Ferrari zit sinds de Grand Prix van Canada in een neerwaartse spiraal en lijkt daar voorlopig niet uit te komen. In de afgelopen vier races wist alleen Carlos Sainz in Oostenrijk een podiumplek te pakken, maar dat had vooral te maken met de touché tussen Max Verstappen en Lando Norris. Voor de rest komt de Scuderia niet meer in het stuk voor wat betreft de bovenste plaatsen en is het team afgezakt naar de vierde plek in de rangorde.
Ook op Silverstone moest Ferrari haar meerdere erkennen in Mercedes, Red Bull en McLaren. Sainz eindigde op de vijfde plek, terwijl zijn teamgenoot Charles Leclerc er helemaal niet aan te pas kwam door verkeerde keuzes aan de pitmuur. Toch is Sainz tevreden met zijn optreden tijdens de Grand Prix.
"Ik ben vooral blij met de race. Ook al waren we niet snel genoeg in volledig droge of volledig natte omstandigheden, we hadden alle calls voor de pitstops goed. En vooral in het midden van de race, toen we op slicks reden op een natte baan, slaagde ik erin om de coureurs die op de podiumplekken lagen nog tot zes of zeven seconden te naderen. En we plaatsten onszelf in de strijd voor het podium, maar zodra het helemaal droog of nat was, waren we gewoon niet snel genoeg."
Anderen bekeken ook:
Auto van Imola
Sainz vervolgt zijn verhaal: "We voerden een perfecte race uit. De keuzes voor de banden waren goed, net als de calls op de radio. Het is gewoon jammer dat we niet sneller waren in het eerste deel van de race, sneller waren op de intermediates of sneller waren aan het eind, want ik heb het gevoel dat we 100% mee hadden kunnen strijden om het podium of de overwinning. Maar ik ben toch heel blij met het extra punt voor de snelste raceronde. Het is gewoon spijtig dat ik niet dichterbij zat aan het begin of aan het einde, want dit was een van de races waar ik het gevoel had dat ik een goede kans had."
Daarbij komt het feit dat de upgrades van Ferrari niet echt lijken te werken, waarbij zelfs de keuze werd gemaakt om de upgrades van de auto af te halen. Hoe kijkt Sainz daarnaar? "Het is zeker niet goed genoeg. We rijden in principe met dezelfde auto als in Imola. Sinds Imola heeft iedereen de auto geüpgraded en heeft de concurrentie waarschijnlijk een paar tienden aan performance gevonden, terwijl wij moesten terugschakelen. We hebben twee of drie maanden tijd in de windtunnel verloren en hebben drie maanden lang geen performance kunnen vinden. We hebben de laatste tijd overduidelijk niet de juiste beslissingen genomen", zo vervolgt de Spanjaard.
"Ik heb het gevoel dat we tijdens de race op Silverstone in ieder geval een back-to-basics benadering hadden. We zijn dus teruggegaan naar een auto waarvan we weten dat die goed was in Imola. We moeten de auto vanaf hier gewoon upgraden, maar het is helaas duidelijk dat onze rivalen een flinke voorsprong hebben. Ik vertrouw erop dat het team op elk circuit het juiste zal doen tot er een solide pakket komt, waardoor de auto niet meer stuitert op hoge snelheid en goed is in de lagesnelheidsbochten. Dan zullen we weer overwegen om het gevecht aan te gaan met de top drie teams", zo sluit Sainz af.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!