Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Overzicht: De beste en slechtste teams van de wintertest

In Australië weten we pas helemaal zeker waar alle teams staan, maar er zijn genoeg conclusies te trekken uit twee weken wintertesten in Barcelona.

Mercedes, Red Bull, Ferrari: de top drie Mercedes lijkt verreweg het sterkste team op de grid op dit moment. Daar zit het met het vertrouwen in de auto zo goed, dat ze de runs op de hypersofts volledig links lieten liggen en de W09 geen moment met een lege tank naar buiten werd gestuurd. Mercedes wordt dan ook vooral beoordeeld op haar lange runs en die zien er goed, zo niet zeer goed uit. In racetrim duiden de rondetijden op een verschil met Ferrari en Red Bull oplopend tot een volle seconde. Bottas kan wel roepen dat Mercedes écht zo dominant niet is, maar Mercedes is basis van de wintertests topfavoriet in Australië. Op dit moment lijkt Red Bull de belangrijkste uitdager van Mercedes te zijn. Ferrari mocht dan wel de tijdenlijsten aanvoeren op de laatste twee dagen, maar Red Bull liet de 'performance runs' links liggen. Met de RB14 heeft Red Bull weer een ouderwets sterke auto afgeleverd. De bochtensnelheden die volgens GPS-data even hoog liggen als Mercedes, onderschrijven dat. Red Bull-adviseur Helmut Marko gelooft zelfs dat zijn team over het beste chassis beschikt. Alles hangt af van hoeveel vermogen Renault inlevert ten opzichte van de Mercedes-krachtbron. Positief is dat de krachtbron in Australië meer vermogen zal leveren. Daarnaast komt Red Bull nog met een nieuw aerodynamisch pakket dat enkele tienden per ronde aan tijdwinst op moet leveren. Ja, Ferrari was overtuigend de snelste op donderdag en vrijdag, maar dat was het logische gevolg van kwalificatierondjes op de hypersofts. Die tijden houden geen stand als Mercedes het gaspedaal werkelijk intrapt. Waar Ferrari vorig jaar bovendien sterk was in de bochten, legt het daar nu juist af tegen de concurrentie. Zowel Vettel als Raikkonen konden tijdens een racesimulatie niet aanhaken bij Mercedes. Het gat met respectievelijk Bottas en Hamilton was op donderdag en vrijdag gemiddeld meer dan een seconde per ronde. De Scuderia erkent dat nog niet alle puzzelstukjes op de juiste plaats liggen.

Toro Rosso: de grootste verrassing Wie voorafgaand aan de wintertest gezegd zou hebben dat Toro Rosso relatief probleemloos 819 ronden zou rijden, zou voor gek zijn verklaard. Het kleine broertje van Red Bull doet daarmee nauwelijks onder voor de grote jongens, terwijl toch echt de onbetrouwbaar geachte Honda-motor achterin ligt. Honda heeft echter niet alleen aan de betrouwbaarheid gewerkt, maar de Japanners weten ook consequent meer pk's te leveren. Dat gegeven, in combinatie met een degelijk chassis dat Toro Rosso in korte tijd aan heeft moeten passen aan de Honda-motor, maakt Toro Rosso de grootste verrassing. Het team gaat voor een positie in de top zes van het WK, maar krijgt daarbij wel concurrentie van grote teams als McLaren en Renault. In het competitieve middenveld zou het mooi zijn als Toro Rosso ook tijdens het seizoen weet te verrassen. Ook het Amerikaanse team van Haas mag zeker genoemd worden. Grosjean en Magnussen waren goed onderweg en noteerden op enkele momenten goede rondetijden. Grote vraag daarbij is wel hoeveel brandstof er in de Haas F1 zat en of het een truc was om sponsoren te vinden, zoals teams als Sauber dit in het verleden vaak deden.

McLaren & Williams: de grootste tegenvallers McLaren had het vierde team op de grid moeten worden met de nieuwe Renault-motor achterin. Rondetijden aan het eind van de week suggereren dat de MCL33 in de basis een goede auto is, maar boven alles nog zeer onbetrouwbaar. In de tweede testweek viel de wagen liefst zes keer stil, met tal van redenen. Eric Boullier geeft toe dat men zich mogelijk teveel heeft gefocust op de aerodynamica van de auto en te weinig op het bouwen van een betrouwbaar geheel: "Maar soms moet je risico's nemen als je de weg terug naar de top wilt inzetten." Vooralsnog heeft het genomen risico zich niet uitbetaald. Bij Williams krabt men zich nog eens achter de oren. De Britse formatie kan onmogelijk terugkijken op een positieve eerste kennismaking met de FW41. De wagen gaat maar moeilijk de hoek om en dat komt het vertrouwen van de coureurs niet ten goede. Overigens zijn juist die coureurs misschien wel de grootste achilleshiel van het team. Want het lijdt twijfel of de jongelingen Stroll en Sirotkin voldoende ervaring hebben om Williams over dit soort problemen heen te helpen. Het feit dat Williams met Sauber knokte om de laatste plaats is alles zeggend en pijnlijk.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"