Met Ayao Komatsu als nieuwe teambaas van Haas zet het team uit Kannapolis een trend voort die zich de laatste jaren steeds vaker voordoet in de Formule 1. Komatsu heeft namelijk een technische achtergrond en vaak spelen deze personen op de achtergrond een sleutelrol om het succes van het team te garanderen.
Ze zijn weliswaar verantwoordelijk voor de prestaties van de auto, maar ze zijn niet noodzakelijk de woordvoerder van hun team en dragen niet direct het gewicht en de verantwoordelijkheid op hun schouders mee. Haas heeft de afgelopen seizoenen niet naar tevredenheid gepresteerd en is de afgelopen drie jaar twee keer onderaan geëindigd in het constructeurskampioenschap.
Anderen bekeken ook:
Verandering
Om verandering in gang te zetten, is Guenther Steiner na tien jaar vertrokken als teambaas. In plaats van extern op zoek te gaan naar een opvolger, heeft Haas ervoor gekozen om iemand binnen de organisatie naar voren te schuiven. Dat in het belang van het team en het verlangen naar groei, verklaarde eigenaar Gene Haas.
"Guenther had meer een menselijke aanpak", stelde Haas tegenover Formula 1. "De manier waarop hij met de mensen omging, daar was hij heel goed in. Ayao is daarentegen een technisch persoon, die alles op basis van data bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we beter. Een andere aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we waren echt niet goed bezig."
De aanhoudende trend
Hoe anders staan de zaken ervoor bij teams als Mercedes en Red Bull. Toto Wolff en Christian Horner, misschien wel de bekendste teambazen van de Formule 1, hebben geen technische achtergrond. Wolff is puur een zakenman, al was hij in het verleden wel coureur. Hetzelfde geldt voor Horner, die als coureur de koningsklasse van de autosport probeerde te bereiken voor hij zich ging richten op het managementaspect.
Het duo zit al vrij lang op hun positie bij de respectievelijke teams en heeft de afgelopen vijftien jaar voor bijzondere successen gezorgd. Veel van de teamleiders, met name degenen die recentelijk zijn aangenomen, komen echter rechtstreeks vanuit een technische achtergrond.
Aston Martin ging recentelijk met Mike Krack, die vroeger onder andere Head of Engineering was bij BMW, de uitdaging aan om de top te bestormen, een beslissing die goed uitpakte als je kijkt naar de sprong in 2023. McLaren maakte eenzelfde ontwikkeling door met Andrea Stella. De Italiaan werkte onder andere als engineer van Fernando Alonso bij Ferrari en hielp het team uit Woking substantieel vooruit in 2023. McLaren begon in de achterhoede, maar was na een grote update vaak de naaste belager van Red Bull.
2023 stond ook in het teken van het debuutseizoen voor James Vowles bij Williams. De Brit verliet Mercedes om als teambaas aan de slag te gaan. Hoewel Vowles heeft verklaard dat het nieuwe seizoen pas de echte test gaat zijn, hij begon immers te laat om de auto voor 2023 ook te ontwikkelen, is de mindset van Williams duidelijk: de voormalige wereldkampioenen moeten weer stijgen in de pikorde.
Zelfs AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull, doet dit jaar een beroep op de expertise van Laurent Mekies na het vertrek van Franz Tost.
Wat nu voor Haas?
Haas ziet er heel anders uit als het seizoen begin maart van start gaat. Teambaas Komatsu belichaamt samen met de coureurs de persoonlijkheid van het team, omdat zij simpelweg de meeste media-aandacht krijgen. Het is misschien veelzeggend dat Steiner meer bekend staat om zijn tirades in video's dan om alles wat het team op de baan heeft gepresteerd.
Het is correct dat Steiner Haas tijdens een matige periode in de spotlights heeft gezet door zijn komische persoonlijkheid. De aanstelling van de nieuwe teambaas betekent dat de organisatie gaat veranderen. Er komt een nieuwe denkwijze en het team gaat anders opereren en werken.
Wat het eindresultaat moet gaan zijn? Een opleving. Haas wil afscheid nemen van de moeilijke positie waarin het team nu verkeert. Komatsu gaat als nieuwe, onervaren teambaas wel een grote uitdaging tegemoet. Haas hoopt dat een werknemer uit het eigen team zijn vruchten af gaat werpen. De Japanner beschikt over veel technische kennis en ervaring in dat vakgebied.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!