De tweede vrije training van de Grand Prix van Abu Dhabi was ronduit chaotisch te noemen. Na twee rode vlaggen (een crash van Carlos Sainz en Nico Hulkenberg) was er nog maar weinig tijd over voor de coureurs om de baan te verkennen. Het was dus druk in de pitstraat voordat de lichten weer op groen gingen, en Red Bull-coureur Max Verstappen had geen zin om in de rij te staan.
Hij haalde verschillende coureurs in de pit exit in, waardoor de FIA na de sessie wéér een Verstappen-regel moesten toevoegen in het reglement. Op zaterdag, de dag erna, mocht er officieel niet meer ingehaald worden in de pit exit. Eerder dit jaar was er al een regel toegevoegd omtrent de maximale rondetijd. De bedoeling was om hiermee het filerijden te voorkomen, maar het resulteerde dus in een file in de pit exit.
Bijna een botsing
De coureurs kregen vrijdag tijdens de driversbriefing te horen dat zaterdag er niet meer ingehaald mocht worden in de pit exit. Pierre Gasly is het eens met het feit dat er actie ondernomen moest worden na de vrijdag, maar hij gelooft ook dat er ruimte is voor verbetering van de reglementen die gebruikt worden.
Het scheelde niet veel of er waren vrijdag clashes geweest in de pit exit: "We zagen bijna een voorvleugel en achterbanden bij elkaar komen", zo liet de Alpine-coureur weten aan de media, waaronder RacingNews365. "De pit exit en de ingang zijn normaal gesproken geen plaatsen waar je moet vechten voor je positie, of moet racen."
Volgens de Alpine-coureur is het duidelijk dat de FIA probeert een oplossing te vinden: "We zijn verschillende prosessen aan het uitproberen, in de hoop dat we het hinderen op de baan voorkomen. Maar hierdoor ontstaan andere situaties, zoals we nu zien: Iedereen rijdt langzaam in de pitstraat om ervoor te zorgen dat ze zes seconden achter de voorligger over de streep komen bij de pit exit."
Anderen bekeken ook:
"Het moet gewoon weer worden zoals het was"
Maar eigenlijk resulteerde een vorige oplossing (namelijk een nieuwe regel omtrent maximale rondetijd) in een nieuw probleem: "Het is gewoon een soort neveneffect van wat we aan het doen zijn. Dus aan het eind van het jaar weet ik zeker dat we alles opnieuw zullen belijken en we zullen zien wat het beste is voor volgend jaar."
Er was ook een coureur die wat meer uitgesproken was over de situatie. Lando Norris vindt het namelijk een 'verschrikkelijke regel': "Het punt is dat ze een regel moeten hebben vanwege die andere domme regel die ze ons hebben opgelegd."
"Als er een rode vlag is en er zijn nog drie minuten over, dan zullen er zo'n drie auto's zijn die een ronde kunnen rijden." Voor de McLaren-coureur is duidelijk wat er moet gebeuren: "Het moet gewoon weer worden zoals het was."
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Edwin_B.
Toen die regel drie races terug ingevoerd werd waren er meteen mensen die wezen op het gevaar dit zou opleveren in Abu Dhabi. Immers blinde bochten in een tunnel. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Wat ik overigens wel weer lullig vind is dat ze alleen Verstappen lieten zien die daar inhaalde. Waardoor er nu dus weer sprake is van een 'Verstappen regel'. Alonso deed exact hetzelfde, maar dit lieten ze niet zien. Het zijn toch ook een stelletje stemmingmakers.
JK_Visions
Ze moeten gewoon net als bij een voetbalwedstrijd extra tijd inplannen zodat iedereen nog een ronde kan halen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn..
LaNdO
F1 is niet de enige die tijd op de track nodig hebben, dus zo simpel is dat niet...
Karma Gaming
Verbaast me meer dat er in die regel staat dat iedereen links moet rijden (Als ze een gat willen maken) zodat mensen die erdoor willen dit kunnen en dat dit gewoon genegeerd word en dan ook niet word bestraft... Daarmee los je het probleem ook op, alleen gaan ze het nu gooien op dat het gevaarlijk is... (Niet gek he als iedereen niet links gaat rijden)
LaNdO
Gewoon houden zoals het oorspronkelijk was. Druk op de baan? Pech, hoort erbij. Nu krijg je gevaarlijke situaties in de pitexit waar al niet veel ruimte is en tijdens het eerste kwartier van vt3 had hij nog geen ronde tijd neergelegd, waarom dan die haast?
robbert-ankum#79723
Simpel: 1 Maximaal te mogen rijden rondetijd voor outlap vanaf streep uitgaan pitbox 2 Al bestaande regel vliegende rondes en overige blijven handhaven