Na de Formule 1 Grand Prix van Las Vegas wordt Ferrari-teambaas Fred Vasseur gevraagd of hij nader kan specificeren hoeveel het incident met de putdeksel Ferrari heeft gekost. Eerder gaf hij aan dat het een 'fortuin' zou kosten. Maar wat is zijn concrete schatting?
"Ik dat een fortuin een hele reële schatting is", zo laat hij zich niet in de kaart kijken. Gevraagd of dit binnen de budgetlimiet valt, antwoordt hij wel bevestigend: "Ja, er zijn geen uitzonderingsregels voor crashes", aldus de Fransman tegenover onder andere RacingNews365.
Of er discussies plaats zullen vinden hierover? "Discussies vast wel, maar beslissingen is weer een heel ander verhaal", zo toont hij zich cynisch.
Als het journaille vraagt of Ferrari een nieuw (reserve)chassis mee zal moeten nemen naar Abu Dhabi, of dat het beschadigde chassis van Carlos Sainz hersteld kan worden, moet Vasseur hard lachen. Maar ongetwijfeld als een boer met kiespijn: "Nee, dat chassis is niet te repareren, zelfs de stoel was beschadigd."
Anderen bekeken ook:
Overigens zijn dus meer onderdelen onherstelbaar beschadigd, hetgeen een voorraadprobleem met zich meebrengt en dat in de slotfase van het seizoen waarin de budgetcap vast niet heel veel speelruimte meer biedt: "De draadboom was beschadigd, de versnellingsbak, de batterij en de motor was compleet dood."
"Dit heeft enorme financiële gevolgen, maar het heeft ook gevolgen voor de voorraad reserveonderdelen. We kunnen in een week tijd nu eenmaal niet een nieuwe monocoque bouwen en we zullen moeten gaan schuiven met dat laatste beetje geld onder de budgetlimiet. We hebben nog maar heel weinig speelruimte over, tenzij we de GP van Abu Dhabi aan ons voorbij zouden laten gaan."
Dat laatste bedoelt hij natuurlijk bij wijze van grap, want er staat voor Ferrari juist in Abu Dhabi nog heel veel op het spel. De Scuderia is verwikkeld in een strijd met Mercedes om de tweede plaats bij de constructeurs, waarbij het verschil slechts vier punten bedraagt in het voordeel van Mercedes.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Frnks
Ik hoop met recht dat Ferrari 5 punten meer scoort dan Mercedes komend weekend. Hoewel de stewards geen uitzonderingen mogen maken is het een bijzondere omstandigheid. Zeker na Las Vegas waarin Ferrari goede zaken heeft gedaan zou het niet meer dan terecht zijn als de scuderia 2de wordt. Dan verdient het de miljoentjes weer terug die deze putdeksel heeft gekost
F1rst
4 is genoeg. Ferrari heeft een GP overwinning dit jaar en MB niet. En dat zal dan doorslaggevend zijn.
Rob Augenbroe
@Martijn Meijer wat een domme opmerking. Dan krijgt Mercedes 25 punten met 1 coureur erbij en dan moet Ferrari met 2 coureurs al minimaal 29 punten halen. Als Mercedes wint zijn ze gewoon 2de
Frnks
Er zijn nog genoeg scenario's mogelijk inderdaad. Maar we gaan er toch allemaal vanuit dat Max ook de laatste wint? Het wordt een prima afsluiter in ieder geval. Veel plezier allen deze zondag!!
F1rst
Ja, MB moet de race dan niet winnen. Maar daar ging ik niet van uit, omdat Max als gedoodverfde coureur zeer waarschijnlijk gaat winnen. Met 5 punten meer is Ferrari altijd 2e.
JJCale
De organisatie zou de schade moeten betalen: zij zijn daar verantwoordelijk voor. Ja, ik weet dat racen een activiteit op eigen risico is, maar in zo'n geval als dit ligt het 100% in de verantwoordelijkheid van de organisatie.
