Red Bull gelooft heilig in een aerodynamische filosofie waarbij de rake van de bolide hoog is. Als een wagen veel rake heeft, dan ligt de achterkant van de bolide hoger dan de voorkant. In de succesjaren van Red Bull, en ook nu nog steeds houdt het aan die filosofie vast. Het plafond van de mogelijkheden van een hoge rake lijkt echter langzaam maar zeker te worden bereikt, nu Red Bull het lastig heeft om de RB16 te temmen. McLaren houdt er dezelfde filosofie op na, maar technisch directeur James Key geeft aan onder meer RacingNews365 toe dat de renstal overweegt om daar volgend seizoen vanaf te stappen. "Ik zal niet zeggen dat het concept op sterven na dood is, maar soms denken we bij onszelf wel of we uit een bolide met een lagere rake meer hadden kunnen halen. Om eerlijk te zijn hebben we daar al een goed idee over." Het gevaar is echter dat je bij een switch van filosofie veel downforce verliest, dat het team op een manier weer terug moet vinden in een eventueel nieuwe bolide. "Als we die overstap maken dan is dat een hekel punt, terwijl er weinig tijd is om die downforce terug te vinden. Toch zit er echt potentie in een auto met een lage rake en neemt het voordelen met zich mee." Het grote probleem dat op de loer ligt, is het feit dat de huidige regels aan het einde van 2021 de prullenbak ingaan en er voor 2022 een compleet nieuwe auto moet worden ontwikkeld. Of het nuttig is om voor een enkel seizoen een geheel nieuwe ontwerprichting in te slaan, is nog maar zeer de vraag. "In de praktijk is het enorm lastig om voor slechts een enkel seizoen de filosofie te veranderen." "Een grote verandering is het echter niet. Het gaat om millimeters, dus mechanisch verandert er niet veel. Mechanisch is het zeker mogelijk, maar aerodynamisch gezien is het lastig om in een jaar tijd er veel uit te halen, want je moet eigenlijk helemaal van vooraf aan beginnen. Het is riskant, maar uit ons onderzoek blijkt dat allebei de concepten zouden kunnen werken", aldus Key. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen