In de zoektocht naar extra veiligheid voor de Formule 1 coureur kwam de FIA uit bij de Halo. De cockpitbescherming moet het hoofd van de coureurs beter beschermen tegen losvliegende onderdelen en brokstukken. In 2018 zien we de Halo niet alleen terug in de Formule 1, maar ook in de Formule 2 en Formule E. De invoering leidde tot een storm van kritiek, maar ontwerper Adrian Newey vindt dat men er alles aan moet doen om de autosport zo veilig mogelijk te maken. " De Halo brengt emoties met zich mee, voornamelijk door het lelijke uiterlijk. Ik ga echter niet meer in de filosofie dat er gevaar verbonden moet zijn aan autosport," laat hij F1 Racing weten. " Alles wat men kan doen om de auto's veiliger te maken moet men aangrijpen. Wel frustreert het mij dat we niet als collectief in staat zijn geweest om een elegantere oplossing te bedenken."
Het uiterlijk van de Halo verandert het aangezicht van de Formule 1 bolides gigantisch. Red Bull werkte zelf aan een aeroscreen, een transparant scherm zoals dat op een gevechtsvliegtuig zit. Dit doorstond niet alle testen en bij gebrek aan beter koos de FIA voor de Halo. " Het goede aan de Halo is dat de kosten laag zijn, waardoor we deze ook in andere klassen in kunnen voeren. Ik ben er groot voorstander van, omdat het leven van een F1-coureur niet waardevoller is dan dat van een Formule 4 coureur bijvoorbeeld." Hoe lang we de Halo in de Formule 1 gaan zien is onbekend. Er wordt ook gesproken over concepten waarbij er een volledige dichte cockpit wordt gebruikt.
Meest gelezen