Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Technisch brein Red Bull ziet McLaren buiten de lijntjes kleuren: "Gaat wel wat verder dan dat"

Red Bull Racing gaat dit F1-seizoen als derde eindigen in het constructeurskampioenschap. Een enorme tegenvaller voor het team van Max Verstappen dat in 2023 nog zo extreem dominant was. Volgens Pierre Wache is het echter niet terecht om alleen met de vinger richting het team te wijzen wat betreft het lastige seizoen.

Pierre Wache Abu Dhabi 2023
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De winter is aanstaande en dus is het tijd om terug te blikken met verschillende prominenten in de Formule 1. Tijdens de Grand Prix van Qatar spraken we met Pierre Wache, de technische directeur achter de bolide van Max Verstappen. Vorig jaar werd de Fransman geroemd, dit jaar kreeg hij veel kritiek te verwerken doordat Red Bull Racing gedurende het 2024 plots niet meer een dominante auto handen had. Hoe was het voor Wache om plots nog maar zelden te winnen en werkte het totaal dominante seizoen van 2023 eigenlijk als een ‘nadeel’ in 2024? 

"We zijn hier om ons werk zo goed mogelijk te doen en het is heel vervelend als we een race niet winnen. Iedereen in de paddock heeft denk ik echter deze visie voor ogen. We zijn hier allemaal om te winnen. Het afgelopen, succesvolle seizoen helpt ons inderdaad niet, aangezien het extreem moeilijk is om te winnen. Ook intern helpt het eigenlijk niet dat je zoveel wint, aangezien er ook veel jonge mensen binnen komen bij het team en zij eigenlijk alleen maar gewend zijn om te winnen."

"Daardoor verdwijnt het gevoel voor die mensen van hoe exceptioneel het is om überhaupt één race te winnen, laat staan een kampioenschap. Mensen vergeten dat het na zo’n seizoen als we in 2023 hadden het verschrikkelijk moeilijk is om races te blijven winnen. Vraag het maar aan Max Verstappen, ook hij weet in al die jaren hoe moeilijk het is om te winnen. Hij won in 2016 al een aantal races, maar in 2021 kwam de titel pas, dat laat zien hoe lastig het is", aldus Wache, die graag wil verduidelijken dat hij na al die jaren in de Formule 1 nog altijd beseft hoe uniek het is om überhaupt te winnen in de koningsklasse van de autosport. 

"Werkelijk alles moet kloppen om in de Formule 1 te kunnen winnen, alles moet helemaal goed zijn afgestemd om het mogelijk te maken. Je moet ook wat geluk hebben en daarnaast moet je ook een goed politieoptreden hebben, haha (Wache refereert aan de stewards als zijnde politie, red.). Het probleem van zoveel winnen is namelijk dat de politie in dat geval nog meer op jou gaat letten, zeker in verhouding met hoeveel men naar de rest kijkt. Zo werkt dat nu eenmaal. Het is zoals met broers in een familie, de kleinste broer kan nu eenmaal meer doen omdat hij minder gevolgd wordt", lacht de altijd sympathieke Wache, maar tegelijkertijd lijkt een belangrijk punt in zijn opvatting te zijn aangestipt. 

Limiet

Dit jaar was er veel te doen om, laten we zeggen, 'het grijze gebied' van de reglementen. Denk je dat dat volgend jaar wederom het geval gaat zijn? 

"Deze auto's laten zich lastig doorontwikkelen. Er zijn altijd grijze gebieden, maar dat trekt je ook aan als engineer. Maar als je dan eens kijkt naar de achtervleugel van McLaren, sorry, maar dat is meer dan in een grijs gebied opereren. Zij hebben die vleugel ook meerdere races gebruikt, hè. Zonder die achtervleugel eerder dit seizoen winnen ze bijvoorbeeld ook niet in Baku en als je dat op een rijtje zet zou het constructeurskampioenschap er nu ook heel anders uitzien."

Is dat dan enkel frustrerend of ook interessant, aangezien je ook een engineer bent en juist opzoek bent naar het verbeteren van de bolide?
"Ik kan inderdaad het interessante ervan niet ontkennen, maar als een engineer moet je ook de regels respecteren. Het verschil van de technische regelementen ten opzichte van de sportieve regelementen is dat je bij de technische regelementen moet bewijzen dat je het volgens de regels doet. Bij de sportieve regelementen is het andersom. Het is het omgekeerde van bijvoorbeeld een snelheidsmeting van de politie, waarbij zij slechts op één moment kunnen inschatten wat je snelheid was, maar de rest niet zien. Bij het technische regelement moet jij juist laten zien dat je goed zit, omdat alles zichtbaar is."

Maakt het grijze gebied echter niet ook deel van het spel uit?
"Ja, tuurlijk maakt het deel uit van het spel, maar tegelijkertijd zijn er limieten. Als de politie het niet ziet, betekent het niet dat het legaal is. Kijk naar wat er in het verleden bijvoorbeeld gebeurde bij Ferrari, dat is meer dan de limiet opzoeken. Het is daarom frustrerend voor ons als de politie haar werk niet uitvoert."

Dus je hebt wel duidelijk het gevoel dat het dit jaar te vaak over de limiet ging bij andere teams?
"Ja, behoorlijk wat over de limiet inderdaad. Op een bepaalt punt is het echter wat het is en is dat dan het speelveld waarop gespeeld wordt. Als je een goed idee hebt, heb je een goed idee, maar wanneer je je buiten het speelveld  begeeft, is dat gewoonweg niet correct", aldus de duidelijke woorden van Wache. 

Gedurende het seizoen heeft de FIA een aantal keren ingegrepen door bijvoorbeeld te komen met nieuwe technische richtlijnen. Gezien de competitie tussen de vier topteams die ongetwijfeld verder gaat in 2025, zal de FIA zich echter gereed kunnen maken voor een interessant 2025-seizoen. 

Na de Grand Prix van Abu Dhabi komen de overige artikelen van het interview met Pierre Wache online op RacingNews365. 

Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 speeltegoed

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender