Het was een achterstand die Max Verstappen al een lange tijd niet meer had op een concurrent: 22,8 seconden. De Nederlander moest het tijdens de Grand Prix van Nederland op Zandvoort duidelijk afleggen tegen Lando Norris in de McLaren. En de verschillen die we zagen tussen Norris en Verstappen waren ook zeer groot per ronde: het liep soms weleens op tot zeven of acht tienden, met uitschieters naar een seconde per ronde.
Martin Brundle, voormalig F1-coureur en hedendaags analist bij Sky Sports, stelde zelfs dat de Nederlander lang niet zo hard reed als dat hij zou kunnen. "Ik durf wel te wedden dat Verstappen niet zo hard ging als hij eigenlijk kon gaan. Hij wist dat hij Lando niet meer kon verslaan en door zich zo terug te laten vallen, zou hij bij de fabriek wel het signaal afgeven van 'joh, schiet 's op!', ja toch? Ik ben hier toch vrij zeker van", aldus Brundle bij het bovenstaande medium.
Red Bull-adviseur Helmut Marko voelt zich nu geroepen om daarop te reageren in zijn column bij Speedweek. "Martin Brundle's veronderstelling dat Max expres langzaam reed klopt niet, dat kun je niet zeggen. Maar toen hij zag dat Lando er vandoor was, nam hij geen risico's meer. Het verschil met Perez zat er simpelweg in dat hij met een andere setup reed. We dachten dat hij minder zou glijden met meer downforce. Maar dat maakte hem nog kwetsbaarder qua topsnelheid en de bandenslijtage was nog steeds hoog", zo verklaart Marko.
"We moeten nu de balans terugbrengen in de auto. We werken hard, maar het is moeilijk om precies te zeggen hoeveel nieuwe onderdelen er op de auto moeten worden gezet en wanneer. We moeten gewoon onze weg terugvinden, want tot aan de race in Shanghai of Suzuka hadden we een auto die superieur was en geoptimaliseerd qua balans. Als we dat terug kunnen krijgen, is het vertrouwen van de coureurs terug, glijdt de auto minder en is de bandenslijtage gematigder", zo legt de Oostenrijker uit.
Marko vervolgt: "Het gaat dus niet zozeer om het vinden van nieuwe onderdelen. We hebben de voorspelbaarheid van de auto nodig die we aan het begin van het seizoen hadden. Het heeft ook niets te maken met de setup. Er is eerder iets bijgekomen met de nieuwe onderdelen, waardoor de balans slechter is geworden", zo sluit de Oostenrijker af.
Ook interessant:
Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag
De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Latino
Upgrade is dus een downgrade geworden... terug naar de oude situatie zou ik zeggen...
Toenail31
Dacht dat ze dat gedaan hadden deze race?
monic-armiento-hissink#31530
Allen de vloer van Max was de oude vloer.
RacetERM
Ik heb inmiddels zoveel analyses gehoord. Max zei in het interview na de race dat hij het gas erop had, maar ik denk dat de echte waarheid in het midden lag en hij het meer symbolisch bedoelde dat hij alles eruit heeft gehaald wat erin zat. Het kan zijn dat ze de motor op een gegeven hebben teruggeschroefd omdat het geen zin had en op de pace van Leclerc zijn gaan zitten. Die 22 seconden lijkt veel, maar het beeld is genuanceerder dan men denkt. Monza is anders. RB is nu vooral bezig om de basis weer terug te krijgen. Nieuwe updates zijn minder belangrijk als ik Marko moet geloven. Dus de gedane testen moeten iets hebben opgeleverd. We gaan het zien.
Dit bericht is aangepast op:
DeSlipstream
Vanaf het moment dat Lando Max voorbij was, werd Max enkel op de hoogte gehouden van het gat naar P3... Het was toen al duidelijk dat ze geen poging zouden doen om Lando bij te halen. Alles was er al op gericht om P2 veilig te stellen. Het gat met Lando werd daarmee onnodig groot. Maar daarbij hoefde Lando natuurlijk ook niet meer voluit te gaan, behalve de laatste ronde... Ze mogen zonder bewijsbare problemen de motor niet zomaar meer terugschroeven.
backmarker
Vergeet niet dat Max ieg even snel was als iedereen die achter hem reed in Zandvoort, dus langzaam is de RedBull niet. De rondetijden waren nog steeds 4 tienden sneller dan vorig jaar. MacLaren heeft grote stappen gemaakt en als de RedBull dat tempo wil volgen gaat het mis. Ik weet dus niet of ze door terug te pakken op eedere set-ups en onderdelen de snelheid gaan vinden die er wellicht nooit geweest is..
Richard Welling
Denk dat ze niet perse naar snelheid zoeken maar vanuit stabiliteit snelheid willen bereiken.
F1fan-1963
Opvallend is wel dat Max zijn snelste ronde al vrij vroeg in de race reed, namelijk ronde 30. Perez deed dit tijdens ronde 69. Waarschijnlijk is de claim van Martin Brundle hierop gebaseerd.
Extreem-S.N.E.L.
RB heeft alle data. Max kan nog zo langzaam rijden als hij wil maar data liegt niet. Dus als hij bewust "zachter" is gaan rijden dan valt dat zo te analyseren. Valt mij wel op dat Brundle ook steeds meer anti Max wordt in zijn uitspraken.