Gedurende een Formule 1-seizoen staan de regels eigenlijk zo goed als vast, dit om een eerlijk jaar te faciliteren voor de teams en coureurs. Grote, ingrijpende wijzigingen komen dan ook niet echt voor in de koningsklasse, maar kleine ophelderingen hier en daar komen wél met enige regelmaat voor. Hier gaat het niet om een complete herschrijving van het reglementenboek, maar meer om een verduidelijking van een regel, omdat er als het ware een grijs gebied of een loophole is gevonden door een of meerdere teams. In dit soort gevallen zullen anderen om opheldering vragen bij de FIA, waarna er een Technical Directive komt. In zo'n Technical Directive (TD) wordt een bepaalde regel licht aangepast, waardoor er meer opheldering is over de technische insteek van bepaalde onderdelen. Vanaf de Grand Prix van Singapore weet men middels 'TD018' beter wat wel en wat niet mag bij het maken en gebruiken van bepaalde onderdelen van het bodywork. Vooral de voor- en achtervleugel was een onderwerp van gesprek. FIA Single Seater-baas Tim Goss legt uit dat hoewel alle teams de onderdelen zo hebben gemaakt dat ze conform de reglementen zijn, er toch een voordeel behaald zou kunnen worden doordat vleugels bijvoorbeeld nét zo buigen zodat ze een voordeel geven op het circuit. Hiervoor is de FIA dus met een TD gekomen, zodat er voor alle teams duidelijk is wat wel en wat niet mag. In artikel 3.2.2 van de reglementen staat: 'Alle aerodynamische onderdelen of het bodywork, die invloed hebben op de aerodynamische prestaties van de auto, stevig bevestigd moeten zijn zijn en binnen het referentiekader moeten vallen. Onder alle omstandigheden moet er gebruik worden gemaakt van een massief, hard en doorlopend oppervlak.' Goss: "Het is duidelijk dat onderdelen niet volledig stijf kunnen zijn. Daarom hebben we een aantal buigingstests die bepalen hoeveel bepaalde onderdelen mogen doorbuigen. Die testen hebben we ontwikkeld om weer te geven wat de teams op het circuit moeten proberen te bereiken en om er een verstandig limiet op te zetten." "Men volgt de regels, maar de teams proberen wel om alles uit de toegestane doorbuiging te halen. Dat is normaal. Het TD moet er dus voor zorgen dat wij allemaal, de FIA en de teams, hetzelfde idee hebben over waar de grens ligt als het gaat om dit soort ontwerpdetails."
Wat er is veranderd in de F1-regels?
TD018, dat ingaat vanaf het Grand Prix-weekend van Singapore, meldt nu een toevoeging in de reglementen: 'Ongeacht de conformiteit van de buigingstests gedefinieerd in artikel 3.15 wordt elk ontwerp dat gebruik maakt van de relatieve bewegingen tussen aangrenzende onderdelen, dit om aerodynamische vervormingen te maximaliseren, beschouwd als inbreuk op artikel 3.2.2.' Met de verduidelijking zijn 'flexibele onderdelen' van teams die hierdoor een aerodynamisch voordeel behalen dus verboden, ongeacht of ze wel of niet door een buigingstest komen. "Wat we bijvoorbeeld niet willen zien is dat het verbindingsstuk tussen de beam wing en een endplate op een of andere manier ontkoppeld raakt, zodat het daar kan draaien of zijwaarts op en neer kan bewegen", aldus Goss. Kort samenvattend: onderdelen die niet horen te bewegen, mogen niet bewegen met als doel of bijkomstigheid 'aerodynamische verbetering'. Natuurlijk mag een voor- of achtervleugel nog wel (binnen de regels) bewegen voor de aero, maar het grijze gebied is met de nieuwe TD (volgens de FIA) opgehelderd.
Meest gelezen