Het lijkt misschien vreemd om een belangrijke ontwikkeling te introduceren tijdens het 19e van in totaal 24 raceweekenden, maar dat weerhield Mercedes en Haas er niet van, ook al hebben de twee teams hun bolides om totaal verschillende redenen geüpgraded.
Het team uit Brackley introduceerde een wijziging aan de rand van de vloer van de W14 (de linker pijl op de onderstaande afbeelding) en aan de bovenkant van de vloer (de middelstee pijl) - gekenmerkt door grote bulten die de vorm van de onderste Venturi-kanalen verbergen - evenals een herziening van de externe barge boards (de rechtse pijl), die steeds meer een profiel aannemen, vergelijkbaar met dezelfde elementen van de Red Bull RB19.
In de praktijk heeft Mercedes geprobeerd om de laatste overgebleven middelen binnen de budgetcap te investeren in een poging de balans van de auto te verbeteren - ten gunste van minder bandenslijtage - maar vooral voor een betere voorspelbaarheid van het gedrag van de auto bij het uitkomen van bochten.
Dit is een evolutionair proces dat niet alleen het doel heeft om de prestaties van de W14 te verbeteren, maar ook om de basis te leggen voor de W15, die zich in de fabriek in Brackley in een vergevorderde ontwerpfase bevindt.
De introductie van deze wijzigingen zorgde niet meteen voor een sensationele verbetering qua performance, maar het lijdt evenmin twijfel dat beide coureurs - met name Lewis Hamilton (die de Grand Prix als tweede afsloot, maar later werd gediskwalificeerd) - het gevoel hadden dat de auto stabieler is geworden, behalve bij het uitaccelereren van bochten, waar het glijden nog wel duidelijk aanwezig leek.
De specifieke introductie in Austin kan niet alleen verklaard worden door het feit dat de grote hoogte komend weekend in Mexico (het circuit aldaar ligt op 2229 meter boven zeeniveau) en de daaruit voortvloeiende lage luchtdichtheid geen objectieve gegevens voor correlatie zouden opleveren. Het gaat er vooral om dat er nu nog vijf races lang gegevens kunnen worden verzameld. Die data is nuttig voor volgend jaar.
Het lijkt correct om de W14, in zijn laatste configuratie, te definiëren als een laboratorium op wielen, waarmee de bedoelingen van technisch directeur James Allison het team in staat moeten stellen om bij het gedetailleerde ontwerp van de W15 soortgelijke richtingen te vermijden en te voorkomen dat er - zoals bij de huidige auto - een soort doodlopende weg in wordt geslagen. De strijd met Ferrari om de tweede plaats in het kampioenschap is tevens een andere geldige reden om de ontwikkeling van de W14 nog niet stil te leggen.
De neiging om meer luchtstromen via het onderste deel van de zijkant van de wagens te leiden, wordt met deze laatste update in ieder geval opvallend duidelijk, terwijl tegelijkertijd wordt vermeden om de luchtstromen onder de auto te laten ontsnappen. Om deze reden zijn de zijdelingse uiteinden van de vloer anders gevormd.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!