2017 was een succesvol jaar voor Pirelli. De banden werden 25% breder en de snelheid van de Formule 1 auto's ging flink omhoog. Dit alles verliep zonder problemen. Terugkijkend hierop valt de concluderen dat de Italiaanse bandenfabrikant haar huiswerk had gedaan. De banden waren erg slijtvast en tijdens de meeste Grand Prix was slechts één pitstop nodig. Toch was er een groot probleem: er waren te weinig inhaalmanoeuvres. In gesprek met RACER vertelt Pirelli's motorsportbaas Mario Isola hoe ze voor 2018 een juiste balans zoeken. Het doel is om de perfecte band te creëren die actie levert op de baan en de coureurs optimaal laat presteren. ''We weten hoe lastig het is om met de huidige aerodynamica een andere auto te passeren. Als je dichter op de voorgaande auto rijdt verlies je grip. Tevens is de snelheid hoger en remmen de auto's later. Dit zorgt er voor dat de ideale racelijn kleiner wordt.'' '' Ons streven is om banden te ontwikkelen die door de leeftijd van de band ook andere prestaties leveren. De degradatie (slijtage red.) moet niet te groot zijn want dan zijn de coureurs niet blij. Als de band teveel performance verliest is dat niet goed voor de coureurs en de show.''
Er zijn twee grote factoren die een rol spelen in de ontwikkeling van de nieuwe compound: de degradatie en de oververhitting van de band. Vertelt Isola. ''Het is heel lastig om de juiste balans te vinden. We zijn bezig met de ontwikkeling van een band die hogere degradatie heeft. Dit is thermale degradatie en niet oververhitting van de band. Hier hebben de coureurs een hekel aan omdat de band dan minder presteert. Bij thermale degradatie wordt de grip van de band stapsgewijs minder. Dit is beter te managen voor de coureurs.'' In 2018 voegt Pirelli nog twee nieuwe compounds toe. De ''superhard'' en de ''hypersoft''. De hypersoft biedt de mogelijkheid om nog sneller te gaan met meer bandendegradatie. De superhard is als opvulling toegevoegd en wordt waarschijnlijk niet gebruikt.
Meest gelezen