Na de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten ging het volop over wat nu wel en niet is toegestaan in gevecht met elkaar. En de regels die wel expliciet beschreven staan, kloppen die eigenlijk nog wel? Zijn die nog wel zo logisch als ooit gedacht werd?
Het vraagstuk stond opnieuw in de spotlights in Mexico en veranderingen lijken aanstaande te zijn. Niet meer dit seizoen, want daar lijkt één, niet genoemde coureur, een stokje voor te steken. Dat is wat we op kunnen maken uit de woorden van GPDA-voorzitter George Russell tegenover onder andere RacingNews365.
"De stewards zijn het helemaal met ons eens over het feit dat er wat moet veranderen", zo begint hij. "Zij (de stewards, red.) zetten in op aanpassingen voor 2025, zodat alles dit jaar nog gelijk blijft, terwijl 19 van de 20 coureurs zeiden: 'als de regels niet kloppen, laten we ze dan vandaag nog veranderen'."
Russell is blij dat de incidenten met een hoofdrol voor Max Verstappen in Mexico bestraft werden. "Daar ben ik blij om en ik denk dat we ook in Brazilië niet meer weg zullen komen met wat we in de VS en Mexico gezien hebben."
"Soms lijkt het wat moeilijker om veranderingen door te voeren, omdat je afhankelijk bent van een stemming, maar zoals ik al zei, delen 19 van de 20 coureurs de mening over wat er moet veranderen. Als je kijkt naar het aantal manoeuvres, gaat het voorbij aan entertainment en voorbij aan sportiviteit."
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
WilSchilder
Het lijkt mij oliedom om niet onmiddellijk duidelijkheid te scheppen over de regels. Vinden jullie het zo vermakelijk om deze chaos te zien. Bah en nog eens Bah. Wat een domkoppen. Het zal wel weer aan Max liggen zeker, o zo makkelijk om hem de zwarte piet toe te spelen. De Stewards zijn buiten hun boekje gegaan door met twee maten te meten en dat doen ze elke keer
Dit bericht is aangepast op:
Pieter333
Ja meneer Walgstra, bronnen graag.
Henk-Jan H
En wij maar raden wie die ene coureur is? Houd dit soort dingen binnenskamers lelijke slang die je bent!
CvM
Inderdaad, zeer onprofessioneel en stemmingmakerij.
turbohenkie
@Henk-Jan H , zou met niets verbazen als het Magnussen is geweest, helaas heb ook ik geen glazen bol en blijft het gissen 😁😁
Olaf Bodde
Russel hoort onpartijdig te zijn als voorzitter.. nou.. wat onpartijdig .
F1fansince1991
Als je voorzitter bent van de GDPA hoor je niet zo publiekelijk een collega zo een mes in de rug te steken. Wat een misselijk ventje is het toch
raindust
Als hij diegene bij naam had genoemd was in het met je eens geweest. Maar dat doet ie niet dus hij doet niks verkeerd. Voor hetzelfde geld was het albon of perez geweest.
Rik85
En we weten niet eens zeker wie degene is, maar klaar blijkelijk hebben de Max fans als hun oordeel klaar. Russell zegt hier inderdaad weinig verkeerd en noemt de feiten.
Pole
Door aantallen te noemen creëert hij onrust en dat doet hij bewust zeer misselijk
ArribaAndale
Ja precies omdat de aantallen voor en tegen zo uitzonderlijk zijn is het pure stemmingmakerij en nergens voor nodig. Daar mag je als voorzitter nooit mee naar buiten komen ook al wordt er geen naam van die ene genoemd. Behalve erg dom ook nog eens schijnheilig achterbaks!
Johnson John
het gaat nog zover komen dat als er een auto een andere auto nadert de een links en de ander rechts moet gaan rijden. bij inhaalacties, om verdedigen helemaal te vermijden, wordt de motor van de verdedigende partij gedurende de actie van afstand uitgeschakeld. let wel: dit is alleen van toepassing op niet-britse coureurs. voor britse coureurs gelden deze regels natuurlijk niet.
