vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Honderd keer hybride: Renault en Honda sukkelen

Het Formule 1-seizoen 2018 zit erop en dus is het nabeschouwen gestart. Voor wie verder kijkt dan enkel het afgelopen seizoen is een opmerkelijke statistiek duidelijk: de Formule 1 heeft het prachtig ronde aantal van honderd Grands Prix gehaald, om wat betreft het turbohybridetijdperk.

Sinds 2014 maakt de koningsklasse van de autosport gebruik van V6-motoren, die door een turbo en met behulp van hybridesystemen voortgestuwd worden. In de serie ‘Honderd keer hybride’ maakt Racingnews365 de balans op. Deel twee belicht de prestaties van Renault en Honda als motorleverancier – beide merken hadden het verre van gemakkelijk in de hybridetijd van de Formule 1.

Honda keert pas in 2015 terug en mist zodoende het eerste jaar van de hybridetijd, maar juist daarom zijn haar prestaties wellicht nóg verder ondermaats te noemen dan dat ze op papier lijken. Honda is namelijk al veel langer bezig met de oriëntatie voor een mogelijke terugkeer en de Japanse autobouwer weet ver van tevoren dat er met V6-turbohybrides wordt gereden in de Formule 1. Bovendien ziet men de fouten die de aanwezige drie fabrikanten in het voorjaar van 2014 maken, waaraan lessen kunnen worden onttrokken.

In de eerste drie seizoenen van haar aanwezigheid loopt echter vrijwel alles wat Honda probeert in de soep. Toegegeven, McLaren is zeker onder haar nieuwe management geen fijne handelspartner, maar ook de Japanners zijn op de nodige fouten te betrappen. Het size zero-concept, waarbij zoveel mogelijk onderdelen in zo weinig mogelijk ruimte worden gepropt, faalt faliekant. Pas als McLaren Honda aan de kant zet en Red Bull besluit de Japanse krachtbronbouwer te koppelen aan Toro Rosso, beginnen de eerste optimistische geluiden door te komen.

Renault treedt in 2014 aan als de regerend viervoudig constructeurskampioen, dankzij hun samenwerking met Red Bull Racing. De Fransen missen de slag echter volkomen in de winter van 2013-’14 en zodoende zit haar Oostenrijkse partner met de handen in het haar. De eerste V6-turbohybride die Renault aan Red Bull Racing, Toro Rosso en Lotus levert is een ramp. Geluk bij een ongeluk voor Red Bull is dat zij met de RB10 een prima wagen heeft gebouwd, eentje die als de Mercedessen wegvallen om overwinningen kan strijden.

Door de jaren heen blijft Renault sukkelen: in 2015 gaat er vaak wat kapot en nadat Lotus heeft gekozen voor Mercedes blijven Toro Rosso en Red Bull achter met de Franse meuk. Het verleidt Red Bull-teambaas Christian Horner ertoe om verschillende negatieve uitlatingen te doen ten overstaande van zijn Franse partner, de Brit gaat zelfs openlijk met de pet rond om een andere motorleverancier te lokken. Doordat Ferrari en Mercedes er geen heil in zien om hun concurrent te voorzien, moet Horner met de staart tussen de benen terug naar Renault. De motoren worden per 2016 voor het gemak maar omgedoopt tot ‘TAG Heuer’.

Vanaf 2016 heeft Renault een eigen fabrieksteam op de grid staan en daardoor verschuift de aandacht langzamerhand. Het Renault-team klimt in drie jaar tijd van een negende naar een vierde plaats op, iets wat de relatie met Red Bull niet ten goede komt. In 2018, wanneer Toro Rosso is overgestapt naar Honda en McLaren als nieuw lid is toegetreden tot de Renault-familie, barst de bom. De Red Bulls van Ricciardo en Max Verstappen blijven geregeld plots stilvallen en de samenwerking met Renault wordt opgezegd.

Al met al heeft Renault in de honderd keren hybride toch nog een aantal keren weten te winnen: dankzij Ricciardo (zeven) en Verstappen (vijf) wordt er toch nog een respectabel aantal van twaalf Grand Prix-overwinningen bijgeschreven. Honda kan dat zeker niet zeggen: de beste prestatie van de Japanse leverancier in 81 Grands Prix tijd (want: begonnen in 2015) was een vierde plaats, gescoord door Pierre Gasly in de Bahreinse GP van 2018.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer