Na het Ferrari-succes in Australië waren de Italiaanse media zeer optimistisch. Zit er dan toch een strijd met Max Verstappen in? Die gedachte is na de Grand Prix van Japan wel een beetje naar de achtergrond verdwenen. Verstappen domineerde en pakte redelijk gemakkelijk zijn derde seizoenszege, terwijl Carlos Sainz en Charles Leclerc het met de derde en vierde plaats moesten doen. Toch blijft onder andere Gazzetta dello Sport optimistisch: Ferrari is echt het tweede team van het veld én er zit schot in de zaak.
"Het is altijd weer Verstappen, applaus voor Ferrari", kopt de krant. "Verstappen staat op de hoogste trede, maar wat een snelheid van Sainz en Leclerc. In Maranello lacht men, ze zijn nu écht de tweede kracht. Ferrari profiteerde optimaal in Melbourne, maar in Japan keerde de grote dictator terug om zijn wetten op te leggen. Niemand kan discussiëren over de prestaties van Verstappen in Japan. Hij domineerde de kwalificatie en de race in zijn oorlogstuig. Het was al voor de derde keer op rij dat hij in Suzuka won, dus vanaf nu is het een race in zijn achtertuin. De mechanische problemen van Melbourne waren eenmalig er zijn geen problemen met de betrouwbaarheid."
Anderen bekeken ook:
Nachtmerrie
De Gazzetta heeft wel positieve woorden in huis voor de Scuderia. Er is zeker een stap gezet. "Na een teleurstellende zaterdag reed Leclerc met een zeer goede racepace naar de vierde plek, net achter Sainz. De Spanjaard was ook snel en veroverde zo de derde plaats. Dat is goed nieuws voor Ferrari, omdat het circuit in Suzuka veel van de banden vraagt en het zo duidelijk is geworden dat het team een stap voorwaarts heeft gezet ten opzichte van vorig jaar. Toen lag de bandenslijtage nog veel hoger. Vorig jaar had Ferrari dan ook niet met de strategie van nu kunnen racen. Daarom is de verwachting dat Ferrari nog beter uit de verf zal komen op circuits die goed bij de bolide passen. In Suzuka was het gat naar Verstappen ongeveer de helft kleiner ten opzichte van 2023, net als tijdens de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië. De basis van de bolide is dus op orde."
Wel denkt de krant dat Ferrari nog spijt krijgt van de keuze voor Lewis Hamilton. "Voor Sainz was het alweer zijn derde podiumplaats van het jaar. Misschien krijgt Ferrari nog wel spijt van hun keuze. Leclerc zal zich weer op moeten richten tijdens de kwalificatie, om zo weer voor poleposition te strijden. Hamilton lijkt tegelijkertijd in een flinke crisis te verkeren. Mercedes heeft een bolide die verschrikkelijk lastig te besturen is. Hamilton riskeert dan ook om in een nachtmerrie te belanden in zijn laatste jaar bij Mercedes."
Corriere della Sera stelt dat de wereldtitel buiten bereik is voor Ferrari. "Red Bull is weer onverslaanbaar, maar Ferrari laat zien dat het beter met de banden om kan gaan dit seizoen. Sainz verrast en Leclerc betaalt de prijs voor de kwalificatie. Ferrari levert, maar Red Bull doet wat het wil. Ferrari moet blijven werken, groeien en ook blijven dromen, maar nog niet van een wereldtitel. Ze moeten beseffen dat ze het tweede team van het veld zijn en zo Red Bull kunnen aanvallen. Super Max reed alweer een race in de geest van het wereldkampioenschap, bijna alsof het een geplande vakantie is. Natuurlijk kan Ferrari geen feest vieren zoals in Melbourne, maar er moet een plan en strategie zijn met de competitieve auto."
Corriere dello Sport kijkt al uit naar de grote update van Ferrari. "Wederom een dubbelzege voor Red Bull, maar Ferrari slaagt voor het examen op een van de lastigste circuits van het seizoen. Het is duidelijk dat Ferrari veel beter is dan McLaren en Mercedes op dit moment en het lijkt erop dat ze voor nu het maximale eruit halen. De beide Ferrari-coureurs hadden een goede snelheid op een circuit dat zwaar is voor de banden. Ze wisten de banden onder controle te houden. Zo reed Leclerc 24 ronden op zijn mediums, terwijl Pirelli dacht dat die banden het maximaal 13 tot 18 ronden vol zouden houden. Ferrari was ook duidelijk op strategisch gebied en kan nu verder werken aan de auto. De grote upgrade zal om logistieke redenen echter pas halverwege mei volgen in Imola."
"Voor ons was Leclerc de coureur van de dag door zijn strategie. Hij zette zijn kwalificatie recht en vond zijn weg naar voren. Dat was een sleutelmoment om de beide McLaren en Mercedes-coureurs achter zich te kunnen houden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
F1rst
Je mediums 24 ronden lang in toom houden lijkt goed, maar hij spaart een pitstop uit en eindigt toch op ruim 20 sec. Totaal omgerekend kost het sparen van je banden met het doel er een 1-stopper van te maken, ongeveer 35 sec. De betere race pace van Ferrari zorgt voor een mindere kwali. Hetzelfde waar RB vorig jaar mee kampte. Niettemin heeft Ferrari zeker stappen gezet. Wordt nog interessant later in het jaar. Misschien niet meer voor het WK maar toch voor enkele races. Vorig jaar eindigde Max bijna 20 sec vóór Norris. Dit jaar eindigt Max nog steeds 20 sec vóór een niet RB auto, ditmaal wel van een ander team. Conclusie: Ferrari is dichterbij gekomen.
Dit bericht is aangepast op:
Formula1fan
Ferrari lijkt het in ieder geval ook strategisch beter voor elkaar te hebben. Knap werk van Vasseur
MarvinJames
Ik ben blij dat Sainz eindelijk de snelheid heeft gevonden. Hij was altijd een completere coureur dan Leclerc. Veel meer overcapaciteit om na te denken over strategieën, waar anderen zich bevinden, tactisch inzicht, etc. Alleen was Leclerc gewoon sneller. Nu dat is omgedraaid en Sainz de snellere is, is hij echt een klasse apart ten opzichte van Leclerc.