Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Luyendijk zegt nee tegen de Formule 1: "Dat doen ze daar fout"

De Nederlandse Indy 500-legende Arie Luyendijk is een zeer gerespecteerd race steward in de IndyCar. Hij bepaalt mede wie er straffen krijgen en wie niet. Eenzelfde rol zou hij in de Formule 1 echter nooit oppakken. Hij piekert er niet over.

Afgelopen weekend tijdens de Indy 500 nog nam Arie Luyendijk (foto links) plaats als vaste race steward in de wedstrijdleiding. Hij vormt met voormalig Formule 1-coureur Max Papis een vast duo en velt een oordeel over de coureurs die net wel of net niet over de schreef gaan. In een exclusief interview met RacingNews365 geeft hij aan dat we hem niet in diezelfde rol in de Formule 1 hoeven te verwachten. "Nee, dat zou ik niet willen doen", aldus de Amerika woonachtige Nederlander: "Het is namelijk zo dat ze dat in de Formule 1 verkeerd aanpakken. Ze hebben niet altijd dezelfde stewards. Ze wisselen nog al eens van samenstelling, al hebben de mensen die daar op uitnodiging zitten eigenlijk geen zeggenschap. De groep mensen die uiteindelijk beslist, is wel altijd hetzelfde, de driver steward heeft enkel een adviserende rol." In de Amerikaanse IndyCar zit dat dus net iets anders in elkaar: "Max en ik doen dit werk samen voor het vijfde jaar op rij. Dat maakt dat wij de coureurs én hun streken, evenals hun humeur door en door kennen. Ik geloof dat die continuïteit heel belangrijk is."

Over de ideale samenstelling van de wedstrijdleiding kun je twisten, evenals over de manier waarop er naar incidenten op de baan gekeken wordt. Ook daar heeft Luyendijk een zeer uitgesproken mening over. Dat kan in zijn ogen namelijk beter, naar Amerikaans voorbeeld. "Ze hebben in de Formule 1 natuurlijk veel meer data dan wij, dus ze zien ook wat de rijders precies doen, terwijl wij op onze expertise en ervaring afgaan. Maar rijden er bij ons twee coureurs tegen elkaar aan, dan zeggen wij al snel 'dat is racen'. Wij zijn niet zo streng als het aankomt op het maken van contact als in de Formule 1. Wij zijn echter wel net zo streng als het aankomt op bijvoorbeeld te hard rijden in de pitstraat of het overschrijden van bepaalde lijnen." "Sommige dingen zijn gewoon heel zwart-wit, en in zaken die dat niet zijn, proberen we heel goed naar de beide kanten van het verhaal te kijken", vervolgt Luyendijk, die alleen maar kan hopen dat bepaalde zaken uit de IndyCar door de Formule 1 worden overgenomen. Bijvoorbeeld de hele discussie over 'weaven', het van links naar rechts en weer terug over de baan bewegen om te verdedigen. "In de IndyCar is het heel simpel", aldus Luyendijk. "Als je die actie als eerste inzet, is dat altijd goed. Maar als je iemand blokkeert door te reageren op wat hij doet, dan zit je fout. Zolang de voorop rijdende partij het initiatief neemt, kan hij gerust twee of drie keer van lijn veranderen op het rechte stuk." Horner en Marko zijn enthousiast over Albon, maar is dat wel terecht. Dat en veel meer, zoals de vooruitblik op de Belgische Grand Prix, hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'