Je zou het bijna niet zeggen, maar de winterstop van dit jaar heeft drie volle maanden geduurd. De 'korte' stop is nu voorbij en met een nieuwe wereldkampioen, Max Verstappen, keert de Formule 1 dit weekend terug op de televisieschermen. Het nieuwe tijdperk van de koningsklasse gaat beginnen! Na jaren van voorbereiding (en een jaar uitstel door het coronavirus) kent de F1 nu een nieuw boekwerk aan technische reglementen. De FIA, de Formule 1 en verschillende technische groepen hebben samen met de teams keihard gewerkt om de sport leuker, spannender en spectaculairder te maken.
Enorme veranderingen in het nieuwe F1-tijdperk
Het zijn zeker geen kleine veranderingen in de koningsklasse, want vrijwel alles binnen de technische reglementen gaat op de schop. Het grootste verschil met de bolides van de voorgaande jaren is het genereren van downforce, wat nu voornamelijk aan de onderkant van de bolide wordt plaatsvindt, door middel van het ground effect. Simpel gezegd: de bolides worden naar de grond toe gezogen door de luchtstromen tussen de vloer en de grond, in plaats van de luchtstromen die de bolide naar beneden 'drukken' door ingewikkelde voorvleugels en andere aerodynamische concepten die voor veel vuile luchtstromen zorgen. Er zijn dus minder vuile luchtstromen, waardoor de bolides elkaar beter kunnen volgen. Hierdoor is het makkelijker om in te halen, wat voor meer spektakel moet zorgen. Daarnaast veranderen er nog een aantal andere zaken. De 13-inch Pirelli-banden mogen de prullenbak in en worden verruild voor nieuwe 18-inch exemplaren, mét wieldoppen. Een aantal teams gingen hier al zeer creatief mee om. Neem bijvoorbeeld de McLaren-bolide met de Google Chrome-wieldoppen. Binnenin de bolides verandert er naast een nieuw design ook nog wat bij de krachtbron, welke vanaf 2022 gebruikt maakt van duurzamere E10-brandstof. Daarnaast zal vanaf dit seizoen de zogeheten engine freeze ingaan, waardoor de krachtbronnen geen upgrades meer mogen krijgen tot en met 2025. Alleen als de betrouwbaarheid in het geding is mogen er met toestemming nog minimale wijzigingen worden doorgevoerd.
Kan Max Verstappen zijn wereldtitel verdedigen?
Alle ogen van de Nederlandse Formule 1-fans zullen gericht zijn op Red Bull en haar wereldkampioen: Max Verstappen. Na een van de meest bloedstollende titelgevechten in de geschiedenis van de autosport won de Limburger de wereldtitel in de allerlaatste ronde van de allerlaatste race. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met het zilver. De rivaliteit lijkt zich door te trekken naar komend seizoen. Verstappen zal zijn titel en het glorieuze startnummer 1, welke prominent op zijn RB18 staat vermeld, moeten verdedigen tegen Hamilton. De Mercedes-coureur komt naar eigen zeggen sterker dan ooit terug: "Wie dacht dat het einde van vorig jaar mijn hoogtepunt was, moet dit jaar maar eens gaan zien." De motivatie bij het duo is dus zonder twijfel nog steeds aanwezig, maar wie er met de felbegeerde wereldtitel vandoor gaat, hangt natuurlijk niet alleen af van de coureur. Achter Verstappen zit een heel team aan belangrijke technici, strategen, personeel in de fabriek en meesterbreinen. Een van de grootste meesterbreinen van Red Bull is de Chief Technical Officer, Adrian Newey. De topontwerper is de bedenker van de RB18, waar Verstappen en teamgenoot Sergio Perez mee zullen racen.
