In het jaar 2005 was er veel onrust in de Formule 1-wereld. Na jaren van Ferrari-dominantie was de ontevredenheid bij de concurrentie groot. Niet alleen omdat Michael Schumacher bijna alles wist te winnen, maar ook vanwege de invloed die de Italiaanse formatie had binnen de sport.
Als er eind januari van dat jaar een vergadering gepland staat met op de agenda mogelijke regelwijzigingen en de langetermijntoekomst van de koningsklasse van de autosport, laten negen teams verstek gaan. Alleen Ferrari meldt zich in Londen om samen met de FIA om tafel te gaan. Het is een protest.
Grand Prix World Championship
Om de precieze reden te achterhalen van het protest moeten we een paar jaar terug in de tijd. Verschillende F1-teams en -fabrikanten zijn niet blij met de invloed van Bernie Ecclestone en de verdeling van alle inkomsten van de Formule 1.
In 2002 werd daarom de 'Grand Prix World Championship' opgericht. Daarin verenigden Ferrari, Ford, BMW, Renault en DaimlerChrysler zich. Zij wilden in 2008 - tot eind 2007 was er een contract met de Formule 1 - een eigen kampioenschap beginnen en de sport verder laten groeien.
Je leest het goed: Ferrari deed ook mee, tot januari 2005. De Italianen sluiten achter de rug van de andere teams om een nieuwe deal met Bernie Ecclestone en verlaten de GPWC, waardoor het van 2008 tot en met 2012 verbonden blijft aan de Formule 1.
Onvrede over die deal en algemene onvrede over vermeende vriendjespolitiek tussen de FIA en Ferrari zorgt er dus voor dat de negen andere F1-teams de vergadering uit protest overslaan.
FIA haalt de schouders op
Als toenmalig FIA-baas Max Mosley na de vergadering de pers te woord staat, haalt hij uit naar de negen teams die verstek lieten gaan. "Ze lopen te mokken. We hebben vandaag veel nuttige informatie verzameld, waarschijnlijk meer dan we hadden gedaan als de negen andere teams er wel waren geweest. Het is veel makkelijker om met een team te praten."
"We hadden geluk dat we mochten praten met een team dat de sport, wat er nodig is en wat het kost om succesvol te zijn snapt", aldus de Britse baas van de autosportbond destijds verwijzend naar Ferrari. "De FIA bepaalt de regels voor 2008, dat moge duidelijk zijn. Hoe sneller, hoe beter voor alle betrokken partijen. We raadplegen de teams, we hebben hun toestemming niet nodig. De vergadering van vandaag was om hen erbij te betrekken, maar als ze dat niet willen: prima!"
De plannen van het GPWC om zich vanaf 2008 af te scheiden en een andere klasse te beginnen, wuift hij weg. "Ik ben totaal niet bezorgd. Het is onmogelijk om het serieus te nemen. Momenteel is het heel makkelijk voor iedereen om te puffen en te kreunen, maar in 2008 zullen ze gewoon allemaal van de partij zijn. Het lost zich allemaal wel op."
Uiteindelijk kreeg Mosley nog gelijk ook. De partijen die samen de GPWC vormden, sloten allemaal een deal en bleven F1 trouw.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!