Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Reden voor dubbele diskwalificatie McLaren onthuld

Lando Norris en Oscar Piastri werden na de Grand Prix van Las Vegas uit de uitslag geschrapt. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat er is gebeurd.

XPB 1365523 Hi Res
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De diskwalificatie van beide McLarens na de GP van Las Vegas is een ijskoude douche voor het team uit Woking. Max Verstappen is Lando Norris tot op 24 punten genaderd na zijn overwinning en staat nu gevaarlijk dichtbij. McLaren had vanaf de kwalificatie gekozen voor een afstelling met meer aerodynamica dan ideaal zou zijn op dit circuit.

Het team kopieerde in feite de keuze die Mercedes in 2024 had gemaakt. De keuze viel op een vleugelconfiguratie a la België, die dus in staat was om meer downforce te genereren. Dat is nuttig om de opwarming van de banden te versnellen, wat door de lage temperaturen in Las Vegas bemoeilijkt werd. De overmatige slijtage van de vloerplank werd veroorzaakt door het ontstaan van porpoising, een fenomeen dat zich noch tijdens de vrije trainingen, noch in de kwalificatie had gemanifesteerd.

Het is echter wel bekend dat het verergert bij bijzonder lage rijhoogtes. Bovendien werd de race op droog asfalt verreden, in tegenstelling tot de vrije trainingen en kwalificatie. Dat heeft de technici van het team uit Woking misleid.

Kettingreactie

In de race zorgde meer grip ervoor dat hogere snelheden werden bereikt, wat dus meer verticale belasting genereerde. De gebruikte rijhoogtes, of beter gezegd, de stijfheid van de torsiestangen van de MCL39, bleek uiteindelijk onvoldoende om het veelvuldige stuiteren van de MCL39 te beperken. 

Doordat er geen enkele longrun met slicks is uitgevoerd tijdens de vrije trainingen, ontstond de fout. Het werd ook ingegeven door de wens om de MCL39 competitiever te maken op een circuit dat niet goed bij deze auto leek te passen. De poleposition van Norris kan in dat opzicht een sterk teken zijn. McLaren kwam naar Nevada niet met het doel om alleen de schade te beperken, maar ook met de bedoeling het technische verwachtingspatroon te doorbreken.

Pushen op setup-niveau om de performance te verhogen betekent rijden met lage rijhoogtes. Het feit dat de long run met slicks niet werd uitgevoerd, zorgde ervoor dat de simulatorvoorspellingen ook wat porpoising betreft een verwoestend effect hadden.

Je zou kunnen zeggen dat het team conservatiever had kunnen zijn vanwege de ruime voorsprong in het kampioenschap, maar dat zou hooguit een vijfde of zesde plaats hebben opgeleverd, juist omdat de performance dan niet op niveau zou zijn geweest. In dat geval zouden het 15 of 17 punten verlies geweest zijn ten opzichte van Verstappen, en geen 25.

Praat mee!

x
Titelstrijd Jos Verstappen fileert McLaren en Norris: "Denken alleen maar aan Max"