George Russell zou graag zien dat er een verbod wordt opgelegd aan Formule 1-personeel om alle 24 geplande races bij te wonen. In 2023 stonden er 24 races op de kalender, maar de Grand Prix van China en die van Italië in Imola werden geannuleerd.
Ondanks dat er twee races op de kalender geschrapt werden, was het nog steeds een drukbezette planning, wat resulteerde in meerdere triple headers en enorme verschuivingen in tijdszones. Zo waren de coureurs de ene week in Las Vegas, om vervolgens een week later al met 12 uur tijdsverschil in Abu Dhabi te rijden.
"Ik heb monteurs die ziek zijn"
Aangezien zowel China als Imola naar verwachting terugkeren in 2024, heeft aankomend seizoen een recordaantal races van 24 stuks, inclusief zes sprintweekenden. De laatste drie races zijn een triple header, waardoor Russell dus nu oproept om regels in te voeren om te voorkomen dat het F1-personeel, exclusief de coureurs natuurlijk, naar elke GP afreist: "Wij hebben het als coureurs het beste van iedereen in de paddock", zo begint de Brit tegenover de media, waaronder RacingNews365.
"Maar als circus zitten we in een ongelukkige positie vanwege de manier waarop we reizen. Ik heb zoveel monteurs die ziek zijn, en engineers, die echt gewoon worstelen met de constante verschuivingen van tijdszones. Het lichaam weet niet waar je bent, je moet eten op verschillende tijden, verblijven in verschillende hotels, met verschillende omgevingen en verschillende klimaten", zo legt hij uit.
"Het was behoorlijk ellendig"
"Het lichaam raakt in de war." En precies daarom zou de Mercedes-coureur graag zien dat een personeelslid verplicht niet meer elke race aanwezig mag zijn. "Ik denk dat er voor volgens jaar gesproken gaat worden over personeel dat niet bij elke race is. Ik denk dat dat goed zou zijn. Het is niet vol te houden voor 4000 mensen om 24 races per seizoen aanwezig te zijn. Zeker niet als je ziet hoe (de planning, red.) geografisch gezien nog steeds niet erg logisch is."
De afgelopen weken is hij zelf geveld door de griep: "Ik ben de afgelopen twee weken echt ziek geweest. Eerst in Vegas met hoge koorts, ik kon niet slapen en voelde me vreselijk. Daarna had ik een vreselijke hoest die me de hele week in de auto achtervolgd heeft. Ik hoestte elke ronde, maar als je vastgebonden zit in de auto, kan je niet ademen." Om goed te te kunnen hoesten, moet je namelijk goed in én uit kunnen ademen, waar in de bolide geen ruimte voor was: "Je kunt niet diep ademhalen om de hoest eruit te krijgen. Dus ik had het contant. Het was behoorlijk ellendig. Dus ik ben blij dat ik hem naar huis kon rijden toen ik de finishvlag zag", zo sluit de Mercedes-coureur af.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Bullsnake
Ik vind dat Russel gelijk heeft. Eigenlijk moeten alle coureurs/teambazen aangeven dat het zo niet meer kan voor die monteurs
Beverke
En dus minder races. Als eerste de sprintraces afschaffen, dat scheelt in ieder geval wat tijd en dus energie. Maar zoals vaker gezegd binnen de F1 coureurs/teams: Minder races ook. Niet alleen de technische mensen, maar het hele team moet fit zijn, ook George is ziek de laatste weken, dus allemaal minder. Extra monteurs om elkaar af te lossen is dus zeker geen oplossing.
deir712
Niet qua baantijd, F1-75, maar wel wat intensie betreft. Één training en dan vier keer vlammen (quali, shoot out, sprint race en race) is wat anders dan drie keer training en twee keer vlammen (quali en race).
Peet33
De Amerikanen willen alleen maar geld verdienen, The show must go on. Wat het personeel betreft, daar hebben we geen boodschap aan.
anita-zander#65569
Die Amis waren der einigen die der toeschouwers naar huis stuueden omdat der werktijd van der Beteiligung erop zat... Is Niet te geloven.. toch?
Riks7
Aangezien men ook moet letten op vervuilen van klimaat. Kan het niet zijn dat men zo verplaatsingen maakt.
DoejzPoohdini
Snap Russell wel, maar denk dat dit een onmogelijke en ook kostbare opgave wordt voor de teams. Geen idee met hoeveel man personeel een team zich rondom de auto begeeft, laten we zeggen 50. Als je daarmee gaat wisselen, dan zal de constantheid waarmee de teams presteren en hoe een team zichzelf ontwikkelt in het gedrang gaan komen… Zou zo de oplossing voor de druk gecreëerd door de organisatie niet of toch wel weten…. Geografisch herzien van het programma en een paar races minder misschien??
TwinN
@DoejzPoohdini. 50? Ik heb al gezocht maar kan het nergens vinden maar ik denk dat het waarschijnlijk een veelvoud is. Wat ik wel kan vinden is dat aan het begin van het seizoen, tijdens de corona periode, toen de races dus zonder publiek werden verreden, er een maximum aantal van 80 werknemers per team op het circuit gold, om de races überhaupt mogelijk te kunnen maken. Dat dus. Dat zal dus nu ongetwijfeld een veelvoud zijn. Hoeveel precies weet ik niet, maar ik ga nog even zoeken. Maar los daarvan, dat wat jij al zegt: "Als je daarmee gaat wisselen, dan zal de constantheid waarmee de teams presteren en hoe een team zichzelf ontwikkelt in het gedrang gaan komen". En daar ben ik het roerend mee eens.
Dit bericht is aangepast op:
Rob Augenbroe
Is dat zo moeilijk 4000 gedeeld door 10 teams? Dan weet je hoeveel man personeel elk team heeft
DoejzPoohdini
Ooit wel eens gehoord van dyscalculie…. Gelukkig zijn er altijd mensen die goed kunnen rekenen 😉
Dit bericht is aangepast op:
Rowinja Chrisbroe
@DoejzPoohdini wel apart dat jij en tribe die reageren dyscalculie hebben. Daarbij als in het artikel gesproken wordt over 4000 man de aanname 50 voor mij ook erg laag is. Maar goed ik weet niet hoe dyscalculie werkt
Frnks
Helemaal mee eens. Het is ook een onlogische volgorde. Als ze nu eerst eens een betere verdeling maken, dus Europa bij elkaar, Amerika en Azie/Australie. Ik bedoel, ze schaffen de bandenwarmers af om de voetafdruk te verkleinen maar reizen van hot naar her. En 24 races, kom op zeg, zeker de monteurs e.d. zijn er eerder dan de coureurs, vertrekken later dus zijn per race minimaal 6 dagen bezig schat ik in. Niemand anders zou dit voor een baas in loondienst doen, je moet dus ook nog eens helemaal gek zijn van het spelletje. Als je de impact van 22 races al ziet dan vrees je toch voor 24. Ik zeg minimaal 2 eraf, het liefst 3 of 4. En ja, ik kijk elke GP met veel plezier maar ben al langer van mening dat het teveel is. En geld vergoedt veel maar lang niet alles. Ik bewonder al die mensen wel hoor.
Dit bericht is aangepast op:
Formula1fan
Terecht punt, maar het zal een uitdaging worden om voor bepaalde functies 2 man beschikbaar te hebben in plaats van 1. Dat wordt noodgedwongen schuiven met contracten en hoe past dit binnen de budgetcap? Verder wel knap dat hij het met zijn gesteldheid alsnog beter deed dan zijn kerngezonde teamgenoot :-)
Jacco Walbeek
De budgetcap kan je hier ook gewoon op aanpassen. Of er moet elders bespaard worden. Catering ofzo ;) Als de regels voor iedereen hetzelfde zijn is het niet zon probleem toch?
stephan-k#91192
Ik ben het er niet mee eens. Hij kan ook voor een baas in een fabriek gaan werken, 5 dagen in de week, 5 weken vrij per jaar en de weekenden vrij. Voor 1500 netto in de maand. Maar ze hebben nu 3 maanden een stop met af en toe wat dingetjes, 3 weken vakantie en tussendoor ook vaak een aantal dagen niks. En dan het loonverschil. Maar we zien dit vaker bij de jeugd van tegenwoordig. Werken? Liever niet. Echte coureurs hoor je niet mopperen.
