Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het team rond Max Verstappen: Technisch directeur Pierre Waché

Op het moment dat het vizier van Max Verstappen dicht gaat, is het aan hem om de Formule 1-bolide veilig over het asfalt te sturen. Toch wordt de Formule 1 vaak een teamsport genoemd. We zoomen in het op 'team' rond Max Verstappen, en belichten deze keer de technisch directeur bij Red Bull Racing: Pierre Waché.

Maar weinig mensen bij Red Bull Racing hebben zo’n bijzondere route richting de Formule 1 bewandeld als Pierre Waché. De Fransman is sinds zijn entree bij Red Bull Racing in 2013 lid van het technische team. Sinds 2018 is hij als technisch directeur verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto en daarmee ook eindverantwoordelijk voor de prestaties van de auto op de circuits. Toch zag het er lang niet naar uit dat Waché carrière in de autosport zou gaan maken. Hij volgde op universitair niveau medische studies in Frankrijk en Amerika (Atlanta) en promoveerde op het gebied van de biomechanica. Waché weet hoegenaamd alles van de interactie tussen cellen in de bloedbaan van de mens. De Fransman was weliswaar gepassioneerd volger van de autosport, maar zijn grote liefde ging in zijn jonge jaren uit naar de combinatie tussen medische wetenschap en techniek. Bandenfabrikant Michelin echter wist Waché in 2001 over te halen de medische wetenschap vaarwel te zeggen. Hij werd belast met onderzoek naar de interactie tussen het racerubber van F1-banden en de diverse baanoppervlakken van de internationale racecircuits. Aanvankelijk vond zijn onderzoek nog vooral in laboratoria plaats en op moleculair niveau, maar gaandeweg werd Waché steeds vaker gesignaleerd in het rennerskwartier, uiteindelijk zelfs als projectleider ‘simulaties’ bij de Franse bandenfabrikant. De Formule 1 smaakte naar meer voor Waché. Na het vrije plotse vertrek van Michelin uit de Formule 1, eind 2006, stapte hij over naar de renstal van BMW Sauber. Op het hoofdkwartier in het Zwitserse Hinwil ging hij aan de slag als ‘voertuigprestatie-ingenieur’, verantwoordelijk voor de juiste afstemming van de ophangingsdelen op de banden. Na het vertrek van BMW groeide Waché door binnen de technische staf van Sauber, om eindelijk de hoogste baas te worden van alle technische afdelingen. Sauber viel met name in 2012 enkele malen op doordat de Zwitserse bolides in handen van Sergio Perez en Kamui Kobayashi erg mild waren voor de nogal slijtagegevoelige Pirelli-banden. Dat bracht Red Bull ertoe Waché te verleiden per 2013 een overstap te maken naar Milton-Keynes, op dat moment het ‘team tot beat’ in de Formule 1 met vier rijders- en constructeurstitels in successie. De Fransman aarzelde niet en hapte toe. Waché zegt intens te genieten van de Formule 1. “Omdat het de enige plaats ter wereld is waar je een échte technische competitie hebt. Voor een ingenieur is dit geweldig." Om er aan toe te voegen: "De technische beperking is het brein - en dat is voor mij de reden waarom ik elke ochtend naar mijn werk wil komen." Gevraagd naar het hoogtepunt van zijn carrière tot nu toe, noemt Waché de twee wereldtitels in 2013, maar ook zijn periode bij BMW Sauber. "De eerste overwinning die ik meemaakte was met Robert Kubica in Montréal in 2008. Dat was een fantastische ervaring. Uiteraard waren er veel overwinningen met Michelin, maar het is heel anders als het jouw auto is!" Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"