Hoogte- en dieptepunten van vijf jaar Ricciardo bij Red Bull

03 aug. 16:15 René Oudman 0 reacties
Voor zijn thuisrace in 2014 stond Daniel Ricciardo de pers voor het eerst tijdens een Grand Prix-weekend te woord als Red Bull-coureur. Met de kenmerkende grijns op zijn gezicht ging de destijds 24-jarige Australiër een nieuw hoofdstuk in zijn leven tegemoet. Na de Grand Prix van Abu Dhabi komt er een einde aan dat verhaal. Racingnews365 blikt terug op de memorabele momenten die Ricciardo tot dusver beleefde bij Red Bull.

Podium, maar toch geen podium

Ricciardo begint zijn verblijf bij Red Bull ijzersterk. De Australiër snelt voor eigen publiek naar een briljante tweede startplaats, ondanks dat zijn RB10 tijdens de wintertestweken met de nodige kinderziekten had te kampen. Bij de start verliest de lachebek uit Perth een plekje aan Nico Rosberg, maar weet hij polesitter Lewis Hamilton juist te grazen te nemen. Ricciardo hoeft de tweede plek slechts twee rondjes uit handen te geven, als hij naar binnen duikt voor nieuw rubber.

Op het podium staat de thuisrijder te stralen, hij staat voor de eerste keer op het ereschavot na een Formule 1-race – en dat ook nog in Australië. Het prachtverhaal krijgt echter een vervelend staartje als de wagen van Ricciardo naderhand wordt afgekeurd. De brandstofconsumptie van zijn bolide was namelijk hoger dan toegestaan.

De allereerste keer

Het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal zal altijd een speciaal plekje in het hart van Ricciardo hebben. Drie maanden na zijn debuut voor Red Bull jaagt de Australiër zijn wagen met startnummer drie naar een populaire zege. In Canada zijn het de Mercedessen die, zoals gebruikelijk dat seizoen, de kwalificatie domineren. Op zondag gaan beide wagens echter stuk: Lewis Hamilton moet opgeven, Nico Rosberg sukkelt kreupel over het circuit.

Daniel Ricciardo en teammaat Sebastian Vettel kunnen de Duitse Mercedes-rijder echter niet aanvallen, omdat ze vastzitten achter Sergio Perez. De Mexicaan rijdt rondenlang op P2 met zijn Force India en weet dat als hij de Red Bulls achter zich houdt, een overwinning binnen de mogelijkheden ligt. Ricciardo weet zijn wagen vijf ronden voor het vallen van de vlag eindelijk langs Pérez te werken en snelt vervolgens naar Rosberg, om deze drie omlopen voor het einde in te rekenen. De knuffelbeer van de Formule 1-paddock boekt zodoende zijn eerste GP-overwinning.

Voor Jules

Na een succesvol 2014 wil het in 2015 niet bepaald vlotten. Red Bull moet terrein inleveren en moet tot haar eigen afgrijzen de Toro Rosso’s van Max Verstappen en Carlos Sainz geregeld voor zich dulden. Voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije kan Ricciardo slechts een vijfde plaats in zijn geliefde Monaco als beste resultaat overleggen. Een week voor de race wordt er bovendien een asgrauwe deken over de Formule 1 gelegd.

Jules Bianchi bezwijkt op 17 juli 2015 aan de verwondingen die hij negen maanden daarvoor heeft opgelopen na een horrorcrash op het circuit van Suzuka. Ricciardo kent Bianchi al vanaf de karttijd en kan goed overweg met de Fransman, een generatiegenoot (de Australiër is een maand en twee dagen ouder). Bianchi’s overlijden komt bij iedereen hard aan, niet in de laatste plaats bij Ricciardo.

Met een pet waarop de Australiër met viltstift ‘Forever in my heart #17’ heeft geschreven loopt een aangeslagen Ricciardo door de paddock. Op zondag start hij in Hongarije als vierde, om bij de start een aantal plekken te verliezen. In een gigantische slijtageslag houdt hij zijn hoofd echter boven water, om ondanks een kapotgereden voorvleugel de gang naar het podium te maken. P3, de eerste bokaal van 2015 en een eerbetoon aan zijn overleden vriend.

De allergrootste teleurstelling

Monaco 2016 moet het weekend van Daniel Ricciardo worden. De Australiër heeft net een nieuwe teamgenoot in de persoon van Max Verstappen, en de jonge Nederlander weet pardoes zijn eerste race te winnen. Tijd voor Ricciardo om op het stratencircuit van Monaco orde op zaken te stellen. Waar zijn 18-jarige collega zijn Red Bull tijdens de trainingen en de kwalificatie tweemaal in de muur smijt, daar is Ricciardo zo scherp als een vlindermes.

Op zaterdag snelt hij naar de eerste poleposition van zijn loopbaan – de anders zo dominante Mercedessen worden verslagen. Zondag moet de kroon op het werk volgen, maar het lot bepaalt anders. Eén pitstop verloopt zo tergend langzaam dat Ricciardo precies nét achter Hamilton terugkeert op de baan en ondanks dat de Australiër sneller is, kan de Brit als eerste onder de finishvlag doorrijden. Het levert zeldzame plaatjes op: Ricciardo trekt het gezicht als een oorwurm en heeft twee jaar nodig om eindelijk zijn gram te halen.

Champagne gemixt met tenenkaas

Ricciardo krijgt zijn overwinning in 2016 alsnog – hij zegeviert in de Maleisische Grand Prix, na teammaat Max Verstappen in een direct duel van het lijf te hebben gehouden én te hebben geprofiteerd van het uitvallen van Lewis Hamilton. Op het podium viert Ricciardo de overwinning zoals hij podiumplaatsen vanaf de Duitse Grand Prix af aan viert: met een shoey.

Het wordt hét kenmerk van de Australiër. De Red Bull-rijder trekt een van zijn raceschoenen uit op het erepodium en vult deze met champagne, om het exclusieve drankje vervolgens zijn keel in te gieten. Het levert zowel vermakelijke televisie, als scheve gezichten op. Lewis Hamilton veracht het tafereel, verschillende coureurs moeten er echter aan geloven als Ricciardo hen een ‘shoey’ aanbiedt. Zo ook Max Verstappen, Christian Horner en Adrian Newey.

Vreugde en verdriet in Baku

Eigenlijk had Lewis Hamilton de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017 moeten winnen, en anders Sebastian Vettel. De race op het stratencircuit in Baku loopt echter volledig uit de hand: rode vlaggen, scheldkanonnades over boardradio’s, botsautootjes, briljante inhaalacties en onverwachte situaties voeren de boventoon op zondag 25 juni.

Na een crash in Q3 moet Ricciardo genoegen nemen met een tiende startplaats, waarvandaan hij een geweldige inhaalrace rijdt. Een driedubbele inhaalactie levert de Australiër uiteindelijk de zege op: zowel Nico Hülkenberg als Lance Stroll én Felipe Massa worden in één beweging aan de kant gezet. De schoen kan weer gevuld worden met champagne.

Hoe anders is het een jaar later, wanneer Verstappen en Ricciardo elkaar rondenlang het leven zuur maken. De ene na de andere inhaalactie wordt gepleegd en ondanks dat het een spannend duel is, is het niet bijzonder slim. De teamleiding van Red Bull maakt zich zorgen en laat meermaals doorschemeren dat het verstandig is om de punten binnen te slepen, maar dat waarvoor ze bang zijn gebeurt toch.

In ronde 39 rost het tweetal elkaar van de baan, waardoor een dubbele puntenfinish in het putje verdwijnt. Ricciardo en Verstappen gaan door het stof bij de teamleiding.

Worstelt en gij komt boven

De Chinese Grand Prix van 2018 levert een geweldig slot op, dankij een late Safety Car. Red Bull anticipeert ijzersterk en haalt zowel Ricciardo als Verstappen binnen voor nieuw rubber. Hierdoor verliest het tweetal geen ‘track position’ en hebben ze de mogelijkheid om de leiders Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton aan te vallen.

Waar Verstappen kopje onder gaat door iets te enthousiast te werk te gaan, daar etaleert Ricciardo zijn kunsten. Hamilton en Vettel worden sterk aan de kant gezet, de winnende inhaalmanoeuvre op Bottas is één om door een ringetje te halen. Kan Ricciardo ook in dienst van Renault zorgen voor onvergetelijke Formule 1-momenten?

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen