© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Hoe niet te verdwalen tijdens de Dakar Rally

Een belangrijk onderdeel van de fameuze Dakar Rally is het navigeren. Op de uitgestrekte vlakten of daar waar elke duin er hetzelfde uitziet, is het niet moeilijk om compleet te verdwalen. Het routeboek moet uitkomst bieden.

Alle deelnemers aan de Dakar Rally beschikken over een drietal middelen om de weg te vinden en te blijven volgen gedurende de vaak honderden kilometers lange proeven, te weten het routebook, een kompas en GPS. In de auto en in de trucks beschikken rijders natuurlijk ook over een navigator, maar die beschikken over hetzelfde routeboek als de mannen en vrouwen op de motoren en de quads. Die routeboeken worden namelijk uitgegeven door de organisatie, waarna het de deelnemers vrij staat om naar eigen inzicht aantekeningen te maken of bepaalde passages te highlighten.

Waar in bijvoorbeeld het WRC doorgaans de weg wordt gevolgd, inclusief alle bochten, wordt in de Dakar Rally, en in cross country racen in het algemeen, afgeweken van bestaande wegen. Een opdracht als 'hairpin right' zul je dus niet snel tegenkomen. In plaats daarvan wordt genavigeerd aan de hand van coördinaten en graden. Zo kan er staan dat coureurs na een x-aantal kilometers de richting 315º Noord-West aan moet houden.

© Getty Images/Red Bull Contentpool

Naast twee kolommen voor de exacte cijfers en de wat meer abstracte pijlen die de richting aangeven, is er een derde kolom waarin speciale waarschuwingen worden weergegeven. Eén en ander wordt aangegeven met honderden verschillende symbolen, die solisten en navigators idealiter kunnen dromen.

Als de deelnemers zich keurig aan het routebook weten te houden, doen ze alle waypoints aan en wordt hun afgelegde route bij binnenkomst geldig verklaard. Missen ze één of meerdere van deze punten, dan kan de wedstrijdleiding besluiten een tijdstraf op te leggen. Simpel van A naar B navigeren is er dus niet bij, voor Dakar-deelnemers reikt het alfabet verder dan dat.

Het routeboek wordt anno 2019 nog altijd ouderwets op papier weergegeven. Een navigator heeft zijn handen vrij om daardoor heen te bladeren, terwijl de solisten de route op een rol krijgen aangeleverd, waar ze met knoppen op hun stuur doorheen kunnen scrollen. Navigeren in Dakar, het is zeker zo uitdagend als het rijden zelf.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen