In mei van dit jaar werd bekend dat IndyCar, met in het achterhoofd de veiligheid van de sport, in zee was gegaan met Red Bull Advanced Technologies. Deze partij heeft een nieuwe soort cockpitbescherming, de 'aeroscreen', ontwikkeld met het doel om het risico op letsel, door bijvoorbeeld rondvliegend puin, te verminderen. Mede door het dodelijke IndyCar-ongeluk van Justin Wilson in 2015, waarbij de neus van een gecrashte bolide hem vol op de helm raakte, werd de roep om extra hoofdbescherming in IndyCar luider. De FIA had het aeroscreen eerder afgewezen en koos in plaats daarvan om de Halo te introduceren in de Formule 1. Dit tot teleurstelling van Red Bull-teambaas Christian Horner, die tevens de leiding heeft over Red Bull Advanced Technologies: "Bij Red Bull zijn we erg trots op het aeroscreen-concept en tevreden met wat we hebben ontworpen." "Ik ben benieuwd hoe de aeroscreen volgend jaar gaat bevallen in de IndyCar-klasse, hoe de teams het zullen ontvangen en welke uitdagingen deze nieuwe vorm van cockpitbescherming met zich mee zal brengen. Het wordt een goede test voor de leefbaarheid van de aeroscreen, en mocht het gewoon goed haar werk doen, waarom is het dan niet mogelijk om de invoering van de aeroscreen in de Formule 1 te heroverwegen", zo vraagt Horner zich tegenover Autosport.com hardop af.
Meest gelezen