De Formule 1 ontstaat in feite al kort na de Tweede Wereldoorlog – Silverstone wordt al in 1948 een keertje aangedaan voor een F1-race om des keizers baard - maar het FIA wereldkampioenschap beleeft zijn vuurdoop pas in 1950. Silverstone wordt aangewezen als eerste officiële F1 race om het nieuwe WK en belandt zodoende linea recta in de Formule 1-geschiedenisboeken. De Italiaan Nino Farina is met zijn superieure Alfa Romeo de winnaar en gaat ook de boeken in als eerste wereldkampioen Formule 1. Het traditierijke en o zo vlakke circuit in Northamptonshire is tot nu toe 53 keer gastheer geweest voor een voor het WK meetellende Grand Prix van Groot-Brittannië. Waar het circuit in de eerste decennia nog wel eens bij toerbeurt de organisatie deelt met Aintree en Brands Hatch, is het sinds 1987 de exclusieve organisator van de Britse Grand Prix. Een thuisbaan voor veel teams ook: Racing Point zit er letterlijk om de hoek. In de loop der jaren heeft de supersnelle baan diverse aanpassingen ondergaan, maar bochten als Woodcote, Stowe, Maggots, Beckets en Chapel hebben nooit hun magie verloren. Hangar Straight en Wellington Straight evenmin. Niks bocht twee, of bocht zes. Hier hebben bochten nog een naam, doordrenkt van historie. Sterker nog, ze hebben een ziel. Een rondje Silverstone (5,891 km) is voor de coureurs continu koorddansen, balanceren op het randje van het toelaatbare met gemiddelde snelheden die boven de 240 km/h kunnen liggen, getuige de pole-ronde van Lewis Hamilton vorig jaar, die zelfs op 242.735 km/h uitkwam. Silverstone heeft domweg alles wat de F1 anno 2020 zo nodig heeft. Historie bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd helemaal van deze tijd. Kijk maar eens naar dat indrukwekkende pitcomplex. Silverstone is niet alleen supersnel, maar ook voldoende breed. Inhalen is geen probleem, maar verdedigen kun je er als coureur ook opperbest. Sfeer? Normaal gesproken is er nauwelijks een sfeervoller circuit te bedenken, maar in deze tijden van corona mag je dat argument voor de organisatie van een GP even niet aanvoeren. En oh ja, het weer. Altijd een factor. Afwachten wat de weergoden voor de komende twee races op 2 en 9 augustus in petto hebben. Het kan er plenzen, het kan er bloedheet zijn. Het beloven op voorhand twee memorabele Grands Prix te worden.
Meest gelezen