Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honderd keer hybride: nieuwe generatie neemt over

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, om wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel vier belicht een bijzondere trend: sinds kort is het onder Formule 1-teambazen hipper dan ooit om jonge rijders in te zetten.

Jong, jonger, jongst. In de honderd van het hybridetijdperk verschenen er gasten aan de start van Formule 1-races die twintig jaar geleden nog veroordeeld zouden zijn tot het besturen van een kart, puur omdat ze nog zo ontzettend jong waren. Max Verstappen en Lance Stroll spanden de kroon door op respectievelijk 17- en 18-jarige leeftijd hun eerste opwachting te maken in de Formule 1. Ondanks de complexiteit van de V6-turbohybride werden de Formule 1-wagens van de afgelopen vijf seizoenen door kenners meermaals omschreven als ‘zeer gemakkelijk te besturen’, wat de komst van zeer jonge jongens een handje zou helpen. Waar Mario Andretti in 1968 een jonge coureur was toen hij op 28-jarige leeftijd zijn entree maakte, daar was Brendon Hartley met zijn 28 jaar in 2018 een van de oudere coureurs. Een nieuwe generatie neemt over, en de nieuwe generatie wordt alsmaar jonger. Tien jaar geleden braken Sebastian Vettel en Lewis Hamilton door terwijl ze respectievelijk 21 en 23 waren, maar tegenwoordig kan het nóg jonger. Op 18-jarige leeftijd won Max Verstappen zijn eerste Formule 1-race, Lance Stroll was in verhouding een week ouder toen hij in Azerbeidzjan 2017 op het erepodium eindigde. Charles Leclerc en Esteban Ocon maakten naam als jonge twintigers en Pierre Gasly zal in 2019 de oudste coureur bij Red Bull Racing zijn, ondanks een leeftijd van 23 jaar. Ervaring speelt steeds minder een grote factor, iets wat ook wordt geholpen door het vele simulatorwerk en de nauwkeurige nabootsing van de elementen. Inherent aan de reglementwijzigingen voor 2014 is het waarschijnlijk niet, maar toch is de overname door de nieuwe generatie een opmerkelijk kenmerk van de honderd hybrideraces. Het snelle doorwisselen van rijders is een factor die daar ook bij komt kijken: in de afgelopen vijf seizoenen hebben liefst 41(!) coureurs hun opwachting mogen maken tijdens een Grand Prix. André Lotterer en Paul di Resta waren precies één keer te bewonderen, slechts Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton kwamen in alle honderd races uit. Na de eerste vijf jaren van het turbohybridetijdperk en de honderd Grands Prix die in die tijd zijn verreden, zal een jonge lichting zich oplijnen voor het jaar 2019. Hamilton is het gejaagde wild: Leclerc, Verstappen en Gasly hebben wagens waarvan verwacht mag worden dat ze een gooi naar de top kunnen doen, jongelingen als Lando Norris (19) en George Russell (20) moeten stappen proberen te zetten waardoor zij in de toekomst zich kunnen meten met hun generatiegenoten.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'