Het was maar 'goed' dat Mercedes-teambaas Toto Wolff nog thuis herstellende was van een operatie tijdens de Grand Prix van Qatar. Lewis Hamilton en George Russell mochten de race op zondag als tweede en derde aanvangen achter de Red Bull van Max Verstappen. Hamilton stond op een zachtere band dan Russell, en probeerde in de eerste bocht van de Grand Prix zijn teamgenoot voorbij te gaan. Dit ging alleen helemaal mis en resulteerde in een DNF voor de zevenvoudig wereldkampioen en in een lekke band voor Russell, die uiteindelijk nog terug wist te rijden naar de vierde plaats.
Het is sowieso niet echt het jaar voor het team uit Brackley. De Mercedes-bolide dit jaar is extreem onvoorspelbaar. Als de Mercedes-teambaas gevraagd wordt of het team begrijpt waarom de W14 geen winnende bolide is, doet hij een pijnlijke constatering. "Mag ik eerlijk zijn?", vraagt de Mercedes-teambaas retorisch voordat hij antwoord geeft aan Gazzetta dello Sport. "Nee. Uiteindelijk is het een fysieke vraag en niet iets mysterieus. Het gedrag van onze bolide is niet eenvoudig na te bootsen in de windtunnel, simulator en op het circuit. Sommige weekenden doet de auto dingen die we niet terugzien wanneer we de simulatie uitvoeren in de fabriek", zo legt Wolff uit.
Anderen bekeken ook:
Terug naar de basis
Het is niet alleen Mercedes die problemen ervaart met een onvoorspelbare auto en de controle daarvan. Eigenlijk is er maar één iemand die nergens last van heeft, redeneert Wolff. "Zowel Ferrari, als Aston Martin, McLaren en onszelf bevinden zich in deze situatie. We staan tweede in het constructeurskampioenschap omdat we al jaren gewend zijn om de optimale resultaten eruit te halen, maar behalve Verstappen lijkt niemand de perfecte bolide te hebben waar ze controle over hebben."
Daarom is het plan ook om er eerst voor te zorgen dat de basis van de W14 goed is, voordat ze verder gaan ontwikkelen. "Voor 2024 gaan we veel veranderen, we willen terugkeren naar de basis. Ik wil niet meer horen dat Lewis zegt dat hij te ver naar voren zit in de cockpit, of over de ophanging, enzovoorts. We moeten verder gaan met de dingen die we begrijpen en we moeten wat we niet begrijpen aan de kant zetten."
De onvoorspelbaarheid van de Mercedes-bolide is afgelopen jaar het grootste probleem gebleken. Hierdoor durven de coureurs bijvoorbeeld niet voluit een bocht door te gaan: "Het grootste probleem van de huidige bolide is dat de coureurs geen vertrouwen meer hebben in de W14. Wanneer ze de bocht in gaan, weten ze niet hoe de bolide zal gaan reageren."
En vertrouwen in combinatie met een goede basis is wat je nodig hebt om resultaten binnen te halen. "Wanneer je een solide basis hebt, breng je de resultaten naar huis, kijk maar naar Williams en (Alex) Albon. Een simpel chassis en aerodynamisch efficiënt zonder dat er grote middelen achter zitten."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!