vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Silverstone, de plaats waar Formule 1 thuiskomt

Twintig keer per jaar wordt de autosportliefhebber verwend met een Formule 1-race. Het is een aantal dat door de jaren heen flink gestegen is: zo werden er in 1996 bijvoorbeeld zestien races gehouden, dertig jaar daarvoor waren het er slechts negen. Eén race blijft als rode draad door de geschiedenis lopen: de Britse Grand Prix, en dan met name de wedstrijd op het circuit van Silverstone.

Zondag 13 mei 1950 is een belangrijke dag in de historie van de F1: op die dag wordt de allereerste race in de koningsklasse van de autosport verreden. Plaats van handeling is, jawel - Silverstone. Rond het voormalige vliegveld, dat dienst deed tijdens de Tweede Wereldoorlog, is een razendsnelle baan uitgezet. De Italiaan Farina, coureur van Alfa Romeo, zegeviert.

Waar de Formule 1 in de beginjaren vooral een Italiaans feestje is, reikt de sport hogere hoogten als Britse liefhebbers zich melden. In de jaren ’60 smullen de fans van heftige gevechten tussen enerzijds Ferrari en anderzijds Britse ‘self made’-stallen als BRM, Lotus en Cooper. Ook coureurs Jack Brabham (een Australiër) en Bruce McLaren (Nieuw-Zeeland) richen teams op, waarvan de basis op het Britse eiland ligt. De Britse garagisti (‘Bob de Bouwers’, zoals de legendarische Enzo Ferrari ze neerbuigend noemt) doen de ene na de andere geniale vondst.

Groot-Brittannië wordt het epicentrum van de autosport, en met name de Formule 1. Topcoureurs als Graham Hill, Jim Clark, Jackie Stewart en John Surtees verdelen onderling negen wereldtitels. Om iedere Britse fan aan zijn trekken te laten komen wordt de wedstrijd langs de oude vliegveldbanen op Silverstone afgewisseld met die op Brands Hatch – de banen mogen om en om een Grand Prix organiseren.

Nadat Brands Hatch van de kalender verdwijnt, krijgt Silverstone het alleenrecht voor de Britse Grand Prix terug. Ondanks dat het circuit door de jaren heen behoorlijk aan verandering onderhevig is geweest – de laatste grote makeover dateert van 2010 – blijft het een belangrijke voor de teams. In de jaren ’90, toen er nog geen limiet was om wat betreft het aantal testdagen, was vrijwel elk team (op Ferrari na, uiteraard) gevestigd rond Silverstone. Rijders die toen Formule 1-coureur waren, hebben duizenden testkilometers afgelegd op het historische circuit.

De sfeer tijdens de Britse Grand Prix is als geen ander – het circuit van Silverstone doet haast aan als een voetbalstadion. Meer dan honderdduizend fans schreeuwen hun kelen schor voor de publiekslieveling – na Nigel Mansell (eind jaren ’80, begin jaren ’90), David Coulthard (eind jaren ’90, begin jaren ’00), Jenson Button (eind jaren ’00, begin jaren ’10) is Lewis Hamilton nu de knuffelbeer. Hamilton kan op meer steun rekenen dan dat Max Verstappen krijgt in België of Oostenrijk.

Waar heel Engeland hoopt dat het voetbal ‘thuiskomt’, daar komt de Formule 1 dit weekend thuis.

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer
Breaking Dit wil Max Verstappen veranderen aan de Formule 1