De motorwissel van Max Verstappen in Brazilië hield de gemoederen flink bezig. McLaren plaatste openlijk vraagtekens bij de wissel en vroeg zich hardop af wat dat voor de budget cap betekent. Het team stapte zelfs naar de FIA om navraag te doen tijdens een recente vergadering van de F1 Commission. Daar werd verder niets over bekendgemaakt.
Maar waarom hield het McLaren zo bezig? Technisch directeur Neil Houldey legt het haarfijn uit in Las Vegas. Hij erkent tegenover onder meer RacingNews365 dat McLaren over een vervelend nadeel beschikt ten opzichte van Red Bull.
"Wij zitten in een iets andere positie", vertelt Houldey. "We kunnen niet puur voor performance een motorwissel doen, omdat we geen fabrieksteam zijn met een motorleverancier die bereid is de motoren gratis te leveren."
"Het is absoluut iets waar een fabrieksteam gebruik van kan maken. Wij zijn volledig onafhankelijk en halen er geen voordeel uit."
Toch weet Houldey ook dat het volgend jaar lastiger wordt voor Red Bull. "2026 is natuurlijk heel anders, omdat de budgetcap voor power units dan wordt ingevoerd. Maar je ziet dit eigenlijk al het hele jaar door en ook in eerdere jaren: fabrieksteams hebben een voordeel ten opzichte van klantenteams door het gebrek aan regelgeving."
Zet Verstappen zijn indrukwekkende reeks voort in Las Vegas? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!