Dit bericht is aangepast op:
Frank Verhoeve
Wat verwacht je van zo’n engelse droplul. Die gooit weer een balletje op om onrust te veroorzaken. En al zou het Verstappen zijn ieder zijn eigen mening hierover.
nanne-visser#13728
Vanaf 2026 krijgen de auto's richtingaanwijzers. En als je wilt inhalen, dan moet je het eerst vermelden en dan richting aangeven. En ja, alleen links inhalen.
ONWYZ
Op dat eiland halen ze rechts in 😂
nanne-visser#13728
Ach dan de op plekken waar ze links rijden alleen rechts inhalen. En plekken waar ze rechts rijden alleen linkse inhalen. Opgelost.
Paydriver
19 van 20? En de rest? De GPDA heeft toch meer leden?
Dit bericht is aangepast op:
Han Smit
Zijn Britse aard komt weer boven....
Rik85
Waarom is dat een Britse aard?
KMT
Kijk wat iedereen er van vind is eigenlijk niet relevant. Want ik heb alle wedstrijd gezien waarbij er al Meerdere fouten worden gemaakt door Max zijn race manager. Ook is de auto veel te langzaam waardoor Max in een andere modus gaat rijden om te overleven. Ik heb mij echt zitten te ergeren aan meerdere races. Ik mis het team van het begin van het jaar het liep goed. Tot na race 7 en 8. De auto is totaal anders de auto van Norris rijd binnen 10 ronden compleet weg bij Leclare en haalde ook nog de snelste race ronde ik snap dat Max dan denk waarom is de auto nu anders. Bij Max is er maar 1 ding winnen Redbull er is werk aan de winkel !!! Max blijft echt niet zo door gaan want aan Perrez heeft hij niets
Johnson John
max rijdt zoals al altijd in de racerij gereden wordt. en zoals het hoort.
Pete33
wat een droeftoeters. Willen ze weer terug naar de tijd voor Max, netjes achter elkaar rijden en niet inhalen. Max zorgt voor actie, de Fia en Liberty zouden hem een bonus moeten geven! De bestaande regel is natuurlijk bull, of je buitenom mag inhalen, en de man aan de binnenkant moet dan maar remmen.
M F
Achja max kan alleen maar winnen door een snelle auto te hebben, of door gemeen te spelen. Hij laat zien dat hij inderdaad niet de beste coureur is.
MdGL
Omg nog zo’n een. Waar komt al dat volk ineens vandaan?
Hamil_Ton
Wat hij insinueert is dat er sinds de race van gisteren een meeting is geweest van de gpda, terwijl iedereen weet dat dat niet zo is. PS: En wie is er tegen? George zelf... ;)
Dit bericht is aangepast op:
Willem Steen
Max hadden ze een waarschuwing moeten geven, omdat hij nog niet wist dat hij bestraft zou worden, Leclerc zou 2 X zo zwaar bestraft moeten worden. Mijn mening is dat ze allebei geen staf verdienen, hebben we het nog niet eens over het vingertje van Lawson, dat persoons gericht was. De FIA zou zelf een staf moeten krijgen, De F1 wordt een sport net als Amerikaans worstelen alleen show, en veel geld verdienen, ik zeg mijn abonnement volgend jaar op, want ik hou van echt racen, en niet van huilen bakken.
Dit bericht is aangepast op:
RoBoRacer
Je kan ervan vinden wat je wilt, maar onze Willem is het wel lekker kwijt. 😅
raindust
Tjonge jonge. Wat een commentaar weer. Om van te janken. Misschien was verstappen wel voor en wil hij ook duidelijkheid over wat mag en wat niet mag. Waarom zou max tegen zijn? Ik heb nog nooit zo’n clubje mensen gezien die zo in de slachtofferrol kruipen.. lekker dingen zelf invullen en dan gaan bashen op een ongefundeerde mening. Kleuterschool
TheRocketman
Ja, maar jij snapt het niet… het zijn allemaal Britten, en dat zijn eilandbewoners met een laag iq (lees net dat door drugsgebruikende voorouders komt) en die zijn allemaal tegen Max 😭😫😫😭 verslaggevers, stewards allemaal Brits 🤮 monteurs, teambazen, engineers bijna allemaal Britten die er alleen maar op uit zijn iemand met een ander paspoort uit de sport te kieperen 😭😫😫😭 dat je dat niet snapt 😉
Pientje123
@bas, je mist duidelijk het sarcasme van Rocketman.
willem H
@raindust Ja, het commentaar is niet misselijk. Veel ervan gaat mij ook te ver en is inderdaad kleuterschool niveau. Ik ben echter wel van mening dat Russell dit nooit zo had moeten zeggen. Na zo'n mededeling van Russell volgend op wat er gebeurde de afgelopen 2 weekenden, kun je gewoon voorspellen in welke richting velen gaan kijken en dat kan nooit de bedoeling zijn van die vergadering. En wat je zegt, Max was misschien wel voor, maar velen zullen door deze opmerking anders denken. Russell had er slim aan gedaan door gewoon te zeggen dat er geen meerderheid was voor wijzigingen, verder niets.
jan55en
19 van 20 is in mijn boekje nog steeds een meerderheid. Het is echter niet unaniem 😉 Hij had inderdaad beter kunnen aangeven dat niet iedereen deze wijziging in een nog lopend seizoen door wilde voeren.
louis-eijssen#48381
Die etalagepop moet zijn bek houden hij brengt Mercedes op de rand van faillissement!! Kan alleen maar goed parkeren in de muur.
TheRocketman
Sterke argumenten , inhoudelijk ook erg goed geformuleerd… top! 👍🏻
RacetERM
Elke regel is of je het aanpast of niet arbitrair en wordt door stewards niet consequent uitgevoerd. Nu is het Max maar straks is het weer een andere coureur. Als ik zie hoe Max nu in de wedstrijd staat, dan zie ik hem in 2026 stoppen in de F1. Het plezier is weg, maar hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind.
RSCS
Gaat er niet eens om wie die ene coureur is. Voorkomen moet worden dat we naar 20 autootjes zitten te kijken die alleen nog rondjes rijden en inhalen alleen nog een luxe wordt voor de snelste auto en het lef en durf van een rijder niet meer ter zake doet. Clean racen houdt in ook dat er op het scherpst van de snede wordt gereden en soms eroverheen.
Dit bericht is aangepast op:
E.B.2024nl
De ziel wordt uit de sport gerukt. Het is als je hebt een ijsje maar je mag er niet aan likken. Je krijgt een fiets maar je mag er niet op fietsen. Je bent jarig maar je mag het niet vieren. Je krijgt een tennisracket maar geen tennisballen. Je krijgt een raceauto maar je mag niet racen.Hoe kinderachtig het ook allemaal klinkt. Ik denk dat Max er mee gaat kappen op deze manier.
Dit bericht is aangepast op:
Peremans
Waarschijnlijk komen er nu knipperlichten op de wagen, om aan te geven aan welke kant je mag passeren.
MdGL
Denk dat ze vooraf gaan afspreken wie per wedstrijd mag inhalen en mag winnen. De FIA blij want dan wordt het kampioenschap altijd in de laatste ronde vh seizoen beslist.
Fedal
Daarom vind ik formule 1 absoluut geen echte racesport meer...teveel nieuwe regeltjes die er elk jaar bijkomen. Kijk eens naar nascar...daar mag je elkaar gerust afsnijden, elkaar tegen de saferwall aan laten rijden en er wordt zoals bij elke cracesport hoort nog bij getankt. Het lijkt wel alsof de f1 een klasse wordt voor kleine kindertjes en niet voor echte "mannen".