Dit bericht is aangepast op:
Frnks
Het gaat over het andere personeel, monteurs en technici e.d. Russel moppert ook niet over zijn situatie, hij zegt "politiek" dat het niet over de coureurs gaat
diablophotos
Hij heeft 100% gelijk, echter is er niets aan te doen vrees ik. Misschien wereldwijd als fans een aantal races boycotten. Ik weet wel een paar leuke 🌵🐪
Peet33
👍 .......... 👍
Vince Velzen
Er is wel wat aan te doen. Het schema is ingegeven door omzet. Als de organisatie minder geld wil maken kan er minder geraced/gereisd worden. Hm, eigenlijk is er inderdaad niks aan te doen.... ;-)
kev-out
Als ze 24 races gaan doen zouden ze 2 pauzes van 3 weken in moeten lassen. Door bijvoorbeeld de races zo in te delen. 3-2-3 3 weken pauze 3-2-3 3 weken pauze 3-2-3. maar dat zal waarschijnlijk praktisch niet haalbaar zijn.
Dit bericht is aangepast op:
CobusDc72
Maximaal 21 races per jaar, dan kun je het vanaf Maart t/m November mooi uitvlakken. En dan voor de zomerstop 1x 3 weekends achter elkaar in Europa en voor Amerika mag Las Vegas er van mij wel af. Dat lijkt mij meer dan zat.
schai
Maximaal 17 races per jaar
Sjoerd Gersonius
Als ze nou eens de opbouwdag van woensdag naar donderdag doen, en de persmomenten ook op vrijdag. Daarnaast de hele F1 het transport uitbesteden zodat deze monteurs niet al op dinsdag aanwezig moeten zijn. Ze kunnen alle kisten met een bepaald nummer toch wel op de juiste plaats laten zetten door externen a.d.h.v. een plattegrond. Scheelt 2 werkdagen voor de monteurs en 1 dag voor de coureurs.
Dit bericht is aangepast op:
Mr.IDgafos
Er zijn mensen die ermee kunnen omgaan en mensen die er last van hebben. Ik zou er ook last van hebben, ik merk de zomer- en wintertijd al. Het is natuurlijk wel lastig om daar de juiste regels voor te maken, want er zijn mensen die dit juist willen en geweldig vinden en die moet je niet door deze regels uitschakelen. Maar aan de nadere kant bescherm je er wel weer die mensen mee die er wel last van hebben. Maar hoe willen ze die gaten opvangen, je heb ook met een budget te maken. Het idee is niet slecht, maar hoe ga je het goed aanpakken??
Scoot
De teams zullen toch zelf voor de arbeidsomstandigheden voor hun werknemers moeten zorgen zoals elk bedrijf. En als de werknemers verandering willen zullen ze in actie moeten komen, door overleg of in het ergste geval door staking. Het blijft een werkgever/ werknemers zaak, en geen item voor de FIA
Karrenmaar
Mensen die het hebben over "Ik heb monteurs" of "Mijn mensen dit" zijn veel te veel bezig met status. De personeel is niet je eigendom en als je zo spreekt denk je werkelijk dat je ver boven ze staat. Het leuke is dat het compleet tegengesteld werkt: niemand wil voor zo'n kwal werken.
JemKi
Ik ben het met RUS eens. 24 wedstrijden, misschien beetje beter de wereld rond. Maaaar niet alleen de crews wisselen maar ook de coureurs. Nieuwelingen lekker laten racen ipv alleen maar wat trainingsrondjes laten doen. Maakt het lekker spannend. Vroeger hadden teams de T-car, een derde auto. Die kunnen ze dan inzetten. En de budgetcap daarvoor ook iets aanpassen. Dat kan ook omdat er dan meer verdiend wordt.
Berry1981
Allemaal klagen klagen, maar wel akkoord gaan met de kalender van 2024 waar geëindigd wordt met een tripple header