Het jaar van AlphaTauri leek op een teleurstelling uit te draaien, maar dankzij een late update was de slotfase toch positief. Het Italiaanse team lag lange tijd op koers om als laatste te eindigen in het constructeurskampioenschap en zou uiteindelijk op de achtste plaats eindigen door in extremis heel wat punten te scoren.
Het zusterteam van Red Bull begon aan het seizoen met Yuki Tsunoda en rookie Nyck de Vries, die een kans in de Formule 1 kreeg na successen in de Formule 2 en Formule E. Zoals in het verleden bij AlphaTauri wel vaker het geval was, vonden er tijdens het seizoen coureurswissels plaats. De Vries presteerde niet naar wens en werd na de Grand Prix van Groot-Brittannië aan de kant gezet.
Daniel Ricciardo was de vervanger van De Vries en had, ondanks dat de coureur zijn pols brak tijdens de tweede vrije training in Zandvoort, een belangrijke stem in de ontwikkeling van de auto. Terwijl de meeste teams zich na de zomerstop al op hun bolides voor 2024 hadden gericht, ging AlphaTauri door met de ontwikkeling tot aan de laatste race in Abu Dhabi.
Het besluit om door te gaan met de productie van upgrades bleek waardevol, want AlphaTauri maakte een late sprong in het constructeurskampioenschap. De achtste plaats zou uiteindelijk een verbetering zijn ten opzichte van 2022, toen het team op de negende plaats eindigde.
AlphaTauri's beste resultaat werd door Ricciardo behaald in Mexico. De Australiër finishte daar op de zevende plaats. Na vier top 10-klasseringen in de eerste 17 races, pakte AlphaTauri in de laatste vijf races nog viermaal punten.
Anderen bekeken ook:
Yuki Tsunoda, Nyck de Vries, Daniel Ricciardo en Liam Lawson
Vier coureurs kwamen dit seizoen uit voor AlphaTauri. De veranderingen werden dus in gang gezet toen De Vries werd gepasseerd ten gunste van Ricciardo. De Vries had moeite om op snelheid te komen, ondanks zijn bak aan autosportervaring en zijn geweldige optreden voor Williams tijdens de Grand Prix van Italië in 2022. Tsunoda deed het een stuk beter dan De Vries. In de kwalificaties én de races werd het 8-2 voor de Japanner. Het was echter wel duidelijk dat er een grote uitdaging wachtte toen Ricciardo bij het team kwam.
Na een moeilijke periode bij McLaren was Ricciardo weer zichzelf bij AlphaTauri en beweerde hij dat hij "op een fijne" plek zit na zijn ongemakkelijke vertrek bij de Red Bull-familie. Het duo Tsunoda/Ricciardo zette sterke prestaties neer in de slotfase van het seizoen, waardoor er plekken werden gewonnen in het kampioenschap. Tsunoda versloeg Ricciardo met 4-3 in de kwalificaties en de races.
Ondanks zijn impact verliep Ricciardo's comeback niet zo soepel als gehoopt, want in Nederland blesseerde hij zijn pols en was hij voor vijf wedstrijden uitgeschakeld. Liam Lawson stapte in en liet meteen een goede indruk achter door in Zandvoort, onder lastige, natte omstandigheden, uit de problemen te blijven. Lawson was niet zomaar een stand-in. De Nieuw-Zeelander zette indrukwekkende prestaties neer, waaronder de negende plaats in het bloedhete Singapore. Dat was op dat moment het beste seizoensresultaat voor AlphaTauri.
Tsunoda versloeg Lawson met 3-2 in de onderlinge kwalificatiestrijd, maar Lawson kwam als winnaar uit de bus in de races. Het werd 3-1. De Grand Prix van Italië wordt niet meegeteld omdat Tsunoda in de formatieronde moest opgeven.
Tsunoda en Ricciardo blijven aan in 2024, terwijl Lawson opnieuw als back-up zal fungeren. Afgaande op hun prestaties van dit jaar, is het team qua coureurs goed voorbereid voor het nieuwe seizoen.
AlphaTauri gaat een nieuw tijdperk in
2023 was het laatste jaar met de naam AlphaTauri, een naam die op zijn beurt in 2020 de populaire naam Toro Rosso verving. Een nieuwe naam luidt een nieuw tijdperk in, ook omdat het team onder een nieuw management zal opereren nu teambaas Franz Tost met pensioen is gegaan. De Oostenrijker stond aan het roer van het team sinds 2006 en heeft met verschillende succesvolle coureurs gewerkt, waaronder meervoudig wereldkampioenen Sebastian Vettel en Max Verstappen.
Voormalig Ferrari-kopstuk Laurent Mekies zal de rol van teambaas op zich nemen, terwijl het voormalige FIA-lid Peter Bayer taken zal uitvoeren in de rol van CEO. Hoewel hij geen rol meer zal spelen in het team, werkte Tost tot en met het einde aan verbeteringen voor de toekomst.
"Het team is nog niet compleet, er komen nog meer mensen aan, ook voor de aerodynimica," zei hij. "Ik drong aan qua updates omdat ik inzicht wilde krijgen in het feit of de nieuwe groep de juiste kant op gaat met de filosofie. Anders was het volgend jaar ook een probleem geweest en dat is wat ik wilde voorkomen. In de tweede seizoenshelft kwam alles samen omdat we deze nieuwe mensen eerder niet hadden."
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!