Mracel
Er moet wel meer veranderd worden, dan alleen wat regels. Er wordt nu gebruik gemaakt van regels om het mogelijk te maken dat iemand inhaalt. Buitenom inhalen? Het mag wat mij betreft, maar dan moet je wel echt heel goed je best doen. Je moet dat niet gaan faciliteren met regels. Buitenom inhalen betekent dat je buiten de baan wordt gezet! Dat is les 1 in het handboek racen en in de meeste raceklasses is dat ook zo. Zo niet in de F1. Ik begrijp ook wel dat het in de F1 dan bijna onmogelijk wordt om zo in te halen, maar misschien is dat ook wel het grootste probleem. Inhalen in de F1 is met deze auto’s zo lastig, waardoor er allerlei regels worden gemaakt, om het toch mogelijk te maken. Kunstmatig dus. Ga terug naar de basis van het racen en bouw auto’s waarmee op die manier geracet kan worden. Zorg voor ‘natuurlijke’ barrières en als die er niet zijn dan kan er dus gereden worden. Als er niet gereden mag worden, zet dan iets neer dat in de weg staat. Simplistisch gedacht? Neem een voorbeeld aan andere raceklasses. Kijk eens naar Indycar op roadcorses.
Matthieu Bazen
De regels veranderen tijdens een seizoen is toch van de gekke? In het voetbal veranderen ze tijdens een seizoen toch ook niet ineens?
pgrootveld1526414663
Beetje onprofessioneel van de voorzitter om de cijfers zo naar buiten te brengen.
willempie47
Wat een stortvloed aan treurige reacties. We kijken met z'n allen naar F1, omdat we autoracen leuk vinden. Moeten we dan echt allemaal zo tegen elkaar te keer gaan. Doen jullie dat ook allemaal tegen je vrouw, kinderen en collega's als een ander toevallig rood mooi vindt en jij blauw? Misschien allemaal vandaag even niet meer reageren en eens even allemaal nadenken waarom we zo tegen elkaar te keer gaan. En dan morgen op staan met een andere mindset en het nog eens proberen. Succes allemaal
Abraksan
Damn het zal wel aan mij liggen, maar wat een reacties…. Een hoop verwijten, persoonlijke aanvallen en aannames… terwijl niemand van ons er überhaupt bij is geweest, we verder niemand van de rijders persoonlijk kennen en al helemaal niet in de hoofden van andere kunnen kijken.
Sjaak76
Beste oplossing is al dat extra asfalt verwijderen en gewoon weer grindbakken of een muur plaatsen. Geen gezeur met buitenom inhalen of tracklimits, gewoon weer racen zoals het moet
Harry Akkerboom
Advies voor Max ,hou op met die poppenkast die F1 heet .
Perisma
Wie zegt dat die ene Max Verstappen is? Zo doet Russel het overkomen misschien. Max Verstappen is van duidelijke regels, afspraken en gelijke behandeling als regels overtreden worden. Hij zal daar altijd in voor zijn als daar wat in veranderd moet worden, zolang er maar eensgezindheid en duidelijlheid is en niet met 2 maten gemeten word. Wat echter wel zo is, is dat Max Verstappen ten alle tijde het randje opzoekt wat de huidige regels mogelijk maken. Misschiens soms iets te maar als je niet het uiterste eruit haalt en strijdt, zal je ook nooit winnen.
Dit bericht is aangepast op:
NTurfkruier
Tja zet een Britse steward in om een strafmaat te bepalen, dan zal dat nooit nadelig zijn voor de Britse rijder. Wel vind ik er niet netjes geraced werdt door Max, en dat het conflict, op de baan, gezocht werdt. Het grote probleem wat ik heb met de Stewards is de wisselvalligheid van de tijdstraffen. Het kan niet zo zijn dat er met 2 maten gemeten wordt, door de Stewards dat gaat ten koste van betrouwbaarheid.
Dit bericht is aangepast op: