Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Hezemans wijst grootste Red Bull-probleem aan: "Als een hond op een marmeren vloer!"

Dat het bij Red Bull niet van een leien dakje gaat dit seizoen is al langere tijd duidelijk. De Oostenrijkse renstal zoekt naar een oplossing, maar Mike Hezemans en Ruud Dimmers moeten toch concluderen dat ook dat niet helemaal lijkt te lukken.

Verstappen Austria Quali
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull Racing was de afgelopen jaren hét te kloppen team binnen de Formule 1, maar van die status is inmiddels niets meer over. McLaren heeft de favorietenrol overgenomen en is dit seizoen ijzersterk, terwijl Red Bull zo goed en zo kwaad als het gaat het gat probeert te dichten. Tot dusver waren de pogingen van de Oostenrijkse renstal echter nog geen succes, want het gat schommelt nog altijd rond een halve seconde per ronde verlies ten opzichte van de Britse concurrent. 

En tot overmaat van ramp lijken ook de upgrades niet te werken, ondanks de optimistische uitspraken van adviseur Helmut Marko. Dat is althans de conclusie die Formule 1-kenner Ruud Dimmers trekt in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast. "Helmut Marko moet de boel natuurlijk een beetje proberen te verkopen, die moet ervoor zorgen dat mensen vertrouwen houden en weet ik het. De Imola-upgrade, nou, die zou geweldig worden. Maar vervolgens, welke grote upgrade hebben we gezien? Het was helemaal geen grote upgrade! Toen was het Spanje, waar de (flexibele) voorvleugels van McLaren eraf zouden gaan. 'Nou, dan gaat het gebeuren, dan begint ons seizoen'."

"Maar ik weet niet wat ze bij Red Bull echt aan verwachtingen hadden, maar als je puur kijkt naar de prestaties van de afgelopen races, wordt het er niet beter op. En ik denk dat de berusting dat Max geen wereldkampioen wordt er bij hem ook al wel een tijdje is. McLaren kan in theorie alle races winnen die er nog zijn, zo goed is die auto. Als een ander wint, heeft McLaren het vaak gewoon niet goed voor elkaar. Maar wat moeten we nog verwachten van Red Bull? Er komt nog steeds een nieuwe vloer in Silverstone, dat moet dan weer de ommekeer zijn. Maar je gaat geen halve seconde goedmaken. Dat kan niet, dat is een utopie."

Ook Mike Hezemans sluit zich aan bij het oordeel van Dimmers: een gat van een halve seconde dichtrijden is simpelweg onrealistisch. "Nee, dat geloof ik ook niet. En het is ook zo, dat zei ik eerder ook al... Als je Max in die McLaren zet, wint hij wel gewoon weer vijftien races. Of achttien, daar zijn we het denk ik wel over eens. Dus om die auto rond één man te bouwen, is inderdaad een beetje onzinnig. Je kijkt gewoon naar de maximale downforce en de minimale drag, en dan heb je nog de motor en mechanische grip om mee te spelen. Maar daar houdt het wel een beetje op. Maar alles bij elkaar is gewoon een heel complex verhaal in de Formule 1." 

Hezemans ziet namelijk één groot probleem bij Red Bull. "Alleen is het niet zo dat je een auto volledig om Max heen bouwt. Ja, hij wil inderdaad meer voorkant dan achterkant, maar als je de laatste tijd kijkt... Het grootste probleem dat ik zie, gewoon met mijn ogen, is dat hij bij het aanremmen de hele tijd om komt. Dan kan hij ook niet op het gas. Er is gewoon geen bite. Dat is moeilijk uit te leggen, maar als coureur voel je dat."

"Net alsof je je hond over een marmeren vloer laat lopen, heel hard rennend, in plaats van over het tapijt. Op tapijt heeft een hond grip met zijn nagels, maar op een marmeren vloer... En Max zit op de marmeren vloer, zo voelt het een beetje. Dat is gewoon echt jammer." 

Ook interessant:

Verstappen in onmogelijke spagaat door Red Bull-crisis

De F1 GP van Oostenrijk was het slechtste GP-weekend voor Red Bull sinds jaren. Het team pakte precies 0 punten. Wat betekent dit voor het kampioenschap, en wat voor de toekomst? Ruud Dimmers, Joris Mosterdijk en Mike Hezemans bespreken het.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Groot-Brittannië, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Verstappen Brundle: 'Mercedes slaat dubbelslag met Verstappen'