Als Kubica in Melbourne bij het doven van de startlichten vertrekt, is het precies 3,045 dagen geleden dat hij voor het laatst deelnam aan een Grand Prix. Het seizoensslot van 2010 is voorlopig de laatste Formule 1-wedstrijd waarin Kubica op de deelnemerslijst stond. De Pool eindigde destijds op het Yas Marina Circuit overigens als vijfde, om een cruciale rol te spelen in Sebastian Vettels tocht naar diens eerste wereldtitel. Sinds 2010 is er een hoop veranderd in de wereld – presidenten en premiers kwamen en gingen, Nico Rosberg ontworstelde zich eindelijk van het begrip eeuwig talent en Nederland kreeg naast een nieuwe koning tevens een eerste Grand Prix-winnaar. Wat er op Formule 1-gebied is gewijzigd ten opzichte van de laatste GP-start van Kubica, zet Racingnews365 hieronder op een rijtje.
Van alle coureurs die in 2010 deelnamen, verschijnen er nog maar vier aan de start in 2019 Coureursbestand over de kop Van de 24 rijders die tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi 2010 hun opwachting mochten maken, verschijnen er precies vier, waaronder Kubica zelf, over zes weken aan de start in Australië. Slechts Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg en Sebastian Vettel zijn overgebleven. De rest is gestopt of in een andere klasse actief. Coureurs als George Russell, Lando Norris, Lance Stroll en Max Verstappen liepen in 2010 nog rond met een schooltas op de rug. Norris vierde op de dag dat Kubica zijn voorlopig laatste Formule 1-kwalificatie reed zijn elfde verjaardag! Compleet andere wagens Kubica reed de Grand Prix van Abu Dhabi 2010 met een Renault R30, die voldeed aan het technische reglement dat per 2009 van kracht was gegaan. De geelzwarte bolide was voorzien van een zogenaamde F-duct, waarmee de rijder de luchtstroom kon beïnvloeden om zo harder te gaan op het rechte stuk. De F-duct was als het ware de voorloper van het DRS-systeem, dat tijdens de afwezigheid van Kubica werd geïntroduceerd. In het achteronder van de Renault van Kubica lag een atmosferische V8-motor. De 2,4 liter RS27 was in feite een voortborduursel op de krachtbron die vanaf 2006 door Renault in werd gezet. Het voor 2009 geïntroduceerde KERS-systeem, dat energie regenereerde, was voor 2010 van de wagens gehaald. Zodoende hield Kubica zich in zijn voorlopig laatste F1-jaar niet bezig met het winnen van energie. Komend jaar moet de Pool het doen met een aerodynamisch ver ontwikkelde wagen die een stukje harder door de bochten gaat dan de auto van negen jaar geleden. Ditmaal beschikt Kubica over een V6-hybridemotor, met turbo. De cilinderinhoud van de krachtbron is niet meer dan 1,6 liter en het systeem maakt gebruik van meerdere componenten. Zo is er een energieregeneratiesysteem dat op hitte werkt, en eentje die bij het remmen vrijkomende energie opslaat.
Toen Kubica zijn laatste F1-kwalificatie afwerkte, vierde Norris zijn 11e verjaardag
Nieuwe bandenleverancier Een ander belangrijk aspect aan een Formule 1-wagen wordt gevormd door de banden. Kubica reed in 2010 op Bridgestones, na zijn debuut te hebben gemaakt in een wagen die geschoeid was op Michelins. In 2019 – en ook in de jaren daarna, mocht hij langer aanblijven – rijdt Kubica op rubber van Pirelli. De Italiaanse fabrikant is al heel wat jaren de enige leverancier van de koningsklasse, maar maakte haar herintrede in de race na Kubica’s ongeval. Zodoende heeft de Pool nog geen Grands Prix gereden op Pirelli’s. Banden sparen zal eveneens een rol spelen. Kubica moest in zijn Formule 1-jaren tot dusver uiteraard zorgvuldig met het rubber omgaan – hij kon er niet vlakke kanten op remmen – maar er was meer speling dan dat tegenwoordig het geval is. Een drukker raceschema …. Waar Kubica in 2010 klaar was met het seizoen op 14 november, daar zal hij zijn winterse plannen voor 2019 in de ijskast houden tot de maand december. Op 1 december rijdt hij namelijk in Abu Dhabi een Grand Prix, daarna is het pas vakantie. De kalender is iets langer dan in 2010, destijds stonden er negentien wedstrijden op het programma. Dit jaar zijn dat er wederom 21. …. maar minder kans om te testen In 2010 mocht er al niet meer vrijuit worden getest door de Formule 1-teams, maar toch was er meer gelegenheid dan tegenwoordig om de wagens aan de tand te voelen. Wil Kubica naast de Grand Prix-weekends in de Williams stappen, dan heeft hij precies twee mogelijkheden: tijdens de in season test in Barcelona en tijdens de in season test in Boedapest. Tekst gaat verder onder foto
Jenson Button stuurde zijn McLaren op Monza naar een prima tweede plek Mercedes wint … Met Michael Schumacher en Nico Rosberg achter het stuur van de W01 behaalde Mercedes in 2010 precies drie podiumplaatsen, ere wie ere toekomt: allemaal dankzij Rosberg. Hoe Mercedes in 2019 zal presteren is natuurlijk nog onbekend, maar de Duitse stal gaat in ieder geval als regerend vijfvoudig rijders- én constructeurskampioen het seizoen tegemoet. Sinds de Formule 1 gebruik maakt van de bovengenoemde V6-turbohybrides gaat het hard met het Duitse merk. …. McLaren niet meer Lange tijd streden Lewis Hamilton en Jenson Button, toenmalig McLaren-coureurs, mee om de titel van 2010. Beide Britten moesten het uiteindelijk afleggen tegen Red Bull-duo Vettel en Mark Webber en ook Ferrari-rijder Fernando Alonso eindigde boven het McLaren-tweetal in de eindstand, maar het gat naar de kampioen was niet al te groot en bovendien wonnen beide Britten een handjevol wedstrijden. Anno 2018 was het huilen met de pet op bij McLaren, dat al met al 62 WK-punten verzamelde. Ter vergelijk: in 2010 waren dat er liefst 454! Hamilton als absolute koning van de paddock Wie had dat gedacht, in 2010? Tegenwoordig is Hamilton de grote koning van de paddock, de Brit is met vijf wereldtitels statistisch gezien de meest succesvolle van de grid en heeft bovendien een ongelooflijk aantal van 73 Grand Prix-overwinningen verzameld. Toen Kubica zijn laatste Grand Prix reed, stond Hamilton nog op één wereldtitel en veertien overwinningen. Oh ja: de Brit had ook nog een spleetje tussen zijn tanden en er groeide amper haar op zijn hoofd! Wijzigingen op de kalender Waar Kubica negen jaar geleden nog naar Turkije moest voor de race op het Istanbul Park, de Grand Prix van Maleisië in Sepang afwerkte, naar Valencia vloog voor een wedstrijd op het stratencircuit aldaar en samen met zijn collega’s aan de start stond van de allereerste Grand Prix van Korea, daar mag de Pool dit jaar zijn kunsten vertonen in het Azerbeidzjaanse Baku, op Paul Ricard in Frankrijk, op de Oostenrijkse Red Bull Ring, onder de Russische zon in Sotsji, voor tienduizenden racegekke Mexicanen op het Autódromo Hermanos Rodríguez en in de Lone Star State Texas, waar het Circuit of the Americas is gelegen.
Meest gelezen