Het werd niet het Grand Prix-weekend van Lewis Hamilton in Brazilië. De zevenvoudig wereldkampioen klaagde het gehele weekend over zijn stuiterende Mercedes en kwam in kletsnatte omstandigheden als tiende over de streep. Maar hoe kan het toch dat George Russell beter overweg kon met de auto? Andrew Shovlin, trackside engineering director van Mercedes, probeert het uit te leggen. Het grote probleem bij Hamilton is alleen nog niet gevonden.
"Normaal gesproken is het mogelijk om de auto naar de wensen van de beide coureurs af te stellen", vertelt Shovlin in de debrief van Mercedes. "Je laat de coureurs afwijken met de setup. Ze hoeven niet met dezelfde afstelling te rijden, we laten ze zelf beslissen. En als een van de coureurs het goed lijkt te doen, neem je vaak elementen óf alles van die afstelling mee naar de andere auto."
Maar waar zat dan het probleem van Hamilton? "Lewis worstelde met de grip aan de achterkant. Als we kijken naar hoe hij zijn auto had afgesteld, is het niet duidelijk waar dat vandaan kwam. In de sprintrace genereer je meer temperatuur (in de banden, red.) zodra je minder grip hebt en overstuur krijgt bij het uitkomen van een bocht. Dat op zichzelf vergroot het probleem. Zoals altijd besteden we veel aandacht aan het bestuderen van de gegevens om het probleem te begrijpen."
Zo ook nu, stelt Shovlin. "De technische crew van Lewis werkt samen met hem om het tot op de bodem uit te zoeken voor Las Vegas. De andere factor in het weekend was dat de omstandigheden heel verschillend waren. De sprintkwalificatie en -race werden in droge omstandigheden verreden, terwijl het ook erg warm was. Daarna vonden de kwalificatie en race weer plaats op een natte baan. We hadden niet de flow om de afstelling te verbeteren en te begrijpen hoe we het maximale uit de auto konden halen. Dat is niet de reden van het probleem, maar het was zeker iets dat het moeilijker maakte voor Lewis om de gewenste afstelling voor de race te vinden."
Ook interessant:
Een weergaloze Max Verstappen schreef de Grand Prix van Brazilië op zijn naam en sloeg zo ook terug naar zijn critici. Maar hoe bijzonder was deze prestatie nou? Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Ruud Dimmers bespreken het uitgebreid in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!