Red Bull is sinds de Grand Prix van Miami het initiatief kwijtgeraakt in de Formule 1. McLaren is constant sneller, waardoor Red Bull de leiding in het constructeurskampioenschap kwijtraakte. Max Verstappen heeft de leidende positie in het coureursklassement nog wel in handen en moet zijn titel zien veilig te stellen. Een grote update in Austin moet hem helpen in zijn jacht, maar wat gaat Red Bull allemaal veranderen? Paolo Filisetti legt het je uit in deel 2 van de analyse over Red Bull. Deel 1 is hieronder te lezen.
Anderen bekeken ook:
De update die de engineers van Red Bull voorbereiden kunnen alleen van aerodynamische aard zijn. Het is wegens de budget cap én de beschikbare tijd niet mogelijk om structurele veranderingen door te voeren. Denk bijvoorbeeld aan de verpakking van het koelsysteem of een aanpassing van de bewegende configuratie van de ophangingen.
In wezen is het doel van Red Bull om de kritieke punten van de auto te verzachten, zodat Verstappen weer vertrouwen krijgt in de reacties van de RB20. Zoals we in het eerste deel van deze analyse hebben beschreven, hebben de problemen, die geleidelijk aan onbeheersbaar zijn geworden, betrekking op onderstuur én instabiliteit tussen de voor- en achteras in de hogesnelheidsbochten.
RacingNews365 heeft begrepen dat het voorste deel van de vloer wordt aangepakt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de druk onder de vloer, in het eerste deel van de Venturi-kanalen, verandert. Eerder werd al een 'bollere' diffuser geïntroduceerd in Azerbeidzjan. Het is moeilijk voor te stellen hoe de kromming van de stroomgeleiders en vooral het beheer van turbulentie aan de zijkant van de vloer zullen worden herzien, maar dit zijn wel de gebieden die de grootste veranderingen zullen ondergaan.
Daar komt bij dat de voorvleugel wordt aangepast. Een herziene constructie van de vleugel stelt het team in staat om de flexibiliteit van hun elementen te benutten, zoals Ferrari deed in Singapore en McLaren al langer toepast. Het doel is echter niet alleen om de prestaties te verbeteren. De flexibiliteit van de profielen van de voorvleugel maakt het in theorie mogelijk om de flaps groter te maken, waardoor ze meer belasting kunnen leveren bij lage snelheden en het ingaan van bochten.
Het is duidelijk dat het logische oplossingen zijn voor zeer specifieke en beperkende problemen. Het kan niet beschouwd worden als oplossingen die het dynamische gedrag van de RB20 volledig omgooien. Het is daarom glashelder dat het succes van deze maatregelen uitsluitend zal worden afgemeten aan de feedback van de coureurs, in het bijzonder van Verstappen. Hij moet terugkeren naar een situatie die hem in staat stelt om het maximale uit de auto te halen. Verstappen heeft niets minder nodig om zijn voorsprong op Norris te verdedigen.
Vloer
De vloer wordt aan de voorkant aangepast, vooral ter hoogte van de stroomverdelers. Een cruciale verandering is de zijrand van de vloer om de luchtturbulentie naar de achterkant onder controle te krijgen.
Voorvleugel
Een herziene constructie met een beter gecontroleerde flexibiliteit van het geheel een ander element dat haar debuut zal maken in Austin.
Ook interessant:
De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!