vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Honderd keer hybride: nieuwe generatie neemt over

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, om wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel vier belicht een bijzondere trend: sinds kort is het onder Formule 1-teambazen hipper dan ooit om jonge rijders in te zetten.

Jong, jonger, jongst. In de honderd van het hybridetijdperk verschenen er gasten aan de start van Formule 1-races die twintig jaar geleden nog veroordeeld zouden zijn tot het besturen van een kart, puur omdat ze nog zo ontzettend jong waren. Max Verstappen en Lance Stroll spanden de kroon door op respectievelijk 17- en 18-jarige leeftijd hun eerste opwachting te maken in de Formule 1. Ondanks de complexiteit van de V6-turbohybride werden de Formule 1-wagens van de afgelopen vijf seizoenen door kenners meermaals omschreven als ‘zeer gemakkelijk te besturen’, wat de komst van zeer jonge jongens een handje zou helpen.

Waar Mario Andretti in 1968 een jonge coureur was toen hij op 28-jarige leeftijd zijn entree maakte, daar was Brendon Hartley met zijn 28 jaar in 2018 een van de oudere coureurs. Een nieuwe generatie neemt over, en de nieuwe generatie wordt alsmaar jonger. Tien jaar geleden braken Sebastian Vettel en Lewis Hamilton door terwijl ze respectievelijk 21 en 23 waren, maar tegenwoordig kan het nóg jonger.

Op 18-jarige leeftijd won Max Verstappen zijn eerste Formule 1-race, Lance Stroll was in verhouding een week ouder toen hij in Azerbeidzjan 2017 op het erepodium eindigde. Charles Leclerc en Esteban Ocon maakten naam als jonge twintigers en Pierre Gasly zal in 2019 de oudste coureur bij Red Bull Racing zijn, ondanks een leeftijd van 23 jaar. Ervaring speelt steeds minder een grote factor, iets wat ook wordt geholpen door het vele simulatorwerk en de nauwkeurige nabootsing van de elementen.

Inherent aan de reglementwijzigingen voor 2014 is het waarschijnlijk niet, maar toch is de overname door de nieuwe generatie een opmerkelijk kenmerk van de honderd hybrideraces. Het snelle doorwisselen van rijders is een factor die daar ook bij komt kijken: in de afgelopen vijf seizoenen hebben liefst 41(!) coureurs hun opwachting mogen maken tijdens een Grand Prix. André Lotterer en Paul di Resta waren precies één keer te bewonderen, slechts Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton kwamen in alle honderd races uit.

Na de eerste vijf jaren van het turbohybridetijdperk en de honderd Grands Prix die in die tijd zijn verreden, zal een jonge lichting zich oplijnen voor het jaar 2019. Hamilton is het gejaagde wild: Leclerc, Verstappen en Gasly hebben wagens waarvan verwacht mag worden dat ze een gooi naar de top kunnen doen, jongelingen als Lando Norris (19) en George Russell (20) moeten stappen proberen te zetten waardoor zij in de toekomst zich kunnen meten met hun generatiegenoten.