Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel vijf belicht de absolute heerser van het tijdperk, niemand minder dan Mercedes-coureur Lewis Hamilton.
Ga maar na: toen Hamilton in 2014 namens Mercedes aan het V6-tijdperk begon, prijkte er één wereldtitel (in 2008 voor McLaren gescoord) achter zijn naam. Spoel de klok vier en een half jaar vooruit en Hamilton beschikt over het waanzinnige aantal van vijf wereldtitels, waarmee hij gelijk staat met Formule 1-legende Juan Manuel Fangio en nog slechts twee kampioenschappen moet veroveren om recordhouder Michael Schumacher te evenaren. De overstap naar V6-turbohybride’s is overduidelijk niet slecht geweest voor Hamilton. In honderd Grands Prix heeft Hamilton liefst 51 keer gewonnen, wat het percentage logischerwijs op 51 procent brengt. Naaste rivalen waren Nico Rosberg (twintig zeges) en Sebastian Vettel (dertien stuks). Red Bull-mannen Daniel Ricciardo en Max Verstappen (zeven om vijf) en Finnen Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen (respectievelijk drie en één) besluiten de rijen van het turbohybridetijdperk. Houd je vast: in een schrikbarende tachtig Grands Prix stond Hamilton na het einde van de wedstrijd op het erepodium, in 52 gevallen reed de Brit op zaterdag naar de poleposition – en dat in een tijd waarin hij tegenstand had van ‘kwalificatiewonderen’ als Rosberg en Vettel. Slechts op het vlak van het rijden van de snelste raceronden kan Hamilton in de V6-turbohybridetijd geen bizar aantal overleggen, al zijn de 28 snelste raceronden alsnog ruimschoots genoeg voor de eerste plaats op die ranking.
Wat betreft het aantal gescoorde punten in de afgelopen honderd wedstrijden heeft Hamilton een gemiddelde waarvan menig Formule 1-coureur slechts kan dromen. Liefst 1,916 punten werden er door de inmiddels 33-jarige Brit gescoord, wat hem op een moyenne van 19.16 punten per race brengt. Aangezien een tweede plaats achttien punten oplevert, heeft Hamilton in de afgelopen vijf seizoenen zodoende een beter gemiddelde dan iemand die hypothetisch in élke wedstrijd als tweede over de meet zou komen. Overigens moet daarbij vermeld worden dat ook Rosberg, die natuurlijk slechts in drie van de vijf seizoenen uitkwam, ook een monumentaal gemiddelde heeft van 17,36 punten per wedstrijd. De vijf turboseizoenen leverden Hamilton vier wereldtitels op en met vijf extra WK-punten had de Brit ze alle vijf op zijn naam geschreven. In 2016 kwam de Britse legende-in-wording precies dat aantal tekort om teammaat en inmiddels grote rivaal Rosberg van het wereldkampioenschap af te houden. Pas in 2021 wordt de eerste grote reglementswijziging verwacht en dus is het de grote vraag of Hamilton ook in de komende twee seizoenen zichzelf kan ontpoppen tot een van de dominante factoren. Mocht dat lukken, dan is het record van Schumacher er voor de Brit eentje om te zijner tijd te breken.
Meest gelezen