?
Een Formule E-race, ook wel een E-Prix genoemd, begint met de startopstelling die is bepaald aan de hand van de kwalificatie. De coureurs staan op een 'dummy'-grid, waarvandaan ze zich kort voor het begin van de race verplaatsen naar hun startposities. Vervolgens gaan de vijf rode lichten een voor een aan en wordt de race gestart als deze uit gaan.
Een E-Prix duurt 45 minuten plus een enkele ronde. Zodra de 45 minuten voorbij zijn en de leider van de race over de finish komt, begint hij dus aan de laatste ronde. Wie er als eerste over de finish komt, die wint, logischerwijs, tenzij er nog (tijd)straffen zijn of worden uitgedeeld natuurlijk. Tijdens een race hebben de coureurs in normale omstandigheden beschikking over 220 kW. Vorig jaar was dit nog 200 kW.
De coureurs beginnen met een volle batterij aan energie, maar deze loopt langzaam leeg afhangend van hoeveel energie ze gebruiken en herwinnen met behulp van de remmen. Coureurs moeten zo efficiënt mogelijk gebruik maken van hun energie en mogen niet met een lege batterij over de finish komen. In dat geval worden ze uit de uitslag geschrapt.
Nieuw vanaf 2022 is dat de race kan worden verlengd als er een safety car-periode is of er een full course yellow-situatie is. Voor elke minuut achter de safety car of in een full course yellow-situatie komen er 45 seconden racetijd bij, met een maximum van tien minuten extra. Een race zal dus maximaal 55 minuten + een ronde duren.
Hoe werkt Attack Mode in Formule E?
Er zijn echter enkele extra dimensies in een Formule E-race die voor opschudding kunnen zorgen. Sinds enkele jaren bestaat namelijk de Attack Mode. Dat is een andere motorsetting, waarbij er meer extra vermogen vrij komt van de elektrische batterij en de coureurs in 2022 tijdelijk 250 kW tot hun beschikking hebben. Voorheen was dit nog 235 kW.
De coureurs moeten deze tijdens de race activeren door van hun racelijn af te wijken en door de 'activatiezone' te rijden. Daarbij verliezen ze tijd en misschien zelfs posities, maar deze kunnen ze door het extra vermogen weer proberen goed te maken.
Hoeveel keer per race de Attack Mode gebruikt moet worden (het is namelijk verplicht) en hoe lang het duurt per Attack Mode, wordt pas een uur voor de race bekend gemaakt en verschilt van circuit tot circuit. Op die manier hebben de teams en coureurs maar een uur om hun strategie daar omheen te bouwen en levert het spannendere races op.
Tijdens de eerste ronden, tijdens gele vlag-situaties en safety car-periodes kan de Attack Mode niet geactiveerd worden. Zodra een coureur het extra vermogen tot zijn beschikking heeft, kan je dat zien aan zijn Halo. Deze licht dan blauw op.
Hoe werkt de puntentelling in de Formule E?
Net als in de Formule 1 is de puntentelling voor de beste tien coureurs in de race hetzelfde. De winnaar krijgt 25 punten, met 18 punten voor de nummer twee en 15 punten voor de nummer drie. De nummer vier en vijf krijgen 12 en 10 punten, gevolgd door 8, 6, 4, 2 en 1 punt(en) voor de top zes tot en met tien.
Verder worden er ook drie punten uitgedeeld voor de poleposition en één punt voor de snelste ronde tijdens een race. De coureur die de snelste ronde rijdt moet echter wel in de top tien zijn gefinisht als hij dit punt ook bijgeschreven wil krijgen.
Puntentelling Formule E
Positie / prestatie | Punten |
---|---|
Poleposition | 3 |
1. | 25 |
2. | 18 |
3. | 15 |
4. | 12 |
5. | 10 |
6. | 8 |
7. | 6 |
8. | 4 |
9. | 2 |
10. | 1 |
Snelste raceronde | 1 |
Banden in de Formule E
In de Formule E worden de banden geleverd door Michelin. Het zijn zogeheten all-weather banden, waarmee in alle omstandigheden kan worden gereden. Tijdens een racedag mogen er slechts twee sets banden worden gebruikt, in totaal vier voor- en vier achterbanden. Als er twee races zijn in een weekend, dan mogen er in totaal zes nieuwe voor- en zes nieuwe achterbanden worden gebruikt.Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!