Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
03 d 10:42:33
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Ferrari

Grappende Vasseur hekelt verlies chassis Sainz: "Of we moeten Abu Dhabi laten schieten"

De schade die Ferrari opliep door de losse putdeksel op vrijdag loopt in de vele miljoenen. En dan heb je het alleen nog maar over de directe financiële consequenties. Teambaas Fred Vasseur schetst een breder, zorgwekkender plaatje.

Sainz Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Formule 1 Grand Prix van Las Vegas wordt Ferrari-teambaas Fred Vasseur gevraagd of hij nader kan specificeren hoeveel het incident met de putdeksel Ferrari heeft gekost. Eerder gaf hij aan dat het een 'fortuin' zou kosten. Maar wat is zijn concrete schatting?

"Ik dat een fortuin een hele reële schatting is", zo laat hij zich niet in de kaart kijken. Gevraagd of dit binnen de budgetlimiet valt, antwoordt hij wel bevestigend: "Ja, er zijn geen uitzonderingsregels voor crashes", aldus de Fransman tegenover onder andere RacingNews365.

Of er discussies plaats zullen vinden hierover? "Discussies vast wel, maar beslissingen is weer een heel ander verhaal", zo toont hij zich cynisch.

Als het journaille vraagt of Ferrari een nieuw (reserve)chassis mee zal moeten nemen naar Abu Dhabi, of dat het beschadigde chassis van Carlos Sainz hersteld kan worden, moet Vasseur hard lachen. Maar ongetwijfeld als een boer met kiespijn: "Nee, dat chassis is niet te repareren, zelfs de stoel was beschadigd."

Overigens zijn dus meer onderdelen onherstelbaar beschadigd, hetgeen een voorraadprobleem met zich meebrengt en dat in de slotfase van het seizoen waarin de budgetcap vast niet heel veel speelruimte meer biedt: "De draadboom was beschadigd, de versnellingsbak, de batterij en de motor was compleet dood."

"Dit heeft enorme financiële gevolgen, maar het heeft ook gevolgen voor de voorraad reserveonderdelen. We kunnen in een week tijd nu eenmaal niet een nieuwe monocoque bouwen en we zullen moeten gaan schuiven met dat laatste beetje geld onder de budgetlimiet. We hebben nog maar heel weinig speelruimte over, tenzij we de GP van Abu Dhabi aan ons voorbij zouden laten gaan."

Dat laatste bedoelt hij natuurlijk bij wijze van grap, want er staat voor Ferrari juist in Abu Dhabi nog heel veel op het spel. De Scuderia is verwikkeld in een strijd met Mercedes om de tweede plaats bij de constructeurs, waarbij het verschil slechts vier punten bedraagt in het voordeel van Mercedes.

Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Frnks

    Ik hoop met recht dat Ferrari 5 punten meer scoort dan Mercedes komend weekend. Hoewel de stewards geen uitzonderingen mogen maken is het een bijzondere omstandigheid. Zeker na Las Vegas waarin Ferrari goede zaken heeft gedaan zou het niet meer dan terecht zijn als de scuderia 2de wordt. Dan verdient het de miljoentjes weer terug die deze putdeksel heeft gekost

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      F1rst

      4 is genoeg. Ferrari heeft een GP overwinning dit jaar en MB niet. En dat zal dan doorslaggevend zijn.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Rob Augenbroe

        @Martijn Meijer wat een domme opmerking. Dan krijgt Mercedes 25 punten met 1 coureur erbij en dan moet Ferrari met 2 coureurs al minimaal 29 punten halen. Als Mercedes wint zijn ze gewoon 2de

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Frnks

        Er zijn nog genoeg scenario's mogelijk inderdaad. Maar we gaan er toch allemaal vanuit dat Max ook de laatste wint? Het wordt een prima afsluiter in ieder geval. Veel plezier allen deze zondag!!

