Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe niet te verdwalen tijdens de Dakar Rally

Een belangrijk onderdeel van de fameuze Dakar Rally is het navigeren. Op de uitgestrekte vlakten of daar waar elke duin er hetzelfde uitziet, is het niet moeilijk om compleet te verdwalen. Het routeboek moet uitkomst bieden.

Alle deelnemers aan de Dakar Rally beschikken over een drietal middelen om de weg te vinden en te blijven volgen gedurende de vaak honderden kilometers lange proeven, te weten het routebook, een kompas en GPS. In de auto en in de trucks beschikken rijders natuurlijk ook over een navigator, maar die beschikken over hetzelfde routeboek als de mannen en vrouwen op de motoren en de quads. Die routeboeken worden namelijk uitgegeven door de organisatie, waarna het de deelnemers vrij staat om naar eigen inzicht aantekeningen te maken of bepaalde passages te highlighten.

Waar in bijvoorbeeld het WRC doorgaans de weg wordt gevolgd, inclusief alle bochten, wordt in de Dakar Rally, en in cross country racen in het algemeen, afgeweken van bestaande wegen. Een opdracht als 'hairpin right' zul je dus niet snel tegenkomen. In plaats daarvan wordt genavigeerd aan de hand van coördinaten en graden. Zo kan er staan dat coureurs na een x-aantal kilometers de richting 315º Noord-West aan moet houden.

Naast twee kolommen voor de exacte cijfers en de wat meer abstracte pijlen die de richting aangeven, is er een derde kolom waarin speciale waarschuwingen worden weergegeven. Eén en ander wordt aangegeven met honderden verschillende symbolen, die solisten en navigators idealiter kunnen dromen.

Als de deelnemers zich keurig aan het routebook weten te houden, doen ze alle waypoints aan en wordt hun afgelegde route bij binnenkomst geldig verklaard. Missen ze één of meerdere van deze punten, dan kan de wedstrijdleiding besluiten een tijdstraf op te leggen. Simpel van A naar B navigeren is er dus niet bij, voor Dakar-deelnemers reikt het alfabet verder dan dat.

Het routeboek wordt anno 2019 nog altijd ouderwets op papier weergegeven. Een navigator heeft zijn handen vrij om daardoor heen te bladeren, terwijl de solisten de route op een rol krijgen aangeleverd, waar ze met knoppen op hun stuur doorheen kunnen scrollen. Navigeren in Dakar, het is zeker zo uitdagend als het rijden zelf.