Daar waar er meestal geen nieuwe updates worden meegenomen naar het smalle stratencircuit van Monaco, was dat toch iets anders voor het team van Mercedes. Het team uit Brackley kwam namelijk op de proppen met een gloednieuwe voorvleugel, maar die was alleen bestemd voor George Russell. Lewis Hamilton liet zich al ontvallen dat hij niet verbaasd was dat hij daarom achter zijn teamgenoot stond in de kwalificatie.
Maar waarom was er slechts één nieuwe voorvleugel beschikbaar in Monaco? Andrew Shovlin legt het uit in de debrief van Mercedes. "In Montreal willen we een racehoeveelheid voorvleugels meenemen en dat zijn er normaal gesproken minimaal drie. Zo heb je er een op elke auto en dan heb je nog een reservevleugel over voor het geval dat er iets gebeurt. Maar we maken er geen drie in één keer, we maken eerst de eerste, dan de tweede en daarna de derde. Het resultaat was dat we er een hadden die we mee konden nemen naar Monaco en voor vrijdag klaar konden hebben voor het weekend", zo vertelt Shovlin.
"Een tijdje geleden vroegen de coureurs waarom we altijd wachten tot we een volledige set hebben. Waarom laten we niet één van ons ermee rijden? We waren het met ze eens dat gezien de situatie van het team qua performance, dat we moeten verbeteren en moeten leren. Het is heel goed om verschillende specs op de auto te hebben om dat te doen. We waren het er met de coureurs over eens dat waar we nu staan, we er graag één mee naar het circuit zouden nemen en daar waren ze allebei blij mee."
'Verlaat verjaardagscadeau'
Maar toen kwam de kwestie voor te liggen: komt de voorvleugel op de auto van Russell of Hamilton. "De moeilijke vraag was: hoe beslissen we wie het gaat runnen? Maar Lewis zei: als we hiermee gaan starten, laat George dan in Monaco rijden. Er zullen in de toekomst races zijn waar we een enkele update hebben en natuurlijk wisselen we elkaar vanaf hier gewoon af. Maar Lewis maakte die beslissing heel eenvoudig voor ons."
Maar volgens George Russell zit het iets anders in elkaar. "Er was dit weekend één voorvleugel en op dinsdag was afgesproken dat we zouden tossen om te zien wie hem zou krijgen. Lewis zei dat hij de vleugel op de sim had geprobeerd en dat hij het goed vond dat ik het dit weekend zou gebruiken, omdat het niet zonder risico is", zo vertelt Russell in gesprek met Channel 4.
“Als we een fout zouden maken in de kwalificatie en de vleugel zou beschadigen, is dat natuurlijk één voorvleugel die we nooit meer kunnen gebruiken. En dan zou je vanuit de pitstraat moeten starten. Ik nam graag het risico om hem te gebruiken en ik vond het een verlaat verjaardagscadeau door te zeggen dat ik hem mocht gebruiken", zo sluit Russell af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Karrenmaar
Ik snap er niks van, maar goed.
Vroem…
Warrig verhaal.
peter dirkx
Niemand snapt er nog iets van. Je bent niet de enige.
Angelisa
Volgens mij staat een film carrière Hamilton niets meer in de weg. De man liegt werkelijk over alles. De vermoorde onschuld spelen en dan zelf het voorstel maken dat Russel ermee "mag" rijden. Want, als het niets wordt en er vanuit de pits moet worden gestart, kan hij misschien wel eens voor Russel eindigen. Helaas, de vleugel werkte.
Dit bericht is aangepast op:
peter dirkx
Geen touw aan vast te knopen. Bij merc zijn volledig de weg kwijt. Niet alleen bij interviews, maar ook tijdens de raceweekenden.
Monic Armiento-Hissink
Ik heb dit verhaal elders al voorbij zien komen maar het is hier een beetje moeilijk verwoord. Er was maar een voorvleugel beschikbaar en volgens George hebben ze erom getost wie hem op de auto kreeg. LH zou volgens hemzelf en Toto gezegd hebben dat George mocht hebben omdat als er iets zou gebeuren tijdens de kwalificatie, er uit de pitstraat gestart zou moeten worden. Mij klinkt dit weer als een excuus want het maakt niet uit als er met een van die twee iets in de kwalificatie gebeurd, er alsnog vanuit de pitstraat gestart moet worden. LH heeft naar het schijnt zich ook al negatief uitgelaten over hoe hij behandelt wordt en dat George een voorkeursbehandeling zou krijgen. Het riekt mij eerder naar het goed praten van de mindere prestaties van HL.
Sebsom
Hamilton komt al een flinke tijd met rare verhalen. Wat instellingen afstellingen en race inzicht vind ik hem niet van het hoogste niveau.
V8-Power R730
Hamilton en Russell hebben elk hun kwaliteiten, alleen zijn ze beiden momenteel niet erg geloofwaardig. Wolff idem dito, eerst vol lof en daarna teleurgesteld. Van top naar zero, ze moeten het alleen nog ff inzien en accepteren.