De Red Bull-wissel tussen Liam Lawson en Yuki Tsunoda roept vragen op of alleen Max Verstappen de RB21 goed kan besturen. Dezelfde vraag werd gesteld met de RB20, toen Sergio Perez zich in een diepe crisis bevond. 2024 geldt in ieder geval als goed startpunt, omdat op een gegeven moment zelfs Verstappen de balansproblemen van de RB20 niet kon compenseren met zijn rijstijl.
Verstappen heeft voor 2025 dan ook om zeer duidelijke veranderingen gevraagd. De RB21 moest minder peaky worden en een sterke voorkant hebben om onderstuur tegen te gaan. De verzoeken van Verstappen zijn in principe heel normaal en staan niet haaks op een bepaalde rijstijl van een andere coureur. Kort gezegd houdt dat in dat de problemen van Lawson maar gedeeltelijk toe te schrijven zijn aan de karakteristieken van de RB21 waar Verstappen om vroeg.
RacingNews365 heeft begrepen dat er geen extreme antidive zichtbaar is aan de voorkant en er variatie is aangebracht in de geometrie van de achterwielophanging. De RB21 zou 'zachter' zijn aan de voorkant om de belasting van de achterkant te verminderen. Vorig jaar zou de stijve voorkant de achterkant te veel hebben beïnvloed, waardoor het gedrag van de auto halverwege een snelle bocht onvoorspelbaar werd. Ook is er een link met de flexibiliteit van de voorvleugel.
Flexibel
Red Bull heeft vorig jaar al besloten om het beheer van de luchtstroom aan de onderkant niet te baseren op de flexibiliteit van de voorvleugel. De huidige, flexibele versie van de voorvleugel heeft geen nadrukkelijke functie voor het beheer van de luchtstroom bij verschillende rijhoogtes. De VCARB-01 waar Lawson mee reed gedurende 2024, had juist wél zo'n concept.
Zodoende garandeert de aerodynamica aan de voorkant vertrouwen bij het ingaan en middenin de bochten. Met de huidige configuratie van de RB21 kan dat vertrouwen alleen niet gegarandeerd worden. Als de vervanger van Lawson werd gekozen met het doel om het aantal punten in het constructeurskampioenschap te verhogen, is het aannemelijk dat Tsunoda minder gevoelig is voor veranderingen in de afstelling tussen de auto van Racing Bulls en de RB21.
RacingNews365 heeft begrepen dat het verschil tussen de twee Red Bulls hem vooral zit in aerodynamische eigenschappen, oftewel een verschillende verdeling van de belasting die door de auto wordt gegenereerd. Het gaat er niet om dat Red Bull wil bepalen welke van de twee auto's het beste presteert, maar eerder welke coureur zich het meest comfortabel voelt. Tsunoda zou dat verschil onmiddellijk moeten opmerken en zou zich moeten kunnen aanpassen aan de karakteristieken van de RB21. De setup zou, zoals gezegd, kunnen helpen om slechts enkele cruciale problemen op te lossen.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!