vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Honderd keer hybride: kolfje naar hand van Lewis Hamilton

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, om wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel vijf belicht de absolute heerser van het tijdperk, niemand minder dan Mercedes-coureur Lewis Hamilton.

Ga maar na: toen Hamilton in 2014 namens Mercedes aan het V6-tijdperk begon, prijkte er één wereldtitel (in 2008 voor McLaren gescoord) achter zijn naam. Spoel de klok vier en een half jaar vooruit en Hamilton beschikt over het waanzinnige aantal van vijf wereldtitels, waarmee hij gelijk staat met Formule 1-legende Juan Manuel Fangio en nog slechts twee kampioenschappen moet veroveren om recordhouder Michael Schumacher te evenaren. De overstap naar V6-turbohybride’s is overduidelijk niet slecht geweest voor Hamilton.

In honderd Grands Prix heeft Hamilton liefst 51 keer gewonnen, wat het percentage logischerwijs op 51 procent brengt. Naaste rivalen waren Nico Rosberg (twintig zeges) en Sebastian Vettel (dertien stuks). Red Bull-mannen Daniel Ricciardo en Max Verstappen (zeven om vijf) en Finnen Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen (respectievelijk drie en één) besluiten de rijen van het turbohybridetijdperk.

Houd je vast: in een schrikbarende tachtig Grands Prix stond Hamilton na het einde van de wedstrijd op het erepodium, in 52 gevallen reed de Brit op zaterdag naar de poleposition – en dat in een tijd waarin hij tegenstand had van ‘kwalificatiewonderen’ als Rosberg en Vettel. Slechts op het vlak van het rijden van de snelste raceronden kan Hamilton in de V6-turbohybridetijd geen bizar aantal overleggen, al zijn de 28 snelste raceronden alsnog ruimschoots genoeg voor de eerste plaats op die ranking.

Wat betreft het aantal gescoorde punten in de afgelopen honderd wedstrijden heeft Hamilton een gemiddelde waarvan menig Formule 1-coureur slechts kan dromen. Liefst 1,916 punten werden er door de inmiddels 33-jarige Brit gescoord, wat hem op een moyenne van 19.16 punten per race brengt. Aangezien een tweede plaats achttien punten oplevert, heeft Hamilton in de afgelopen vijf seizoenen zodoende een beter gemiddelde dan iemand die hypothetisch in élke wedstrijd als tweede over de meet zou komen. Overigens moet daarbij vermeld worden dat ook Rosberg, die natuurlijk slechts in drie van de vijf seizoenen uitkwam, ook een monumentaal gemiddelde heeft van 17,36 punten per wedstrijd.

De vijf turboseizoenen leverden Hamilton vier wereldtitels op en met vijf extra WK-punten had de Brit ze alle vijf op zijn naam geschreven. In 2016 kwam de Britse legende-in-wording precies dat aantal tekort om teammaat en inmiddels grote rivaal Rosberg van het wereldkampioenschap af te houden.

Pas in 2021 wordt de eerste grote reglementswijziging verwacht en dus is het de grote vraag of Hamilton ook in de komende twee seizoenen zichzelf kan ontpoppen tot een van de dominante factoren. Mocht dat lukken, dan is het record van Schumacher er voor de Brit eentje om te zijner tijd te breken.