De Halo dient als bescherming voor het hoofd van de coureur. Grote rondvliegende brokstukken kunnen de coureur niet bereiken en als de auto's op elkaar klimmen wordt het hoofd van de coureur ontzien. Toch vindt Helmut Marko de daadwerkelijke bescherming die de Halo biedt te gering: "Neem het ongeluk van Felipe Massa in 2009 op de Hungaroring. Hij werd geraakt door een veer van een andere auto. Dat kan nu met de Halo nog steeds gebeuren. Grotere brokstukken zullen waarschijnlijk op de Halo uiteenspatten en daarna alsnog de coureur bereiken", aldus Marko in gesprek met Motorsport. Naast dat de bescherming in de ogen van Marko te wensen overlaat, brengt het systeem volgens de Oostenrijker juist extra gevaren met zich mee. "Hoe moet iemand uit het wrak van de auto worden verwijderd met zo'n ding erop?" , zo stelt Marko de vraag. "Wanneer je je in allerlei bochten wringt om iemand met zwaar rugletsel uit de auto te halen, sterven waarschijnlijk zijn laatste intacte zenuwen ook nog af. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn."
Op de vraag of er alsnog moet worden gekeken naar alternatieven voor de Halo, antwoordt Marko dat het niet aan de teams is om te beslissen: "We hebben destijds een voorzet gegeven voor het ontwerp van een aeroscreen, maar daar is niks mee gedaan. Het is aan de FIA om een goed systeem te ontwikkelen en niet aan ons." Overigens vindt Marko dat de hele discussie niet eens gevoerd had hoeven te worden als men niet was 'doorgeslagen' in de zoektocht naar veiligheid: "Het almaar willen verbeteren van de veiligheid in de Formule 1 is inmiddels zwaar overdreven. Aan de ene kant wil je de veiligheid verbeteren met iets als de Halo, maar aan de andere kant zoek je de gevaren op door in de straten van Monaco of Singapore te racen. Ik snap dat niet."
Meest gelezen