vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Terug naar 2010: hoe Button iedereen verraste met megavleugel

Het was een van de gesprekken van de dag op Spa-Francorchamps, zeker onder de Nederlandse fans. Max Verstappen reed met een Monza-achtervleugel, wat inhoudt dat het ding ongeveer plat tussen de endplates stond. Verstappen moest dit wel doen, omdat de verschillen op rechte stukken anders te groot werden. Acht jaar geleden bewandelde Jenson Button juist de omgekeerde weg.

Met een joekel van een achtervleugel trad de, op dat moment regerend, wereldkampioen aan voor de eerste vrije training op vrijdag. De concurrentie keek verbouwereerd naar de McLaren-box, want ook Buttons toenmalige teamgenoot Lewis Hamilton had een dusdanige set-up.

Waar Hamilton de mega-achtervleugel na de eerste oefensessie inruilde voor een type-Monza, dus een plat stuk carbon tussen de endplates, reed Button de rest van het weekend vrolijk verder met de high-downforce afstelling. Geloof het of niet, maar op zaterdagmiddag klopte de Brit het complete veld op één coureur na: slechts Ferrari-coureur Fernando Alonso was in de kwalificatie rapper dan de McLaren met de achterlijk hoge achtervleugel. Alonso had een tiende sneller gedaan over een omloop Monza in kwalificatie-trim, dan dat Button had gedaan.

Teammaat Hamilton krabde zich na de allesbepalende tijdtraining achter zijn oren: wat was dit nou? Button bleek achteraf toch de juiste beslissing te hebben genomen door vast te houden aan de high-downforce afstelling, waar Hamilton niet verder was gekomen dan een vijfde plaats in de kwalificatie.

De crux zat 'm in de F-duct, de opening die McLaren voor 2010 rond kniehoogte van de rijders had gemaakt. De F-duct was als het ware een voorloper van het DRS-systeem, ware het niet dat dit systeem via een maas in de wet was ontstaan. Op rechte stukken konden de McLaren-rijders door hun knie tegen de opening aan te leggen een luchtkanaal sluiten, waardoor er minder neerwaartse druk op de achtervleugel kwam. Zodoende gingen de McLarens anno 2010 op rechte stukken als een speer.

Mét het trucje van de F-duct én een gigantische achtervleugel dacht Button goed te zitten voor de race en de droom om Monza te winnen kwam bijna uit. Bij de start dook Button naar de leiding door Alonso te verschalken, hij bleef de Spanjaard gedurende de eerste stint voor. De Ferrari liep op rechte stukken met een gigantisch snelheidsverschil (vijftien kilometer per uur zonder slipstream) in op de McLaren, die het juist van de bochtige tweede sector moest hebben.

Button werd uiteindelijk geklopt in de pitstraat: Alonso kwam één rondje later binnen en wist daarmee nipt het verschil te maken. De truc van Button blijft desalniettemin een prachtig hoofdstuk in het grote boek der Italiaanse GP-verhalen.

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer
Breaking Dit wil Max Verstappen veranderen aan de Formule 1