Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hockenheimring: de dood van een Formule 1-icoon

Komend weekend wordt de Grand Prix van Duitsland na een jaar afwezigheid weer verreden op de Hockenheimring. Het is een stoere naam die eer werd aangedaan door de baan waar tot 2002 op werd gereden, maar waaraan de herinnering jaarlijks meer en meer vervaagt.

Hockenheim 2002. De Formule 1-coureurs rijden naar buiten voor hun eerste ronden op het vernieuwde circuit. Waar de coureurs in de jaren daarvoor gewend waren het het gaspedaal na de eerste bocht een goede zestien tellen lang tot op de bodem ingedrukt te houden, buigt het circuit nu na luttele seconden haaks rechtsaf. Ze duiken niet langer meer de bossen in, maar sturen naar rechts voor een rondje over een dertien-in-een-dozijn-circuit.

Inmiddels zijn we zestien jaar verder en mijmeren we nog steeds over die zeven kilometer lange omloop van weleer. Waarom? Het circuit was anders dan alle andere circuits. Langer. Sneller. Gevaarlijker, ja dat ook.

In een tijd waarin circuits ontsierd worden door enorme uitloopstroken naast de baan kun je je niet voorstellen dat we in 2001 nog door de donkere Duitse bossen raasden, om daar pas in het nog altijd ongewijzigde stadiongedeelte weer uit te komen. Daar werd troetelkind Michael Schumacher ronde na ronde welkom geheten door zijn uitzinnige fans die vervolgens bijna één minuut en veertig seconden moesten wachten op zijn volgende doorkomst.

Foto: De oude omloop is inmiddels verzwolgen door de natuur.

Die bossen aan weerszijden van de baan zorgden voor een tunneleffect en versterkten het gevoel van snelheid op een circuit waar de snelheden toch al opliepen richting de 360 kilometer per uur. Waanzinnig voor de coureurs en een spektakel om van het smullen voor de puristen die thuis voor de televisie toch alles prima konden volgen.

Die hoge snelheden werden behaald op en door de vele lange rechte stukken, maar die lange rechte stukken, aan elkaar geschakeld door langzame chicanes, zorgden ervoor dat het circuit erg lang was. Fans naast de baan zagen de auto's maar 45 keer voorbijkomen op zondagmiddag. 45 x 22 flitsen van Formule 1-auto's, daar betaalden de Duitsers hun zuurverdiende geld toch zeker niet voor?

F1-huisarchitect Hermann Tilke klom in de pen en kalkte dikke roden strepen door de lange rechte stukken van weleer. Misschien dat hij het lange gebogen rechte stuk richting de hairpin op datzelfde papier neerzette als een ode aan de oude 'Ring', maar die intenties misten dan elk doel. Hockenheim is niet meer die iconische snelheidstempel van vroeger, het is een middelmatig baantje dat we één keer in de twee jaar aandoen. Missen we het circuit in de tussenjaren? Niet echt toch? Missen we de baan waar Ralf Schumacher in 2001 voor het laatst zegevierde? Absoluut!