Alle deelnemers aan de Dakar Rally beschikken over een drietal middelen om de weg te vinden en te blijven volgen gedurende de vaak honderden kilometers lange proeven, te weten het routebook, een kompas en GPS. In de auto en in de trucks beschikken rijders natuurlijk ook over een navigator, maar die beschikken over hetzelfde routeboek als de mannen en vrouwen op de motoren en de quads. Die routeboeken worden namelijk uitgegeven door de organisatie, waarna het de deelnemers vrij staat om naar eigen inzicht aantekeningen te maken of bepaalde passages te highlighten.
Waar in bijvoorbeeld het WRC doorgaans de weg wordt gevolgd, inclusief alle bochten, wordt in de Dakar Rally, en in cross country racen in het algemeen, afgeweken van bestaande wegen. Een opdracht als 'hairpin right' zul je dus niet snel tegenkomen. In plaats daarvan wordt genavigeerd aan de hand van coördinaten en graden. Zo kan er staan dat coureurs na een x-aantal kilometers de richting 315º Noord-West aan moet houden.
Naast twee kolommen voor de exacte cijfers en de wat meer abstracte pijlen die de richting aangeven, is er een derde kolom waarin speciale waarschuwingen worden weergegeven. Eén en ander wordt aangegeven met honderden verschillende symbolen, die solisten en navigators idealiter kunnen dromen. Als de deelnemers zich keurig aan het routebook weten te houden, doen ze alle waypoints aan en wordt hun afgelegde route bij binnenkomst geldig verklaard. Missen ze één of meerdere van deze punten, dan kan de wedstrijdleiding besluiten een tijdstraf op te leggen. Simpel van A naar B navigeren is er dus niet bij, voor Dakar-deelnemers reikt het alfabet verder dan dat. Het routeboek wordt anno 2019 nog altijd ouderwets op papier weergegeven. Een navigator heeft zijn handen vrij om daardoor heen te bladeren, terwijl de solisten de route op een rol krijgen aangeleverd, waar ze met knoppen op hun stuur doorheen kunnen scrollen. Navigeren in Dakar, het is zeker zo uitdagend als het rijden zelf.
Meest gelezen