Wanneer je de auto's voor het eerst observeert tijdens de wintertest, ontdek je geleidelijk aan hun geheimen. In de praktijk komt het erop neer dat je, indien mogelijk, ziet en begrijpt hoe sommige oplossingen op de auto's werken en wat de bedoelde functie is. Dit was ook het geval met de verticale inlets op de RB20, nadat we woensdag tijdens de eerste testdag de ware locatie van de radiatorinlaten hadden ontdekt.
Het was aannemelijk dat de verticale inlet eenzelfde functie als de by pass-duct van de Ferrari SF-24 zou vervullen. In werkelijkheid heeft het ook deze functie, maar wel op secundair niveau. Feitelijk voedt de inlet namelijk ook de koeling van de turbo. De koeler is op het niveau van de vloer geplaatst en rust er dus op, terwijl de verticale inlet er via een speciaal kanaal lucht naartoe stuurt.
Het is een interessante oplossing, want het is een extreme versie van de V-vormige radiateurpositie in de lengterichting, zoals we die in de afgelopen jaren al hebben gezien. Dat de koeler ter hoogte van de vloer is geplaatst, biedt tegenwicht voor de positie van de radiatoren aan de bovenkant van de sidepods.
Op die manier blijft het zwaartepunt van de auto ongewijzigd en de oplossing bevordert tevens de balans op een dynamisch niveau.
Bekijk hieronder het concept van de inlets!
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!