In 2022 gaat het technisch reglement van de Formule 1 op de schop. Een voorbeeld van een nieuwe regel zien we bij de banden. De sport stapt over van 13 inch-banden naar Pirelli's van 18 inch. Na afloop van het 2021-seizoen hebben de F1-teams al mogen testen met deze nieuwe banden op het circuit in Abu Dhabi. De testen zijn allemaal achter de rug en de data is verzameld en Pirelli-baas Mario Isola denkt al voorzichtig conclusies te kunnen trekken. Als hij naar de banden kijkt, verwacht hij dat de rondetijden in 2022 niet eens veel langzamer zullen zijn dan dit jaar. "We verwachten dat de prestaties in lijn liggen met de huidige banden, maar de auto's zijn anders. Ze hebben andere downforce-waarden en misschien zullen we daarom wel een klein verschil in de prestaties hebben", zei de Italiaan in gesprek met Tire Technology International .
Verlies van strategisch element in 2022?
Een andere conclusie die Isola denkt te kunnen trekken uit de verzamelde gegevens van de test heeft invloed op de strategie van de verschillende teams. De bandenbaas verwacht namelijk dat coureurs volgend jaar bij veel races nog maar één keer naar binnen hoeven voor nieuwe banden. "Ik verwacht dat in de meeste races maar één stop zal worden gemaakt, simpelweg omdat als je minder slijtage hebt." De Pirelli-baas voegt er snel aan toe dat dat wat hem betreft geen nadeel hoef te zijn. "Als we echt nek-aan-nek-racen zien en we hebben actie op de baan, wie maakt die pitstops dan nog iets uit?", aldus Isola.
Niet getest met toekomstige F1-auto's
F1-teams kregen in Abu Dhabi de mogelijkheid om al te testen met de nieuwe banden. Deze tests werden echter gereden met zogenoemde 'mule'-auto's: bolides die de teams in 2018 of 2019 gebruikten, speciaal aangepast om met de nieuwe banden te kunnen rijden. Volgens de Pirelli-baas schuilt er een gevaar in het testen van de banden zonder de auto's waar ze uiteindelijk op gebruikt zullen worden. "Elk jaar is dat hetzelfde. We hebben nooit de mogelijkheid om iets te testen op de definitieve versie van de auto." "We gebruiken altijd auto's die volgend seizoen niet gebruikt gaan worden, simpelweg omdat ze (de nieuwe auto's, red.) niet beschikbaar zijn. Dat is dus een deel van de uitdaging", geeft Isola toe. De Italiaan legt verder uit wat de teams op de bolides hebben moeten aanpassen zodat de nieuwe banden eronder konden worden geschroefd. "Doordat de wielen een grotere diameter hebben, moesten ze de vloer achterin bijsnijden en de ophanging aanpassen. De teams moesten om de bestaande auto heen werken om de nieuwe banden te monteren en de rijhoogte aan te passen."
Uitdaging in remsysteem voor F1-teams
Een andere uitdaging volgend jaar zit hem in het remsysteem. Volgend jaar keren de wieldoppen voor het eerst sinds 2009 terug in de Formule 1. Dit zal een grote verandering zijn voor de teams, aldus bandenbaas Isola. "Momenteel gebruiken ze de remmen veel om te bepalen hoeveel warmte er in de velg gaat, om zo een bepaalde luchttemperatuur te creëren en daarmee de bandendruk die ze willen bereiken. Volgend jaar is het gat tussen de velg en de rem veel groter", legt de Pirelli-man uit. "Je hebt dan geen twee millimeter, maar een ruimte die veel groter is. Met de nieuwe reglementen moet er geen lucht naar binnen kunnen, dus kunnen de teams niet met de remmen spelen en de warmte van de remmen gebruiken om een bepaalde temperatuur in de band te krijgen. Dat is een totaal andere situatie dan wat we dit jaar hebben."
Meest gelezen