Tijdens de testdagen was Red Bull in ieder geval een van de sterkste teams. De testdagen in Barcelona verliep op een versnellingsbakprobleem na vrijwel foutloos, waarna het team in Bahrein een grote upgrade onthulde. Nieuwe sidepods en een nieuwe vloer zorgden ervoor dat een nieuw probleem in de F1, porpoising, al opgelost lijkt te zijn bij de RB18. Porpoising wordt veroorzaakt door het ground effect onder de auto. De snelle luchtstromen onder de bolide zorgen voor een drukverschil, waardoor de auto naar de grond toe wordt gezogen. Op een gegeven moment ligt de auto van de vloer zó dicht op de grond, dat het effect stopt, waardoor de auto weer omhoog schiet. Vervolgens herhaalt het proces zich snel achter elkaar, waardoor de bolides over het asfalt 'stuiteren'. Vrijwel alle teams hadden dit probleem, al zijn er een aantal teams die er harder door geraakt lijken te zijn. Zo ook Mercedes. De renstal van Hamilton en George Russell had zeker geen probleemloze wintertests. Porpoising en instabiliteit lijken nog steeds kopzorgen te veroorzaken bij de constructeurskampioen van vorig jaar. Er is één ander team die het ineens enorm goed voor elkaar lijkt te hebben: Ferrari.
Keert Ferrari terug naar de voorkant van het veld?
Scuderia Ferrari lijkt namelijk een serieuze kandidaat te zijn om mee te doen voor overwinningen of zelfs een titel. Na een aantal teleurstellende jaren voor de Italiaanse renstal presenteerden ze de F1-75, een bolide waarvan de monden openvielen. Een innovatief design met indrukwekkende sidepods wekte de interesse van vriend en vijand, al gaat het natuurlijk niet alleen om de looks. Dat het goed zit met de betrouwbaarheid, en mogelijk de snelheid, dat liet Ferrari zien tijdens de wintertests. Regelmatig stonden ze bovenaan in de tijdenlijst en na zes dagen was er geen enkel ander team dat zo productief was als de Scuderia. Het lijkt een van de favorieten te zijn voor komend seizoen, maar Mercedes en Red Bull mogen natuurlijk nooit onderschat worden.
Wie van het middenveld gaat verrassen?
Naast de drie grote F1-teams zijn er zeven andere partijen die gebrand zijn op het veroveren van overwinningen en uiteindelijk wereldtitels. McLaren verloor in 2021 de bronzen plak aan Ferrari, maar laat zien dat ze serieus zijn met enorme sponsordeals, meerjarige contracten en een sterk businessplan. Vorig seizoen boekten ze al een overwinning, maar de stijgende lijn was tijdens de testdagen nog niet altijd te zien. De meeste 'middenveld-teams' hadden namelijk last van wat kinderziektes. McLaren had problemen met oververhitte remmen, Alfa Romeo viel een aantal keer stil en bij meerdere teams brak er een brandje uit in de bolide. Er is echter geen enkel team dat net zo veel pech heeft gehad als het Haas F1 Team. De Amerikaanse renstal kende wat problemen tijdens de testdagen, waardoor het aantal rondes tegenviel. Tot overmaat van ramp werd het team zwaar getroffen door de Russische invasie in Oekraïne. Het contract met Uralkali, de toenmalig naamsponsor van Haas, werd ontbonden als gevolg, waardoor ook 'pay driver' Nikita Mazepin (zoon van Uralkali-voorzitter Dmitry Mazepin) zijn stoeltje verloor. Kevin Magnussen is de gelukkige die het stoeltje overneemt. Haas kreeg na nóg meer gemiste testtijd wat uren tegoed van de overige F1-teams, waardoor het middenveld nagenoeg gelijke kansen heeft voor het nieuwe tijdperk in de Formule 1. Het is nog gissen welk team de beste papieren heeft, maar dit zal niet lang meer duren: zaterdag 19 maart 2022 krijgen we het eerste voorproefje van de pikorde als de kwalificatie wordt verreden. Zondag 20 maart gaan de lichten uit en begint het échte spektakel.
Meest gelezen