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        F1rst

        Ja, MB moet de race dan niet winnen. Maar daar ging ik niet van uit, omdat Max als gedoodverfde coureur zeer waarschijnlijk gaat winnen. Met 5 punten meer is Ferrari altijd 2e.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    JJCale

    De organisatie zou de schade moeten betalen: zij zijn daar verantwoordelijk voor. Ja, ik weet dat racen een activiteit op eigen risico is, maar in zo'n geval als dit ligt het 100% in de verantwoordelijkheid van de organisatie.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Alfaguy

    Het is compleet belachelijk hoe Ferrari op meerdere fronten de rekening krijgt gepresenteerd voor de gevolgen van een probleem waar de FIA zelf verantwoordelijk voor is. Ongelooflijk!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Je hebt gelijk maar helaas laten de regelementen geen andere optie over. ik hoop van harte dat Ferrari in Abu Dhabi een dubbel podium pakt en dus Mercedes verslaat, verdienen ze echt in mijn ogen. Verder hoop ik dat deze schadepost niet ervoor zorgt dat Ferrari over de Budget Cap gaan maar vrees dat het wel eens zou kunnen. De schade werd op andere pagina's geschat op minimaal 1,5 miljoen Dollars, dat is een hoop geld aan het einde van het seizoen terwijl er zo op de centjes gelet moet worden, dat Ferrari miljoenen meer krijgt door de P2 in het WK constructeurs krijgt is een doekje voor het bloeden maar telt helaas niet mee voor de BC van 2023. Als ik Vasseur zo hoor praten kunnen ze weinig meer hebben , als ze al niet in de problemen zitten, anders maak je niet de opmerking over mogelijk Abu Dhabi over te slaan, of het nou als grap bedoeld is of niet. Hoop echt dat dit niet de genade slag voor Ferrari betekend, hebben al zoveel pech gehad wat dus ook weer extra uitgaven betekenen en dat verdienen ze niet.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MdGL

        Ik snap je sentiment en ben het daar gevoelsmatig ook over eens. Echter in mijn beleving zoek je de grens te strak op als het afschrijven van een auto in de laatste 2 races je over het budget heen jaagt. Nu snap ik dat je als team geen rekening houdt met het afschrijven van meerdere auto’s in de laatste races, maar minstens 1 zou toch je marge moeten zijn lijkt mij. Zeker in een jaar waar het kampioenschap zelf al relatief vroeg beslist was en je daar geen deel in had. Maar goed dit is mijn tegeltjes wijsheid. Net zoals jij hoop ik idd dat Ferrari door dit akkefietje niet over het budget heen gaat, dat zou namelijk ook inhouden dat Mercedes dubbel gematst worden. En hun grootste concurrent heeft niet maximaal kunnen scoren afgelopen weekend als gevolg vd gridstraf met als mogelijk gevolg dat MB 2e wordt in het constructeurskampioenschap en dus meer geld verdienen en hun meest voorname tegenstander (ga er vanuit dat Red Bull volgend jaar nog een maatje te groot is) zal dan een straf krijgen in 2024 als gevolg van de budgetcap overschrijding.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      F1rst

      Ferrari heeft de pech. Maar deze regels gelden voor alle teams. Kan me herinneren dat Sainz de trackwalk heeft gemist. Heeft misschien nog meegespeeld. Zou het daar niet op gooien. Ga je uitzonderingen maken, krijg je gegarandeerd problemen/rechtszaken met de andere teams, want dan gaan er nog meer situaties om herzien vragen. Moet je niet aan beginnen. De Fia heeft niet bewust de putdeksel stuk laten gaan. De Fia heeft wel bewust de race in 2008, ivm rechtszaak Massa, ongestraft gelaten ondanks kennis van de opzet. Ik ben ook voor regels zijn regels, ongacht de overtreder en gevolgen. Ik heb ze nooit gelezen, maar ik vermoed dat in de regels wel staat dat de Fia in noodgevallen kan ingrijpen en daarna anders kan beslissen. In dit geval zie ik geen noodgeval, maar gewoon domme pech, waarvan de gevolgen zeker veel ernstiger hadden kunnen zijn. Vandaar de langdurige inspectie van de baan. Het vervolg, VT2 buiten de regels aanvangen, had ook niet gemogen volgend de regels. Sainz kon daar gelukkig wel mee trainen. Maar het ging zoals het gegaan is en er zal terecht een flinke, zoniet heftige, discussie plaatsvinden.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Simon Peeters

