Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honderd keer hybride: Mercedes van een andere planeet

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, in wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel één belicht het team en de krachtbronleverancier Mercedes, dat in de voorbije vijf seizoenen haast van een andere planeet afkomstig leek.

Tijdens de eerste testdagen voor het seizoen 2014 wordt het gelijk duidelijk. De Mercedessen van Nico Rosberg en Lewis Hamilton lopen werkelijk als een tierelier: de W05 waarvan de Duitser en de Brit gebruik maken is razendsnel, maar bovendien ook ongelooflijk betrouwbaar. Waar de Red Bulls van Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo om de haverklap stilvallen met technische panne (lees: Renault-gerelateerde problemen), daar kunnen de Mercedessen vrolijk hun rondjes afwerken. De Mercedes-motor is bovendien zó sterk dat ook klantenteams Williams en Force India er vruchten van kunnen plukken. Beide stallen scoren in het eerste jaar van de turbohybrides om de haverklap, al weet Williams de Indiase concurrent vaak achter zich te houden. Valtteri Bottas en Felipe Massa mogen namens Williams geregeld de gang naar het erepodium maken, en dat terwijl Williams in 2013 een van de slechtste wagens van het veld had gebouwd en er amper aan te pas kwam. In de op 2014 volgende seizoenen blijft Mercedes als wagen- en motorbouwer de lakens uitdelen. Pas in 2018 komt er daadwerkelijk concurrentie, als Ferrari naast een sterke wagen ook een waanzinnige motor heeft gebouwd – al wordt, zoals gebruikelijk, de legaliteit van het ding in twijfel getrokken. Klantenteams van de Scuderia, zoals Haas en Sauber, kunnen zodoende hun achterstand op de door Mercedes aangedreven wagens inlopen. Tot het moment waarop Ferrari haar update introduceert die het gat naar Mercedes doet vervagen, voeren wagens met blokken van Duitse makelij de boventoon. Betrouwbaarheid is iets waar Mercedes vanwege haar Duitse degelijkheid wel raad mee weet. Rosberg en Hamilton vallen in hun drie gezamenlijke seizoenen haast vaker weg vanwege onderlinge strijd, dan vanwege materiële schade. Goed, beiden moeten in elk seizoen weleens hun wagen parkeren na een probleem en uiteindelijk kost een kapotte motor Hamilton in 2016 de titel, maar in vergelijk met de concurrentie zijn de Mercedes-motoren bulletproof . Na honderd keer hybride lijkt Ferrari het gat te hebben gedicht, toch kan Mercedes vijf achtereenvolgende titels in zowel het rijders- als het constructeursklassement in de zak steken – iets wat niemand Das Haus ooit af zal kunnen nemen. De grote winnaar van de eerste honderd van het turbohybridetijperk is absoluut Mercedes.

Mercedes in het V6-turbotijdperk 74 Grand Prix-overwinningen uit 100 starts 74 polepositions in 100 kwalificaties 147 podiumplaatsen uit 200 mogelijkheden 51 snelste raceronden in 100 wedstrijden 5 rijderstitels in 5 jaren 5 constructeurstitels in 5 jaren

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'