Het was afgelopen weekend een veelbesproken onderwerp: hoe kan het racen worden verbeterd op het stratencircuit in Monaco? De auto's zijn in de loop der jaren alleen maar breder geworden, wat het inhalen niet makkelijker maakt. Dat bewees de 2024-editie ook maar weer, want er werd slechts een handvol keer een succesvolle inhaalactie ingezet.
Alleen de rode vlag na luttele seconden zorgde voor spektakel, waarna er eigenlijk vrij weinig meer gebeurde in het prinsdom. Dat zag ook Red Bull-adviseur Helmut Marko. "Na de rode vlag was de GP van Monaco een processie. Maar je kunt je de Formule 1 niet voorstellen zonder Monaco, want dit circuit is voor circuits wat Ferrari is voor Formule 1-teams. Maar er moet iets gebeuren. Het eenvoudigste zou zijn om het circuit te veranderen en daar zijn al plannen en ideeën voor", zo zegt Marko in zijn column voor Speedweek.
Daarnaast heeft de 81-jarige Oostenrijker nog wel een paar ideeën hoe Monaco een interessantere race kan worden. "Een andere optie zou bijvoorbeeld zijn om twee pitstops te verplicht, of om het gebruik van alle drie de bandentypes toe te passen. Zo komt er wat strategie bij kijken."
Marko vervolgt: "De regelwijziging van 2026 voorziet dat de auto's iets lichter en kleiner worden, maar dat alleen lost het probleem niet op. Ofwel moeten we het aantal bandenwissels voorschrijven, ofwel moeten we een lay-out hebben waar er op zijn minst een realistische kans is om in te halen", zo sluit hij af.
Ook interessant:
Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!
Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!