Racingnews365 loopt de tien Formule 1-teams bij langs en analyseert de typeaanduidingen waar zij gebruik van maken: waarom werkt Mercedes met een W en heeft Sauber altijd een C voor haar typenummer staan?
Om te beginnen bij de wereldkampioen: Mercedes levert in 2019 haar tiende Formule 1-bolide van de moderne tijd af. Zoals gebruikelijk typeert Mercedes de wagen zoals bovengenoemd met de letter W (naar het Duitse woord voor auto, Wagen), om daar vervolgens een cijfer aan toe te voegen dat aangeeft in het hoeveelste jaar het Duitse merk is aanbelandt. De allereerste Formule 1-Mercedes van de 21 ste eeuw was de W01 genaamd, de negende bolide, die in 2018 werd ingezet, heette logischerwijs de W09. Komend jaar zal Mercedes dus met de W10 rijden. Bij Ferrari ontbreekt elke vorm van logica. Ga maar na: in de laatste zeven seizoenen werd achtereenvolgens gereden met de F2012, de F138, de F14T, de SF-15T, de SF-16H, de SF70H en de SF71H. De Italiaanse stal houdt nimmer vast aan een typeaanduiding: de F2012 staat voor Ferrari uit 2012, waar de F138 wijst op de wagen die Ferrari in 2013 gebruikte, haar tot dusver laatste 8-cilinder. De F14T was de eerste turbowagen (T) sinds lange tijd die in 2014 de baan opreed, een jaar later moest er pardoes een S voor de aanduiding worden gezet (Scuderia). Voor 2016 werd de T van turbo vervangen door de H van hybride, Ferrari bestond in 2017 zeventig jaar en zodoende werd dat destijds in de aanduiding meegenomen. Wat het in 2019 moet worden is nog een raadsel. SF19-H? SF19-T? SF72H, of misschien toch gewoon weer F2019?
Wat wordt het dit jaar? Een F2019, een F72H of misschien wel de SV5&CL16@SFvivaItalia? Red Bull is een stuk constanter, wat heet: de Oostenrijkse stal heeft in haar eerste veertien seizoenen steeds hetzelfde gedaan. De eerste wagen van Red Bull was de RB1, toen volgde de RB2 en zo ging het door tot in 2018 de RB14 werd afgeleverd. Voor 2019 zal de wagen van Max Verstappen en Pierre Gasly hoogstwaarschijnlijk de RB15 worden gedoopt. Volgende: Renault. Sinds het Franse team terugkeerde in de koningsklasse maakte het gebruik van de aanduiding R.S., gevolgd door een afkorting van het jaar. R.S. 16, R.S. 17, R.S. 18. De officiële naam van het team was in die jaren dan ook Renault Sport, iets wat voor dit jaar is gewijzigd in ‘Renault F1 Team’. Die naam gebruikte de Franse brigade ook tijdens haar gloriedagen in de jaren ’00, toen de wagens op een andere manier naar het jaar werden vernoemd: R25 (2005), R26 (2006). Haas is nog niet zo heel lang aanwezig op de paddock en tot dusver constant gebleken: de VF-16, VF-17 en VF-18 hebben hun intrede al mogen doen. De V verwijst naar verticaal, wat een afgeleide is van vertical mill – maalderij. Aangezien Rich Energy vanaf heden dienst doet als titelsponsor bestaat er een mogelijkheid dat de Amerikaanse stal haar typeaanduiding zal veranderen. Doet men dat niet, dan rijden Romain Grosjean en Kevin Magnussen komend jaar in een VF-19. McLaren ging twee jaar geleden overstag in een poging te breken met het verleden. Voormalig teambaas Ron Dennis introduceerde begin jaren ’80 de typeaanduiding MP4, wat verwees naar de samenwerking tussen het team McLaren (M) en zijn eigen bedrijf, Project 4 (P4). Elke nieuwe wagen die er werd gebouwd, kreeg een opvolgend nummer: MP4-1, MP4-2, et cetera. Toen Zak Brown het roer overnam werd de MP4-naam eruit gebonjourd, om over te stappen op een simpel MCL-prefix. De nummering is overigens wel behouden: de laatste wagen onder de oude aanduiding was de MP4-31, nadien volgden de MCL32 en de MCL33. Carlos Sainz en Lando Norris rijden, en dat is al bevestigd, in een MCL34.
Lando Norris zal zijn Formule 1-debuut maken in een McLaren MCL34 Tsja, Force India – of moeten we Racing Point zeggen? Het team waarvoor Sergio Pérez al jaren rijdt nam in de afgelopen seizoenen deel met een wagen die naar voormalig eigenaar Vijay Mallya was genoemd. De bolide van 2018 heette zodoende de VJM11. De nieuwe wagen zal in ieder geval niet als VJM12 door het leven gaan – Mallya is weg, een consortium onder leiding van Lawrence Stroll heeft de zaken overgenomen. De uiteindelijke naam van het team zal wellicht een grote rol spelen in de te kiezen typeaanduiding. Sauber is ontzettend constant: ook al is oprichter en naamgever Peter Sauber niet meer betrokken bij het dagelijkse reilen en zeilen, zijn typeaanduiding wordt nog altijd gebruikt. De Sauber van 2019 heet vrijwel zeker de C38, aangezien het de 38 ste door Sauber vervaardigde racewagen is (inclusief rallywagens en endurancebolides). De C staat voor de naam van Saubers echtgenote: Christiane. Toro Rosso houdt evenals grote broer Red Bull vast aan een eenvoudige nummering; de Italiaanse stal is een jaar nadat Red Bull Racing haar entree maakte binnengevallen op de paddock. Zodoende was de bolide van 2018 ‘STR13’ genaamd, de dertiende wagen van Scuderia Toro Rosso, zoals het team officieel heette. De auto waarmee Daniil Kvyat en Alexander Albon het dit jaar moeten doen zal ongetwijfeld als STR14 door het leven gaan. Tot slot het team van Williams, dat evenals veel teams vasthoudt aan een opbouwende nummering. De allereerste wagen was de FW01, tegenwoordig is men aanbelandt bij de FW42. FW staat uiteraard voor teameigenaar en oprichter Frank Williams, waar de nummering door de jaren heen enigszins vervormd is geraakt. Toen Williams veertig jaar bestond in 2017, maar men officieel aan de FW39 toe zou zijn, werd besloten om eenmalig een uitzondering te maken en direct de FW40 te presenteren.
Meest gelezen