    Hoe krom zou het zijn dat Mercedes 3e zou worden door een beslissing van de stewards in de race zondag?

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Han Smit

    Reglementen of geen reglementen, Ferrari moet de Amerikaanse methode volgen en de organisatie aanklagen en een fiks bedrag claimen, zodat ze er financieel geen last van hebben. Persoonlijk vind ik dat de stewards dit keer geen straf hadden mogen geven, simpelweg omdat het probleem werd veroorzaakt door iets waar de organisatie niet goed op heeft gelet. Met de aan Sainz uitgedeelde straf heeft men ook weer MB in de kaart gespeeld, ander had Ferrari nu al op de 2e plek gestaan.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      De stewards hebben in hun verklaring zelfs geschreven dat als ze Sainz zonder straf konden laten gaan ze dat gedaan hadden maar dat de regelementen hun daar geen optie toe gaven. Verder is er een stemming ( soort van ) tussen de 10 teams geweest om Ferrari ongestraft de Energy Store Unit te laten vernieuwen, het probleem daarin zat het in het feit dat dit een unanieme beslissing moest zijn, dus alle teams moesten ermee akkoord gaan. Helaas was er één team wat niet wilde meewerken, drie keer raden ! Triest dat zo'n gigantisch groot team wat al zoveel succes heeft gekend door NEE te stemmen proberen een stapje hoger in het WK te eindigen. ( ik begrijp heel goed dat dit over veel geld gaat maar toch ) Nu heeft dat team het voor elkaar dat een groot deel van de F1 fans ( ikzelf ook ) erop hopen dat Ferrari het in Abu Dhabi het podium bereiken met beide wagens. Dit heb ik op vele pagina's in de commentaren gelezen, sommigen hopen zelfs op dat hen hetzelfde overkomt, die hebben geen vrienden gemaakt ! Maar ja, dat doen ze al jaren niet !

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        RR6

        Schreef vanmorgen al ergens anders: .. totdat de putdeksel door de bodem van Hamilton's auto was geschoten.. Maar als het bij een directe concurrent voor P2 in het constructeurskampioenschap gebeurt is dat natuurlijk een minor detail. Wederom een 10 met een griffel voor de hypocrisie van Wolff.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Hennie-1965

        @Frnks : Max zal weinig tot niets voor de Ferrari coureurs kunnen doen, ook lijkt het mij niet aan hem om zoiets te doen, ruikt als competitie vervalsing en daar laat Max en Red Bull zich niet mee in. Het enige wat Max moet doen is de race winnen en dan zouden de Ferrari coureurs mogelijk in zijn slipstream voordeel kunnen halen. Ik heb over dit onderwerp verschillende dingen gelezen zoals bv dat Checo een Bottasje zou moeten doen om de Mercedes coureurs uit te schakelen. Ik weet zeker dat zowel Red Bull als Ferrari dit soort dingen niet zouden willen, als Ferrari de Mercedes wil verslaan zal dat door hen zelf op een eerlijke manier gedaan worden.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    AppleFlap#20137

    En dan nog steeds geen enkel excuses of compensatie van de F1 organisatie die primair verantwoordelijk is voor deze puinzooi! Echt bizar dit verhaal. En ze laten Ferrari maag gewoon bloeden.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hans._T

    De organisatie van las vegas moet de schade gewoon betalen dat is toen in baku ook gebeurt. Het zou wel zo netjes zijn

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"