Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull ontwerper niet tegen invoering Halo

De Halo cockpitbescherming kon de afgelopen maanden rekenen op een storm van kritiek. Formule 1 fans, teams en coureurs lieten duidelijk weten dat ze niet zitten te wachten op de 'teenslipper'. Topontwerper Adrian Newey vindt het een lelijk ding, maar kijkt puur naar de veiligheid van de coureurs.

In de zoektocht naar extra veiligheid voor de Formule 1 coureur kwam de FIA uit bij de Halo. De cockpitbescherming moet het hoofd van de coureurs beter beschermen tegen losvliegende onderdelen en brokstukken. In 2018 zien we de Halo niet alleen terug in de Formule 1, maar ook in de Formule 2 en Formule E. De invoering leidde tot een storm van kritiek, maar ontwerper Adrian Newey vindt dat men er alles aan moet doen om de autosport zo veilig mogelijk te maken. " De Halo brengt emoties met zich mee, voornamelijk door het lelijke uiterlijk. Ik ga echter niet meer in de filosofie dat er gevaar verbonden moet zijn aan autosport," laat hij F1 Racing weten. " Alles wat men kan doen om de auto's veiliger te maken moet men aangrijpen. Wel frustreert het mij dat we niet als collectief in staat zijn geweest om een elegantere oplossing te bedenken."

Het uiterlijk van de Halo verandert het aangezicht van de Formule 1 bolides gigantisch. Red Bull werkte zelf aan een aeroscreen, een transparant scherm zoals dat op een gevechtsvliegtuig zit. Dit doorstond niet alle testen en bij gebrek aan beter koos de FIA voor de Halo. " Het goede aan de Halo is dat de kosten laag zijn, waardoor we deze ook in andere klassen in kunnen voeren. Ik ben er groot voorstander van, omdat het leven van een F1-coureur niet waardevoller is dan dat van een Formule 4 coureur bijvoorbeeld." Hoe lang we de Halo in de Formule 1 gaan zien is onbekend. Er wordt ook gesproken over concepten waarbij er een volledige dichte cockpit wordt gebruikt.

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China