Alfaguy
Het is compleet belachelijk hoe Ferrari op meerdere fronten de rekening krijgt gepresenteerd voor de gevolgen van een probleem waar de FIA zelf verantwoordelijk voor is. Ongelooflijk!
Hennie-1965
Je hebt gelijk maar helaas laten de regelementen geen andere optie over. ik hoop van harte dat Ferrari in Abu Dhabi een dubbel podium pakt en dus Mercedes verslaat, verdienen ze echt in mijn ogen. Verder hoop ik dat deze schadepost niet ervoor zorgt dat Ferrari over de Budget Cap gaan maar vrees dat het wel eens zou kunnen. De schade werd op andere pagina's geschat op minimaal 1,5 miljoen Dollars, dat is een hoop geld aan het einde van het seizoen terwijl er zo op de centjes gelet moet worden, dat Ferrari miljoenen meer krijgt door de P2 in het WK constructeurs krijgt is een doekje voor het bloeden maar telt helaas niet mee voor de BC van 2023. Als ik Vasseur zo hoor praten kunnen ze weinig meer hebben , als ze al niet in de problemen zitten, anders maak je niet de opmerking over mogelijk Abu Dhabi over te slaan, of het nou als grap bedoeld is of niet. Hoop echt dat dit niet de genade slag voor Ferrari betekend, hebben al zoveel pech gehad wat dus ook weer extra uitgaven betekenen en dat verdienen ze niet.
MdGL
Ik snap je sentiment en ben het daar gevoelsmatig ook over eens. Echter in mijn beleving zoek je de grens te strak op als het afschrijven van een auto in de laatste 2 races je over het budget heen jaagt. Nu snap ik dat je als team geen rekening houdt met het afschrijven van meerdere auto’s in de laatste races, maar minstens 1 zou toch je marge moeten zijn lijkt mij. Zeker in een jaar waar het kampioenschap zelf al relatief vroeg beslist was en je daar geen deel in had. Maar goed dit is mijn tegeltjes wijsheid. Net zoals jij hoop ik idd dat Ferrari door dit akkefietje niet over het budget heen gaat, dat zou namelijk ook inhouden dat Mercedes dubbel gematst worden. En hun grootste concurrent heeft niet maximaal kunnen scoren afgelopen weekend als gevolg vd gridstraf met als mogelijk gevolg dat MB 2e wordt in het constructeurskampioenschap en dus meer geld verdienen en hun meest voorname tegenstander (ga er vanuit dat Red Bull volgend jaar nog een maatje te groot is) zal dan een straf krijgen in 2024 als gevolg van de budgetcap overschrijding.
F1rst
Ferrari heeft de pech. Maar deze regels gelden voor alle teams. Kan me herinneren dat Sainz de trackwalk heeft gemist. Heeft misschien nog meegespeeld. Zou het daar niet op gooien. Ga je uitzonderingen maken, krijg je gegarandeerd problemen/rechtszaken met de andere teams, want dan gaan er nog meer situaties om herzien vragen. Moet je niet aan beginnen. De Fia heeft niet bewust de putdeksel stuk laten gaan. De Fia heeft wel bewust de race in 2008, ivm rechtszaak Massa, ongestraft gelaten ondanks kennis van de opzet. Ik ben ook voor regels zijn regels, ongacht de overtreder en gevolgen. Ik heb ze nooit gelezen, maar ik vermoed dat in de regels wel staat dat de Fia in noodgevallen kan ingrijpen en daarna anders kan beslissen. In dit geval zie ik geen noodgeval, maar gewoon domme pech, waarvan de gevolgen zeker veel ernstiger hadden kunnen zijn. Vandaar de langdurige inspectie van de baan. Het vervolg, VT2 buiten de regels aanvangen, had ook niet gemogen volgend de regels. Sainz kon daar gelukkig wel mee trainen. Maar het ging zoals het gegaan is en er zal terecht een flinke, zoniet heftige, discussie plaatsvinden.
