Het was toch wel een van de verrassingen in Las Vegas: Mercedes dat weer ouderwets dominant was. George Russell pakte pole en de zege in de Amerikaanse gokstad, terwijl Lewis Hamilton de 1-2 veiligstelde door van P10 naar de tweede plek te gaan. De snelheid was er ineens, maar heeft Mercedes enig idee waar de snelheid vandaan kwam? Het is de vraag aan technisch directeur James Allison.
"Mijn openingswoorden naar de mensen op de fabriek op maandag waren: 'Het was briljant, opwindend, maar ook vervelend'. Het is vervelend, omdat we het tempo dat we dit weekend hadden, niet hadden voorspeld. En een van de belangrijkste dingen als engineer is dat je probeert te begrijpen wat er met een auto aan de hand is, dat je de auto begrijpt en kunt optimaliseren", zo vertelt het kopstuk van de Zilverpijlen in de debrief van het team.
"We hadden de dominante prestaties die we lieten zien zeker niet verwacht. Er kunnen heel veel redenen voor zijn. Je noemde de temperatuur van de baan, een ongewoon koude omgeving, met het racen in de woestijn in de winter in Las Vegas, maar er zal meer aan de hand zijn. Ik denk dat het belangrijkste voor ons is om ons de komende week te verdiepen in de vele mogelijke verklaringen. Om te zien of we die ergernis kunnen omzetten in een bepaalde mate van begrip, om het dan in ons voordeel te kunnen gebruiken."
Ook interessant:
Het was voorafgaand aan de Grand Prix van Las Vegas al het verhaal en uiteindelijk pakte Max Verstappen ook zijn vierde wereldtitel in de Amerikaanse gokstad. Een beter scenario kon er niet worden geschreven voor de F1-organisatie. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de race beleefd? Je hoort het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Leo v/d broek
Gebruiken ze weer 1 nieuw verboden das systeem
EricBeckers
Snap niet dat er in de Nederlandse media geen aandacht aan wordt besteed dat Mercedes gewoon weer met het verboden DAS systeem heeft gereden. Tegenwoordig is schijnbaar alles geoorloofd in de strijd tegen Max/Redbull.
Dit bericht is aangepast op:
Vince78
Geen geheime systemen... Andere teams hadden meer problemen om banden op temperatuur te krijgen die bij hun specifieke auto paste. Komende 2 races staan ze weer verder naar achteren....
Dit bericht is aangepast op:
EricBeckers
Geen geheime systemen? Bekijk de onboard beelden van Russel maar eens.
Hennie-1965
Ook bij Hamilton zijn dezelfde beelden opgedoken, vandaar de 1-2 ! Dat Mercedes dan gaat zeggen dat ze er niets van snappen is op z'n minst opmerkelijk te noemen, die weten toch wel wat er wel of niet op die wagen zit ! Maar ik begrijp het wel, ze kunnen moeilijk in de media aangeven dat ze hun snelheid weer terug gevonden hebben door het gebruik van illegale onderdelen !
Hetiswathetis…
Ik heb zojuist nog op YouTube filmpjes voorbij zien komen van de recente GP van Las Vegas, dat George Russel de stuurstang “te kort vond en daarna weer te lang” ..?! Eerst uittrekken, daarna toch niet tevreden zijn en weer terugduwen. DAS ook een geval van niet weten wat je wilt in de auto… 🤷🏼♂️🤔🤣
Dit bericht is aangepast op:
WickedGirl
Mercedes had duidelijk voordeel bij de lage baantemperatuur in Vegas. Daar is de W15 erg gevoelig voor. Qatar wordt een ander verhaal...daar zijn de baantemperaturen veel hoger....maar daar werkt de layout van het circuit in het voordeel van Mercedes. De layout in Qatar is vergelijkbaar met Silverstone en Spa. En daar won Hamilton dit seizoen ook.
flac
Wellicht komt de hogesnelheidsvleugel het totale concept van de Benz ten goede, in combinatie wat de lage temperatuur met de lucht doet.