Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Huiverende Russell pleit voor terugkeer verboden truc tegen 'gevaarlijk' porpoising

Het is opeens een hot topic in de Formule 1, dat terwijl tot een week geleden praktisch niemand ervan gehoord had: porpoising. George Russell is er wel een beetje huiverig voor, maar hij komt, pragmatisch als hij is ingesteld, ook met een oplossing.

Porpoising is niet een helemaal nieuw fenomeen in de Formule 1, maar doet na decennia afwezigheid weer zijn 'herintrede', niet toevallig tegelijk met de terugkeer van het ground effect. Het ground effect leunt op het principe van lucht die versneld onder de auto wordt door gejaagd, waardoor de auto naar de grond wordt gezogen. Echter, als de auto zodanig naar het asfalt wordt gezogen dat de bodemplaats de grond bijna raakt, is er geen ruimte meer voor luchtstroom onder de auto en valt die downforce plots weg, waardoor de auto weer hoger op wielen komt te staan, waarna het ground effect opnieuw weer de kans krijgt om effectief te worden en de auto weer naar de grond te zuigen. Zo kun je blijven stuiteren en dat heet 'porpoising'. Christian Horner uitte hier al zijn zorgen over en ook Mercedes-coureur George Russell is er niet helemaal gerust op: "Ik denk het in potentie echt een veiligheidsrisico is als we het niet onder controle krijgen. En het mag duidelijk zijn dat als je in een race flat out over startfinish gaat, je niet opeens van je gas wil gaan." "We hebben in de video van Charles Leclerc kunnen zien hoe erg het voor hem was, dus ik denk dat we met een oplossing moeten zien te komen", vervolgt Russell ten overstaan van onder andere RacingNews365 , om vervolgens zelf met een voorzet te komen.

Sneller én veiliger?

"Volgens mij moeten we het met actieve wielophangingen (verboden sinds 1993, red.) op kunnen lossen. Natuurlijk worden we dan ook bizar veel sneller, maar ik ben er zeker van dat alle teams zoiets kunnen implementeren. Misschien iets voor de toekomst, maar laten we eerst Bahrein eens afwachten. Ik ben er zeker van dat de teams met slimme oplossingen kunnen komen." Met actieve ophangingen heb je de mogelijkheid om voor elke bocht dezelfde rijhoogte over de hele breedte van de auto en over de hele lengte van de auto vast te houden: "En op de rechte stukken stel je het zo af dat je zo min mogelijk drag hebt." "Dat is een eenvoudige manier om auto's sneller te maken. Als je kijkt naar het veiligheidsaspect zitten er vast wel enkele haken en ogen aan. Ik ben nu eenmaal geen engineer, maar ik weet wel dat we dit probleem van porpoising op de rechte stukken dan niet meer hebben.'

Viaplay
x
Max Marko: "Er zal nooit meer een Verstappen komen"