In 1969 zag de (toenmalige) Österreichring het levenslicht. Vanaf 1970 maakte het circuit deel van uit van de Formule 1-kalender. Grote namen als Jacky Ickx en Emerson Fittipaldi zegevierden op de Oostenrijkse renbaan. Het circuit stond van meet af aan bekend als snel en uitdagend, maar gevaarlijk. De lay-out bestond grotendeels uit rechte stukken en snelle, vloeiende bochten. Dat, in combinatie met de komst van krachtige turbomotoren in de Formule 1 verontrustte de teams omdat de sport in een periode verkeerde waarin fatale ongelukken geregeld voorkwamen. Om die reden besloot de Formule 1 de Österreichring vanaf 1987 links te laten liggen. Tekst gaat verder onder afbeelding.
A1-Ring
Halverwege de jaren negentig werd de Österreichring stevig onder handen genomen. Het circuit werd ingekort en de lange, hogesnelheidsbochten maakten plaats voor een aantal strakke bochten naar rechts. De bekende circuit-ontwerper Hermann Tilke nam het herziene ontwerp op zich en garandeerde met de aanpassingen een beter veiligheidsniveau alsmede extra inhaalmogelijkheden. Telecombedrijf A1 betaalde een groot deel van de verbouwingskosten, waarna de organisatie naamsponsor werd van het circuit. In 1997 keerde de Formule 1 terug naar Spielberg en vanaf 2001 deed ook de DTM de racetrack aan. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Red Bull blaast het circuit nieuw leven in
Begin 2000 daalde de bezoekersaantallen op de A1-Ring, wat ertoe leidde dat het circuit in zwaar weer kwam te verkeren. Het contract met de Formule 1 werd niet verlengd na 2003 en de aandelen werden een jaar later verkocht aan Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz . Mateschitz toonde geen genade en liet al snel alle tribunes en het pitgebouw slopen. Lang werd er gespeculeerd wat nieuwe eigenaar Red Bull met het circuit zou gaan doen. Het circuit zou óf een flinke make-over krijgen, óf compleet gesloopt worden zodat het terrein ingezet kon worden voor andere doeleinden. Even was er sprake in de media dat Mateschitz een deel van de oude Österreichring wilde restaureren, maar niet snel daarna kondigde 'Didi' aan geen geld te willen verspillen aan een vervallen circuit. In de jaren die volgden bedacht Mateschitz zich en ging hij meerdere malen met diverse partijen aan tafel om het circuit in ere te herstellen, maar tot een akkoord kwam het niet. In 2008 hakte Mateschitz de knoop door en besloot hij het heft in eigen hand te nemen. Aan het einde van datzelfde jaar startte de wederopbouw van de racebaan, een project van maar liefst €70 miljoen. Na een intensieve periode van verbouwing heropende het circuit haar deuren in 2011: de Red Bull Ring was een feit. De eerste grote autosportklasse die het circuit toevoegde aan haar kalender, was de DTM. De Duitse raceklasse keert sinds 2011 jaarlijks terug naar Stiermarken. Eén jaar later ontving de Red Bull Ring ook de Formule 2 en vanaf 2014 keerde de Formule 1 terug naar het iconische circuit. Het circuit staat sindsdien onafgebroken op de F1-kalender en is mateloos populair onder de fans.
Meest gelezen