Simon Peeters
Hoe krom zou het zijn dat Mercedes 3e zou worden door een beslissing van de stewards in de race zondag?
Han Smit
Reglementen of geen reglementen, Ferrari moet de Amerikaanse methode volgen en de organisatie aanklagen en een fiks bedrag claimen, zodat ze er financieel geen last van hebben. Persoonlijk vind ik dat de stewards dit keer geen straf hadden mogen geven, simpelweg omdat het probleem werd veroorzaakt door iets waar de organisatie niet goed op heeft gelet. Met de aan Sainz uitgedeelde straf heeft men ook weer MB in de kaart gespeeld, ander had Ferrari nu al op de 2e plek gestaan.
Hennie-1965
De stewards hebben in hun verklaring zelfs geschreven dat als ze Sainz zonder straf konden laten gaan ze dat gedaan hadden maar dat de regelementen hun daar geen optie toe gaven. Verder is er een stemming ( soort van ) tussen de 10 teams geweest om Ferrari ongestraft de Energy Store Unit te laten vernieuwen, het probleem daarin zat het in het feit dat dit een unanieme beslissing moest zijn, dus alle teams moesten ermee akkoord gaan. Helaas was er één team wat niet wilde meewerken, drie keer raden ! Triest dat zo'n gigantisch groot team wat al zoveel succes heeft gekend door NEE te stemmen proberen een stapje hoger in het WK te eindigen. ( ik begrijp heel goed dat dit over veel geld gaat maar toch ) Nu heeft dat team het voor elkaar dat een groot deel van de F1 fans ( ikzelf ook ) erop hopen dat Ferrari het in Abu Dhabi het podium bereiken met beide wagens. Dit heb ik op vele pagina's in de commentaren gelezen, sommigen hopen zelfs op dat hen hetzelfde overkomt, die hebben geen vrienden gemaakt ! Maar ja, dat doen ze al jaren niet !
RR6
Schreef vanmorgen al ergens anders: .. totdat de putdeksel door de bodem van Hamilton's auto was geschoten.. Maar als het bij een directe concurrent voor P2 in het constructeurskampioenschap gebeurt is dat natuurlijk een minor detail. Wederom een 10 met een griffel voor de hypocrisie van Wolff.
Frnks
wellicht kan Max ze een handje helpen.....
Hennie-1965
@Frnks : Max zal weinig tot niets voor de Ferrari coureurs kunnen doen, ook lijkt het mij niet aan hem om zoiets te doen, ruikt als competitie vervalsing en daar laat Max en Red Bull zich niet mee in. Het enige wat Max moet doen is de race winnen en dan zouden de Ferrari coureurs mogelijk in zijn slipstream voordeel kunnen halen. Ik heb over dit onderwerp verschillende dingen gelezen zoals bv dat Checo een Bottasje zou moeten doen om de Mercedes coureurs uit te schakelen. Ik weet zeker dat zowel Red Bull als Ferrari dit soort dingen niet zouden willen, als Ferrari de Mercedes wil verslaan zal dat door hen zelf op een eerlijke manier gedaan worden.
AppleFlap#20137
En dan nog steeds geen enkel excuses of compensatie van de F1 organisatie die primair verantwoordelijk is voor deze puinzooi! Echt bizar dit verhaal. En ze laten Ferrari maag gewoon bloeden.
Han Smit
Hij krijgt elke week op zijn donder, niet alleen van RB.....
Peerke70
Ze moeten die wolf een keer een flik pak slag geven op de baan. Vieze hypocriet.
Han Smit
Hij krijgt elk raceweekend op zijn donder en niet alleen van RB....
Hans._T
De organisatie van las vegas moet de schade gewoon betalen dat is toen in baku ook gebeurt. Het zou wel zo netjes zijn